سلامت پوست

یک شوینده ی پوست صورت چه ویژگی هایی دارد؟

یک شوینده ی خوب پوست صورت چه ویژگی هایی دارد؟

صورت یکی از اعضای مهم بدن است که در ظاهر و زیبایی افراد نقش بسزایی دارد. گرایش افراد برای زیبایی و جوان نگه داشتن پوست صورت، این قسمت از بدن را کانون توجه قرار داده است. شستن پوست یکی از مهم ترین راه های سالم نگه داشتن آن است. بنابراین شستشوی صحیح پوست و استفاده از شوینده ی مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله سعی بر آن داریم که خصوصیات یک شوینده ی خوب را برای شما توضیح دهیم. متاسفانه با توجه به اهمیت موضوع، داروخانه ها و فروشگاه های لوازم بهداشتی و آرایشی پر شده است از صابون ها، ژل ها، فوم ها و شوینده های شیمیایی. اما توجه داشته باشید که بین تبلیغات و واقعیت های حوزه ی سلامتی و پزشکی، فاصله ی بسیاری وجود دارد. پس بهتر است این مقاله را به دقت تا پایان بخوانید.

اهمیت شستشوی صورت

شستشوی صورت یکی از مهمترین کارهای روزانه است که اگر به درستی انجام شود تاثیر زیادی در سلامت پوست دارد. به گفته ی متخصصان پوست، شستشوی صورت تنها برای پاک کردن آرایش و آلودگی نیست و برای شادابی پوست باید روزانه دوبار صورت را شستشو داد.  برای شستشوی صحیح صورت باید نکات زیر را مورد توجه قرار داد:

قبل از شستشو و پاکسازی صورت باقیمانده ی آرایش را از صورتتان پاک کنید

با آنکه آب یکی از مفیدترین و ساده ترین راههای پاک کردن آلودگی های پوستی است ولی به تنهایی نمی تواند تمام آلودگی ها را پاک کند. قبل از پاکسازی صورت هنگام خواب بهتر است با استفاده از یک میکاپ ریموور ملایم باقیمانده ی مواد آرایشی را از روی پوست خود پاک کنید. این کار حتما باید قبل از شستشوی صورت انجام شود، زیرا بسته بودن منافذ پوست در طول شب می تواند باعث احتباس آلودگی ها در پوست شده و به مرور زمان پوست را تیره و کدر کند.

برای شستشوی صورت از صابون استفاده نکنید

در ساخت صابون اکثرا از مواد شیمیایی استفاده می شود، بطوریکه حتی اگر این صابون ها مخصوص پوست صورت باشد بازهم تعادل pH پوست را به هم می ریزد و باعث کاهش چربی های مفید پوست می شود.

از آب ولرم استفاده کنید

به توصیه ی کارشناسان نه آب گرم برای شستشوی صورت مناسب است و نه آب سرد. شستن صورت با آب گرم باعث باز شدن منافذ پوست و کاهش چربی طبیعی پوست شده و آن را به شدت خشک می کند. همچنین استفاده ی مداوم از آب سرد برای شستشوی پوست صورت نیز باعث بسته شدن منافذ پوست می شود. بنابراین بهترین گزینه آب ولرم است.

از حوله نرم استفاده کنید و حوله را بر روی پوست صورت نکشید

بهتر است برای خشک کردن صورت، حوله را بصورت ضربه ای بر روی صورت بزنید زیرا سایش صورت با حوله باعث خراش پوست و از بین رفتن لایه ی محافظتی پوست می شود. همچنین با حرکات حوله به صورت دورانی بر روی پوست باکتری های موجود در یک جوش کوچک را بیشتر بر روی صورت پخش نموده و آلودگی در سطح پوست افزایش می یابد.

بعد از شستشوی صورت از یک مرطوب کننده ی مناسب استفاده کنید

با شستشوی مداوم روزانه، پوست صورت به مرور زمان حساس، خشک و شکننده می شود. بنابراین استفاده از یک مرطوب کننده ی مناسب می تواند از بروز خشکی پوست و چین و چروک آن جلوگیری کند.

پاکسازی صورت

شوینده های مناسب پوست صورت کدامند؟

در بین شوینده ها، صابون از همه قدمت بیشتری دارد. قرن هاست که از صابون برای شستشوی بدن و صورت استفاده می شود. در ساخت صابون و فرمولاسیون آن از نمک ها و اسیدهای چرب استفاده شده است که باعث زدودن آلودگی ها و چربی ها از روی پوست می شود. اما بنا به نظر کارشناسان و متخصصین پوست، تولید چربی طبیعی برای پوست ضروری بوده و مقداری از آن به عنوان لایه ی محافظ باید در سطح پوست وجود داشته باشد تا باعث حفظ رطوبت در پوست شود. همانگونه که گفته شد به دلیل نوع ترکیباتی که در ساخت صابون به کار رفته است و ماهیت قلیایی آن، نه تنها چربی های اضافه بلکه بخشی از چربی های مفید پوست نیزبه وسیله ی صابون از بین می رود.

صابون همچنین اسیدیته ی نرمال پوست را بالا برده و سد دفاعی اپیدرم پوست و چربی محافظ زیر آن را از بین می برد، به همین دلیل است که بلافاصله پس از حمام دچاراحساس خشکی و کشیدگی پوست می شوید. شاید استفاده از صابون برای استحمام بدن مناسب باشد، اما استفاده ی روزانه از آن برای شستشوی صورت به هیچ عنوان توصیه نمی شود. چون پوست صورت نسبت به بقیه ی نقاط بسیار حساس بوده و نقش بسزایی در زیبایی شما دارد. در عین حال برای کسانی که پوست چربی دارند استفاده از صابون های حاوی گلیسرین یا کرمدار تا حدودی بلامانع است.

جایگزین های مناسب صابون کدامند؟

پن شستشو (Syndet bar)

امروزه در بازار محصولی به نام پن شستشو مشاهده می شود که ظاهری مشابه صابون داشته ولی در ساختار آن از ترکیبات صابونی استفاده نشده است. این پاک کننده ها ماهیت اسیدی داشته و pH پوست را در حد 4 تا 5 حفظ می کند و سبب آسیب کمتری در لایه های پوست می شود. پن شستشو ساختاری ملایم داشته و کیفیت بالاتری نسبت به صابون دارد بنابراین می تواند برای بعضی از افراد جایگزین صابون شود. برخلاف صابون که در هنگام شستشو تولید کف می کند، و باعث احساس خشکی بر روی پوست می شود، پن ها خوب کف نمی کنند و بعد از شستشوی پوست، احساس خشکی بر روی پوست ایجاد نمی کنند. مشکل اصلی پن ها این است که هزینه ی بالاتری نسبت به صابون داشته و به دلیل استفاده از مواد غیر صابونی در ساختار آن خیلی زود تمام می شوند.

ژل شستشوی صورت

بدون شک ژل های شستشوی صورت یا فیس واشها بهترین جایگزین برای صابون می باشند. ژل های شستشوی صورت محلول های غلیظی هستند که در هنگام شستشو و در ترکیب با آب رقیق تر شده و ایجاد کف می کنند. این پاک کننده ها برخلاف صابون ساختار بسیار ملایمی داشته و علاوه بر پاکسازی پوست، رطوبت آن را نیز تامین می کند. ژل های شستشو نه تنها آسیبی به پوست وارد نمی کنند، بلکه با ترکیباتی که درفرمولاسیون آن به کار رفته است موجب نرمی و لطافت پوست می شود. ژل های شستشو با موادی که در ساختار خود دارند به تنظیم pH پوست نیز کمک می کنند. بنابراین استفاده از ژل های شستشوی صورت، به دلیل نداشتن مواد صابونی شما را از استفاده از خیلی از محصولات ضد پیری بی نیاز می کند. توصیه می شود قبل از آن که به رخت خواب بروید صورت خود را با کمک یک ژل شستشوی صورت تمیز کرده و اجازه دهید تا منافذ صورت به اندازه ی طبیعی خود بازگردند و نفس بکشند. در پایان به معرفی دو محصول از محصولات شرکت سلامت اندیشان زربین توس می پردازیم که برای فرایند شستشوی صورت حائز اهمیت است:

پاک کننده ی آرایش گیاهی دوفاز (میکاپ ریموور)

محلول پاک کننده آرایشی دوفاز محصول شرکت سلامت اندیشان زربین توس، با استفاده از مواد ارگانیک وعصاره های گیاهی قادر است تا بدون تحریکات پوستی و به کمک فرمولاسیون بسیار ملایم خود باقی مانده مواد آرایشی و آلودگی­های محیطی را به راحتی و بدون نیاز به فشار و سایش و شستشو از روی پوست پاک کند. این محلول جایگزین بسیار مناسب شیرپاکن و صابون و مواد پاک کننده شیمیایی می­‌باشد زیرا علاوه بر شستشوی پوست­­، باعث تنظیم pH پوست و تعادل ترشح چربی پوست (سبوم) و مواد ضد باکتری می­‌گردد. این فرآورده با داشتن ویتامین E و فراهم نمودن مواد مغذی برای اپیدرم پوست مفید و قابل استفاده برای انواع پوست ها اعم از چرب و خشک می­‌باشد.

ژل شستشوی صورت

ژل شستشوی صورت محصول شرکت سلامت اندیشان زربین توس می‌­باشد که با فرمولاسیون کاملا گیاهی و ارگانیک جایگزین بسیار مناسبی برای صابون بوده و با خاصیت شویندگی بسیار ملایم بدون ایجاد تحریکات پوستی باعث زدودن آلودگی ها و باقی مانده ی مواد آرایشی از سطح پوست شده و به آن طراوت و شادابی می‌­بخشد. ژل شستشوی صورت دارای PH مناسب بوده، به طوریکه با پوست همه افراد، حتی پوست های خشک سازگار است و تشدید خشکی و التهاب پوستی را به دنبال ندارد.  این محصول حاوی عصاره نعنا فلفلی و ژل آلوئه ورا می‌­­باشد که با تعدیل چربی پوست و رفع سلولهای مرده پوستی­­، مناسب برای شستشوی روزانه است. این ژل فاقد هرگونه ماده شیمیایی و حساسیت زا بوده و هیچ گونه آثار تحریکی بر روی پوست بر جای نمی‌گذارد. استفاده از این ژل شستشو بسیار راحت بوده و به آسانی قابل آبکشی می باشد. مقدار کمی از ژل شستشوی صورت گیاهی را کف دست قرار داده و به کمک کمی آب آن را کف دست بگسترانید و صورت خود را با آن ماساژ داده و سپس آبکشی نمایید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *