سلامت پوست

اگزما چیست و چگونه درمان می شود؟

اگزما چیست و چگونه درمان می شود؟

اگزما یک بیماری پوستی است که در آن پوست دچار التهاب، خارش و تحریک می شود. در این بیماری سد لیپیدی محافظ پوست آسیب دیده و دیگر نمی تواند از پوست محافظت کند. این بدان معناست که لایه ی خارجی پوست چربی کمتری تولید نموده و توانایی آن در نگهداری آب کمتر شده و پوست سریع تر دچار خشکی می شود. در این حالت فاصله ی بین سلول ها، با از دست رفتن آب درون سلولی کمتر شده و مستعد ورود آلودگی ها، به خصوص باکتری ها می شود. این مشکل در افرادی که آلرژی دارند بیشتر بروز می کند. اگزما در سنین مختلف و در مناطق مختلفی از بدن دیده می شود، اما احتمال ابتلا به آن در کودکی بیشتر است. این بیماری به صورت کوتاه مدت یا بلند مدت بروز می کند. بیماری اگزما به نام درماتیت آتوپیک نیز شناخته می شود.

بیماری اگزما چگونه تشخیص داده می شود؟

با اینکه اگزما یکی از متداول ترین بیماری های پوستی است، اما تشخیص آن کار دشواری است. در ادامه به راههای تشخیص این بیماری شایع پوستی می پردازیم:

خشکی پوست در نقاط مفصلی

یکی از نشانه های ابتلا به بیماری اگزما خشکی شدید پوست است. در این بیماری نقاطی که دچار خشکی می شوند بسیار حائز اهمیت است. اگزما یا درماتیت آتوپیک بیشتر در نقاطی که بدن خم می شود مانند آرنج دست، زانوها، مچ ها و پشت گردن و …اتفاق می افتد.

خارش شدید

خارش شدید یکی از مهمترین نشانه های ابتلا به بیماری اگزما است. اما این مشکل می تواند در نتیجه ی یک واکنش آلرژیک نسبت به یک محصول خاص نیز روی دهد. اگر این خارش پس از ایجاد راش پوستی یا ایجاد دانه های قرمز رنگ کوچک ایجاد شود، می تواند نشانه ی بیماری اگزما باشد.

پوسته پوسته شدن لایه ی خارجی پوست

پوسته پوسته شدن لایه ی خارجی پوست یا تشکیل تاول های پوستی می تواند یکی از علائم بیماری اگزما باشد. در بیماری اگزما نحوه ی توزیع این تاول ها و محل تشکیل آنها می تواند به تشخیص بیماری اگزما کمک کند. اگر این تاول ها فقط روی نقاطی مانند سطح دست ها و پاها و یا بر روی یک عضله ایجاد شده باشند، می تواند ناشی از یک واکنش حساسیت زا باشد. اما زمانی که این تاول های پوستی و نقاط فلسی شکل بر روی قسمت هایی از بدن که دچار خمیدگی هستند مانند آرنج ها و زانوها شکل گیرد، می تواند علامتی برای تشخیص اگزمای پوستی باشد.

آسم و تب یونجه

بیماری آسم و تب یونجه جزو بیماری هایی هستند که در بیمار مبتلا به اگزما بیشتر مشاهده می شوند. اگر فردی دچار یکی از این دو بیماری باشد و علائمی مانند التهاب و قرمزی پوست را در نقاط خمیده ی بدن خود داشته باشد، به احتمال خیلی زیاد مبتلا به بیماری اگزما نیز می باشد. بطوریکه پزشکان اگزما را در کنار بیماری آسم و تب یونجه به عنوان سه گانه ی آتوپیک می شناسند.

بیماری اگزما و درمان آن

علت ابتلا به بیماری اگزما چیست؟

بیماری اگزما معمولا علت مشخصی ندارد، اما پزشکان معتقدند که یکی از علل بروز اگزما فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی بدن در پاسخ به محیط زیست، فراورده های غذایی و عوامل ناشناخته و نامعلوم است. اگزما همچنین می تواند واکنش آلرژیک به غذاهایی مانند تخم مرغ، شیر و یا غذاهای دریایی باشد. تماس پوستی با مواد زبر و خشن مانند پارچه های پشمی، یا مواد خارش زا و همچنین آب وهوای بیش از حد گرم یا سرد می تواند تحریکات پوستی را بیشتر نموده و باعث بیماری اگزما شود. بعضی از عطرها و اسانس ها نیز می توانند باعث بروز اگزما شوند. بر اساس تحقیقات انجام شده، استرس می تواند در سیستم ایمنی اختلال ایجاد نموده و منجر به اگزما شود. لازم به ذکر است بعضی از افراد نسبت به برخی شوینده ها، رنگ ها، داروهای موضعی مانند پمادها و لوسیون ها و برخی گیاهان واکنش نشان داده و دچار اگزما می شوند. بیماری اگزما می تواند زمینه ی ارثی نیز داشته باشد. بطوریکه نوزادانی که از مادران مبتلا به اگزما متولد می شوند بیشتر از بقیه در خطر ابتلا به بیماری اگزما هستند.

چه عواملی بیماری اگزما را تشدید می کند؟

استرس و اضطراب

زمانی که فرد دچار استرس و اضطراب می شود، هورمون های ترشح شده در این حالت موجب تحریکات و ایجاد بثورات جلدی شده و بیماری اگزما را تشدید می کند. تکنیک های ریلکسیشن مانند یوگا و مدیتیشن در کنترل استرس و کاهش اثرات اگزما بسیار موثر خواهد بود.

آلرژی

افرادی که به مواد غذایی خاص حساسیت دارند و یا در مقابل ذرات گرد و غبار و پوست حیوانات آلرژی نشان می دهند، معمولا اگزما را با شدت بیشتری تجربه می کنند. بنابراین هر راه حلی که بتواند آلرژی شما را نسبت به این گونه موارد کاهش دهد و یا از بین ببرد، بیماری اگزما را نیز تا حد زیادی کنترل می کند. در بین مواد غذایی حساسیت زا،  بادام زمینی، شیر، سویا، گندم، ماهی و تخم مرغ بیشتر از بقیه مواد غذایی باعث تشدید اگزما می شوند.

عفونت ها و بیماری های پوستی

هرگونه عفونت قارچی یا باکتریایی پوست از قبیل عفونت استافیلوکوکی یا کاندیدا می تواند باعث تشدید بیماری اگزما شود. بنابراین تشخیص به موقع توسط پزشک و درمان آن می تواند از شدت بیماری اگزما بکاهد.

تعریق زیاد

کسانی که دچار اگزما هستند و تمرینات ورزشی زیادی را انجام می دهند ممکن است در حین ورزش به میزان زیادی عرق کنند. این شرایط می تواند وضعیت پوستی فرد مانند اگزما را بدتر کند. برای حل این مشکل بهتر است در هنگام ورزش لباس مناسب و خنک به تن داشته باشید و نوشیدن آب کافی را فراموش نکنید. بدین ترتیب درهنگام انجام تمرینات ورزشی بدن دچار گرمای بیش از حد نشده و تعریق کمتر اتفاق می افتد. استحمام پس از تمرینات ورزشی نیز یکی از راههایی است که از اثرات بد عرق روی پوست بدن کاسته و تاثیر آن را بر روی اگزما کاهش می دهد. البته لازم به ذکر است که در این شرایط استفاده از مرطوب کننده ی مناسب پس از استحمام نباید به هیچ عنوان فراموش شود.

خشکی شدید هوا

کسانی که در مناطق گرم و خشک و یا سرد و خشک زندگی می کنند، در صورت ابتلا به بیماری اگزما، علائم شدیدتری از این بیماری را تجربه می کنند. اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که در این گونه مناطق زندگی می کنید و امکان مهاجرت و جابجایی به نقاط مرطوب را ندارید، حتما از مرطوب کننده های مناسب هوا برای منزل و محیط زندگی خود استفاده کنید. این دستگاه های مرطوب کننده ی هوا، خشکی بیش از حد محیط را برطرف نموده و از اثرات تشدید بیماری اگزما در این رابطه می کاهد.

پاک کننده های شیمیایی

کسانی که دچار بیماری اگزما هستند باید بیشتر از بقیه ی افراد مراقب استفاده از پاک کننده های شیمیایی از قبیل صابون ها، شامپوها و دیگر مواد شوینده باشند. با توجه به اینکه اسانس و رایحه ی موجود در این محصولات،  بیماری اگزما را تشدید می کند، بهتر است این افراد از محصولات مربوط به کودکان که معمولا اسانس و رایحه ی کمتری دارند استفاده کنند. همچنین اولویت با استفاده از محصولاتی است که بدون بو بوده و مخصوص پوست های حساس فرموله و تولید شده اند.

رژیم غذایی مناسب برای درمان اگزما

با توجه به اینکه خارش و تحریک پوستی در بیماری اگزما اجتناب ناپذیر است، هرگونه ماده غذایی که منجر به ایجاد این مشکلات شود، در بیماران مبتلا به اگزما ممنوع بوده و یا اینکه مصرف آن باید بطور جدی محدود شود.

در بین موادغذایی، میوه ها و سبزیجات مهم ترین منبع تامین کننده ی آنتی اکسیدان ها در بدن هستند. آنتی اکسیدان ها می توانند مانند یک مکانیسم دفاعی از بدن شما محافظت کرده و سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند. میوه ها و سبزیجاتی که سرشار از ویتامین C هستند نظیر توت فرنگی، مرکبات، کیوی، فلفل دلمه ای، گوجه فرنگی و کلم بروکلی از شدت بیماری اگزما کاسته و در بعضی از افراد حتی نقش درمان کننده دارند. گوشت های بدون چربی با درصد پروتئین بالا مانند سینه ی مرغ و بوقلمون، سرشار از ویتامین های گروه B و آهن بوده و برای تقویت سیستم ایمنی بدن افرادی که از بیماری اگزما رنج می برند بسیار مفید و موثر است. گوشت ماهی نیز به دلیل میزان بالایی از امگا 3 که دارد و به عنوان یک منبع غنی از عنصر روی می تواند به عنوان یکی از غذاهای رژیمی در افراد مبتلا به اگزما بصورت منظم مورد استفاده قرار گیرد. همچنین توصیه می شود افرادی که دچار اگزما هستند از روغن های گیاهی نظیر روغن زیتون خالص، روغن کنجد و روغن تخم کتان به عنوان جایگزین روغن های صنعتی و حیوانی استفاده کنند تا اثرات بهبود اگزما را به خوبی در زندگی خود مشاهده کنند.

بهترین راه درمان اگزما چیست؟

اگزما درمان مشخصی ندارد و روش های درمانی در حقیقت همان روش های پیشگیری برای ابتلا به این بیماری است. استفاده از رژیم غذایی مناسب و تصحیح و تغییر سبک زندگی در کنار اجتناب از عوامل تشدید کننده ی اگزما می تواند در درمان آن نقش موثری داشته باشد. لازم به ذکر است پزشک با توجه به سن، شدت علائم و وضعیت سلامت بیمار، ممکن یکی از روش های درمانی را انتخاب کند و در نسخه ی خود از داروهای تماسی و التهابی ویژه ای استفاده کند.

از این رو شرکت سلامت اندیشان زربین توس با استفاده از فرمولاسیون غنی از روغن های ارگانیک و عصاره های گیاهی مانند عصاره آلوئه ورا و روغن بنفشه و ویتامین های A و E محصولی را با نام پماد ضد اگزما تهیه و تولید کرده است. این پماد قادر است با ترمیم سلولهای پوستی، التهاب و قرمزی پوست را کاهش داده و از خارش جلوگیری نماید. استفاده از این محصول برای درمان و کنترل هر گونه اگزما، خارش، بیماری های سوداوی، کهیر و حساسیت های پوست در تمامی سنین مناسب می­‌باشد. برای مشاهده قیمت و خرید اینترنتی پماد ضد اگزما شرکت سلامت اندیشان زربین توس از فروشگاه پابدانا کلیک نمایید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *