سلامت پوست

با ترک های پا برای همیشه خداحافظی کنید

با ترک های پا برای همیشه خداحافظی کنید

دلایل ایجاد ترک پاشنه پا

یکی از مشکلات شایع پوستی به خصوص در ناحیه ی پاشنه ی پا ترک خوردگی و پوسته پوسته شدن است. این مشکل در فصول خشک سال تشدید می شود. متاسفانه این ناهنجاری پوستی نه تنها در بزرگسالان بلکه در بعضی از کودکان نیز شایع است. از آنجایی که پاشنه ی پا مانند برخی دیگر از نواحی بدن مثل آرنج و زانو پوست ضخیمی دارد، ترک هایی که در این ناحیه ایجاد می شوند نیز بسیار عمیق تر بوده و درمان آن نیز مدت زمان بیشتری نیاز دارد. کسانی که بطور کلی دچار مشکل خشکی پوست هستند، بیشتر در معرض این ضایعه ی پوستی قرار می گیرند. یکی از علل اصلی ترک پاشنه ی پا خشک شدن بیش از حد پوست و از دست رفتن رطوبت بدن است. این امر باعث کاهش رطوبت پوست و ضخیم شدن لایه ی بیرونی آن می شود. برخی از بیماری ها نیز می توانند علت ایجاد ترک پاشنه ی پا باشند. به عنوان مثال دیابت، کم کاری تیروئید، عفونت های قارچی و سوء تغذیه می توانند باعث خشکی بیش از حد پوست به ویژه در ناحیه ی پا شوند. بعضی از بیماری های گوارشی نظیر بیماری سلیاک نیز به دلیل کمبود ویتامین ها و اسیدهای چرب ضروری می توانند دلیل اصلی برای ترک های پاشنه ی پا باشند. برخی از مواد شوینده نظیر صابون ها نیز موجب از دست رفتن چربی های مفید و حفاظتی پوست شده و باعث ایجاد ترک های عمیق در پوست پا می شوند. تغییرات هورمونی و متابولیکی نیز در طول زمان و با افزایش سن موجب کاهش سلول سازی پوست شده و منجر به ضخیم شدن و پیری پوست در برخی نواحی بدن نظیر آرنج، زانوها و پاشنه ی پا می شود. عدم نوشیدن آب کافی در طول روز، استحمام با آب خیلی داغ، مرطوب نکردن پاها بعد از حمام و استفاده از جوراب و کفش نامناسب نیز از علل دیگر ایجاد ترک پاشنه ی پا هستند.

مشکل ترک های عمیق پاشنه ی پا در زنان بیشتر از مردان شایع است. زیرا در زنان با افزایش سن و پدیده ی یائسگی، هورمون استروژن در بدن کاهش یافته و افراد دچار عارضه ی کراتودرما می شوند. این عارضه منجر به کاهش پروتئین های ساختاری و ارتجاعی پوست نظیر کلاژن و الاستین شده و ترک های پوستی به خصوص در ناحیه ی پا را به همراه دارد.

تغییرات محیطی و دمایی در طول سال نیز می توانند یکی دیگر از دلایل خشکی پوست باشند. در فصل زمستان به دلیل استفاده از وسایل گرمایشی برای گرم کردن محیط، هوای داخل اتاق بسیار خشک شده و خشکی پوست را به همراه دارد.

افزایش وزن، ایستادن طولانی مدت روی سطوح نامناسب، پوشیدن کفش های تنگ و پشت باز، و آلرژی های فصلی از عوامل دیگری هستند که در ایجاد ترک های پاشنه ی پا نقش زیادی دارند. بعضی از افراد نیز به دلیل عدم رعایت بهداشت فردی دچار این عارضه می شوند. از آنجایی که بعضی از ویتامین ها و املاح معدنی نقش بسیار زیادی در بازسازی سلول های پوستی دارند، کمبود آنها می تواند باعث پیری پوست و ترک های پوستی ناشی از آن بشود. غیر فعال بودن غدد عرقی به دلیل عدم تهویه ی مناسب پا می تواند یکی دیگر از علل ترک پاشنه ی پا باشد.

راهکارهای لازم جهت جلوگیری و درمان ترک های پاشنه ی پا

از آنجایی که پاها بیشترین وزن و فشار را تحمل می کنند، افزایش وزن می تواند باعث فشار زیاد بر روی پاشنه ی پا شده و بافت چربی و میزان رطوبت موجود در آن ناحیه را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین هرچه افراد اضافه وزن کمتری داشته باشند میزان ترک خوردگی پاشنه ی آنها کمتر است. استفاده از یک رژیم غذایی مناسب و سرشار از املاح معدنی و ویتامین ها نظیر A، E، C،  B3، و اسیدهای چرب امگا ۳ می تواند باعث عملکرد بهتر پوست و بازسازی سلول های پوستی شود. استفاده از جوراب نخی در طول روز نیز باعث حفظ رطوبت پوست شده و از ترک خوردن پا جلوگیری می کند. رعایت بهداشت فردی نظیر شستشوی روزانه ی پاها با آب ولرم و استفاده از کرم های مرطوب کننده بعد از حمام و عدم استفاده از کفش و دمپایی مشترک برای پیشگیری از عفونت های قارچی نیز از توصیه های لازم برای جلوگیری از این ضایعه ی پوستی است. یکی دیگر از کارهایی که باعث بهبود ترک های پا می شود، لایه برداری ملایم مرطوب می باشد. به این ترتیب که پاها را به مدت بیست دقیقه در آب ولرم حاوی شوینده ی مناسب قرار داده و سپس با اسکراب مخصوص لایه برداری کنید. این عمل باعث می شود که سلول های مرده از پوست جدا شده و بازسازی سلول های پوستی تسریع شود. نوشیدن آب نیز باعث هیدراته شدن بدن شده و از ایجاد ترک های پوستی جلوگیری می کند.

درمان های خانگی ترک پا

علاوه بر موارد بالا، روش های خانگی دیگری نیز برای درمان ترک های پاشنه ی پا قابل ذکر است. استفاده از لایه بردارهای طبیعی نظیر سرکه ی سیب می تواند با حذف سلول های مرده از سطح پوست، باعث بازسازی سریع سلول های پوستی شود. همچنین استفاده از برخی روغن های طبیعی و گیاهی نظیر روغن نارگیل، شتر مرغ، و روغن بنفشه به عنوان مرطوب کننده بعد از حمام بسیار موثر بوده و علاوه بر حفظ رطوبت در پوست باعث احیای سلول های پوستی می شود. کشیدن سنگ پا در حمام نیز یکی از راهکارهای قدیمی و سنتی موثر برای درمان ترک های پا است. پارافین تراپی نیز یکی دیگر از روش هایی است که با ایجاد یک پوشش گرم بر روی پاها باعث افزایش جریان خون به این ناحیه شده و با ایجاد یک لایه ی نازک بر روی پا، از کاهش و از دست رفتن رطوبت ممانعت می کند.

کرم ضد ترک پا محصولی از شرکت سلامت اندیشان توس با برند پابدانا می باشد.

این کرم دارای ویتامین A وE و روغن گل بنفشه و روغن شترمرغ می‌باشد. استفاده از این کرم به لایه‌های عمقی پوست نفوذ کرده و با رساندن آب و ریزمغذی‌های مفید، شروع به احیا و بازسازی پوست می‌کند همچنین همزمان با ترمیم پوست در لایه‌های زیرین و عمقی، سلول‌های مرده و خشک درلایه‌های سطحی را هم جدا کرده و از بین می‌برد. این کرم با رساندن رطوبت ملایم و متعادل با پوششی یکنواخت روی سطح پوست لطافت و نرمی و درخشش را به همراه می‌آورد.یکی از مزیت‌های این کرم جذب سریع آن است به طوریکه با پوشیدن جوراب و کفش رطوبت پا، به راحتی پاک نمی‌شود و از بین نمی‌رود همچنین رطوبت را در مدت زمان طولانی حفظ کرده وبا اثر التیام بخش و رفع سوزش، و لطافت را به پوست شما هدیه می‌دهد. این محصول برای نواحی خشک پوست بدن مانند آرنج، زانو و پاشنه پا قابل استفاده است وهمچنین درفصول سرد و خشک و گرم و خشک سال  بسیار مفید وموثر می‌باشد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *