سلامت پوست

تیرگی های پوست و درمان آن

تیرگی های بدن و درمان آن

تیرگی پوست چیست؟

تیرگی پوست یا هایپرپیگمانتاسیون به لکه های پوستی و نقاط تیره و کدری گفته می شود که در نقاط مختلف بدن مشاهده می شود. تیرگی پوست زمانی اتفاق می افتد که تجمع رنگدانه های پوستی ملانین افزایش پیدا کرده و رنگ پوست را تیره می کند. همانطور که مشاهده می شود، تیرگی پوست در نژادهای مختلف متفاوت بوده و در بعضی نژادها در تمام سطح پوست یکنواخت است.

چه عواملی باعث تیرگی پوست می شود؟

تیرگی پوست یکی از مشکلات ناخوشایندی است که به دلایل مختلفی رخ داده و باعث حس عدم رضایت در افراد می شود. عوامل متعددی در ایجاد تیرگی پوست نقش دارند که در ادامه به آن می پردازیم:

تغییرات هورمونی

بارداری باعث ایجاد تغییرات متعددی در سیستم هورمونی زنان می شود. اکثر خانم های باردار در طول دوران بارداری و سال های متمادی پس از آن با مشکلاتی مانند تیره شدن پوست و ایجاد لکه های قهوه ای که به ملاسما معروف است مواجه می شوند. تغییرات هورمونی در سه ماهه دوم بارداری گاهی به قدری شدید است که فشار زیادی بر روی کبد می آورد و باعث تشکیل رسوباتی در کبد می شود که علاوه بر ممانعت از ترشح صفرا،  بر روی مکانیسم تجزیه مواد توسط آنزیم های کبدی تاثیر گذاشته ومنجر به ایجاد لکه های پوستی می شود. در حقیقت در سه ماهه دوم بارداری افزایش هورمون های استروژن و پروژسترون بر روی هورمون های ملانوسیت اثری تحریک کننده داشته و موجب تولید رنگدانه های بیشتر و توزیع نامتناسب آن بر روی پوست می شود. این علایم می تواند با مصرف قرص های ضد بارداری و سایر قرص های هورمونی نیز ایجاد شود.

اختلالات کبدی

لکه های کبدی لکه هایی هستند که در اثر بیماری کبد چرب و یا اختلال در مکانیسم عمل آنزیم های کبدی ایجاد می شوند. زمانی که خون از مسیر کبد می گذرد، مواد سمی و رادیکال های آزاد موجود در آن توسط آنزیم های کبدی تجزیه شده و به اصطلاح خون تصفیه می شود. متابولیسم داروها نیز در این اندام انجام می شود بطوریکه پس از تصفیه خون از مواد زاید، صفرای تولید شده از طریق مجرای صفراوی وارد کیسه صفرا می شود. بنابراین هرگونه عاملی که روند این مکانیسم طبیعی را مختل کند می تواند منجر به ایجاد رادیکال های آزاد و تشکیل سمومی در کبد شود که نتیجه آن گاهی ظهور لکه های تیره رنگ بر روی نقاط مختلف بدن و بویژه صورت و دست ها می باشد.برای رفع انواع لکه های پوستی روش های متفاوتی وجود دارد.

کم آبی (دهیدراتاسیون)

یکی از دلایلی که باعث تیره شدن سطح پوست می شود کم آبی یا دهیدراتاسیون است. کم آبی باعث کاهش رطوبت در لایه های فوقانی پوست شده و تیرگی پوست را به همراه دارد. خشکی پوست باعث عدم حذف سلول های مرده از سطح پوست شده و آن را تیره می کند.

در معرض نور آفتاب بودن

کسانی که به طور طولانی مدت در معرض تابش نور خورشید و اشعه های مضر آن مانند اشعه ی ماورای بنفش قرار می گیرند، به شدت در معرض تیرگی پوست هستند زیرا پوست سعی می کند با تجمع ملانین از بروز آسیب های پوستی جلوگیری کند.

راه های پیشگیری از تیرگی پوست

مراقبت های پوستی را فراموش نکنید

شب ها قبل از خواب صورتتان را با شوینده ی ملایم بشویید و اگر آرایش دارید حتما با پاک کننده های آرایشی مورد اطمینان و روغنی آن را پاک کنید تا پوستتان دچار آسیب نشود. از صابون های خشک کننده ی پوست و اسکراب های خشن هرگز برای پاکسازی استفاده نکنید زیرا باعث تحریک و التهاب پوست شده و در نهایت تیرگی پوست را به همراه دارد. به هیچ عنوان از آب داغ برای شستشوی پوست و بدن استفاده نکنید زیرا آب داغ چربی های مفید پوست را از بین برده و باعث خشکی و تحریک پوست می شود. آب داغ همچنین باعث باز شدن رگ های خونی شده و قرمز شدن پوست را به دنبال دارد. لایه برداری منظم پوست را جزو روتین های مراقبتی خود قرار دهید. زیرا لایه برداری می تواند باعث حذف سلول های مرده و تولید سلول های جدید و تحریک کلاژن سازی شود. در روتین های پوستی هرگز سرم های آبرسان را فراموش نکنید. زیرا این سرم ها حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی قوی بوده و باعث کاهش تیرگی پوست و جوانسازی آن می شوند. در طول روز از مرطوب کننده ها استفاده کنید. این امر به خصوص برای کسانی که پوست خشک دارند به شدت توصیه می شود. مرطوب کننده ها می توانند سد دفاعی پوست را ترمیم و از آن محافظت کنند. هرروز ضد آفتاب بزنید. مصرف ضد آفتاب به جلوگیری از اثرات مضر اشعه های فرابنفش خورشید کمک می کند و مانع تیرگی پوست می شود.

سبک زندگی سالم

برای اینکه پوستی درخشان و شفاف داشته باشید سعی کنید در طول روز آب کافی بنوشید و بدن خود را هیدراته نگه دارید. از مصرف زیاد قهوه و چای به شدت بپرهیزید. در رژیم غذایی خود حتما از میوه ها و سبزیجات به میزان کافی استفاده کنید. ویتامین هایی نظیر A، B، C، و E در سلامت پوست بسیار مفیدند و کمبود این ویتامین ها به همراه ریز مغذی ها می تواند منجر به تیرگی پوست شود. از مصرف غذاهای تند و چرب به شدت بپرهیزید زیرا این غذاها به شدت کبد را چرب کرده و در عملکرد آن اختلال ایجاد می کند.

علت تیرگی زیر بغل و کشاله ی ران

همانطور که می دانید رنگ پوست در همه نواحی بدن یکنواخت نیست و در بعضی نواحی مانند زیر بغل، کشاله ی ران، آرنج، زانو و قوزک پا تیره تر از سایر قسمت هاست. تیرگی در این نواحی از بدن در برخی موارد جنبه ی ژنتیکی داشته و درمان خاصی ندارد. یکی از دلایل تیرگی در نواحی چین دار بدن مانند زیر بغل و کشاله ی ران اصطکاک پوست در این منطقه و تجمع عرق است که باعث تغییر رنگ پوست می شود. از آنجایی که این نواحی در معرض اصطکاک مداوم هستند، همین اصطکاک پوستی باعث ضخیم شدن پوست و تیره شدن آن می شود.

تولید بیش از حد رنگدانه های ملانین در زیر پوست عامل اصلی ایجاد تیرگی در قسمت های مختلف بدن است، حال بسیاری از افراد برای از بین بردن این تیرگی ها و برای داشتن ظاهری زیبا از روش های شیمیایی و لیزر استفاده می­‌کنند که ممکن است دارای ضررهایی باشد. با توجه به اینکه پوست دارای بافت و اپیدرم ظریف و حساسی است، روش های گیاهی می‌­توانند راه های مطمئن تر و ساده تری برای از بین بردن این تیرگی ها باشند. حال شرکت سلامت اندیشان زربین توس محصول گیاهی خود را با نام ماسک رفع تیرگی های بدن با فرمولاسیون گیاهانی نظیر پودر چوب صندل، جوانه گندم و با بهره گیری  از پودر کف دریا تهیه و تولید کرده است. این محصول برای از بین بردن تیرگی و سفید شدن و شفاف شدن نواحی مختلف بدن مانند زیر بغل ،آرنج و زانو بسیار موثر است و استفاده از آن برای کسانی که به زیبایی پوست بدنشان اهمیت می­‌دهند توصیه می‌­گردد. این ماسک فاقد مواد شیمیایی و حساسیت‌زا می­‌باشد و قابل استفاده برای انواع پوست‌ها است.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *