سلامت پوست

فواید عصاره ی شیرین بیان در درمان لکه های پوستی

فواید عصاره ی شیرین بیان در درمان لکه های پوستی

خواص دارویی شیرین بیان

شیرین بیان گیاهی چند ساله می باشد که به دلیل دارا بودن ترکیبات غذایی و دارویی مهم در ریشه ی آن، مورد اهمیت بوده و در صنایع غذایی و دارویی کاربرد زیادی دارد. این گیاه دارویی سرشار ویتامین B و ویتامین E و مواد معدنی از قبیل فسفر،  آهن،  پتاسیم و منیزیم بوده و برای بیماری های گوارشی، مراقبت از پوست و درمان افسردگی بسیار موثر است. ریشه ی شیرین بیان دارای ترکیبات مختلفی از جمله قندهای مختلف، فلاوونوئیدها، استرول ها، اسیدهای آمینه، صمغ و نشاسته، اسانس های روغنی و ساپونین ها می باشد. بر اساس تحقیقات انجام شده بعضی از مواد موثره ی موجود در این گیاه فعالیت آنتی اکسیدانی قوی داشته و می تواند با جلوگیری از تشکیل رادیکال های آزاد خواص ضد پیری داشته باشد.

فواید شیرین بیان

از آنجایی که شیرین بیان حاوی مواد معدنی و مواد شیمیایی گیاهی بسیار زیادی است، این گیاه خواص بسیار زیادی داشته و در درمان بسیاری از بیماری ها کاربرد دارد. مهمترین کاربرد شیرین بیان در صنعت پزشکی مربوط به بیماری های دستگاه گوارش از قبیل زخم معده و سرطان معده است، که اغلب از طریق مهار باکتری هلیکوباکترپیلوری انجام می شود. شیرین بیان در پیشگیری از پوسیدگی دندان و درمان آفت دهان و تبخال بسیار موثر است. یکی از مواد موثره ی موجود در شیرین بیان اسید گلیسیریزیک است که در درمان عفونت های قارچی،  ویروسی و باکتریایی کاربرد زیادی دارد.شیرین بیان به دلیل خاصیت ضد میکروبی قوی که دارد، می تواند سیستم ایمنی را تقویت نموده و با ویروس ها و باکتری های مهاجم، مقابله کند. فلاوونوئیدهای موجود در شیرین بیان خواص آنتی اکسیدانی داشته و به حفاظت از کبد در مقابل چربی ها کمک می کند. بنابراین شیرین بیان می تواند باعث بهبود عملکرد کبد شود. یکی دیگر از فواید شیرین بیان مربوط به خواص ضد التهابی آن است.

عصاره ی این گیاه می تواند با کاهش سطح تولید سیتوکنین ها که از عوامل اصلی ایجاد التهاب هستند، از بروز این عارضه به خوبی پیشگیری کند. شیرین بیان در درمان بیماری ها و اختلالات تنفسی نیز کاربرد زیادی دارد. زیرا همانگونه که ذکر شد این گیاه خواص ضد میکروبی زیادی داشته و با مهار کردن عفونت های ویروسی و باکتریایی می تواند مشکلات تنفسی را که اغلب عامل میکروبی دارند به خوبی درمان کند. این گیاه دارویی مهم نقش زیادی در افزایش سلامت قلب و عروق دارد. بطوریکه گلابریدین موجود در آن که یکی از انواع فلاوونوئیدها می باشد می تواند به محافظت از عروق در شرایط بالا رفتن سطح گلوکز کمک می‌کند، از تشکیل پلاک در شریان‌ها جلوگیری می‌کند و جریان بدون وقفه‌ی خون را در بیماران دیابتی ایجاد می‌کند. علاوه بر صنعت پزشکی، این گیاه اخیرا بازار زیادی در میان محصولات بهداشتی و آرایشی پیدا کرده است. شیرین بیان به دلیل داشتن خواص ضد باکتریایی در درمان بسیاری از مشکلات پوستی از قبیل جوش و آکنه، اگزما و پسوریازیس بسیار موثر است. عصاره ی شیرین بیان از خاصیت روشن کنندگی پوست نیز برخوردار است و به همین دلیل طرفداران زیادی در حوزه ی محصولات درمانی و مراقبتی پوست دارد.

درمان لکه های پوستی با شیرین بیان

لکه های پوستی

پوست یکی از ارگان های مهم بدن است که علاوه بر نقش های حیاتی و فیزیولوژیک نقش زیادی در زیبایی ظاهری افراد دارد. رنگ پوست یک ویژگی ژنتیکی است که به میزان زیادی تحت تاثیر عوامل محیطی قرار می گیرد. لکه های پوستی انواع مختلف داشته و به علل متفاوتی بر روی پوست ظاهر می شوند. اکثر لکه های پوستی بی ضرر بوده و برای افراد هیچگونه خطری ندارند. با این حال افراد دوست ندارند این لکه ها را بر روی پوست خود داشته باشند. ملانین رنگدانه ای است که رنگ پوست شما را تعیین می کند و توسط سلول هایی که در لایه ی اپیدرم پوست وجود دارند تولید می شود. چگونگی توزیع و پراکنش ملانین های تولید شده توسط ملانوسیت ها و تراکم آن ها می تواند درصد لکه های پوستی در بدن شما و بخصوص صورت را مشخص کند. یکی از مهمترین عواملی که در ایجاد لکه های پوستی نقش دارد تابش اشعه های مضر آفتاب است. زمانی که در معرض تابش نور خورشید قرار می گیرید سلول های پوستی برای محافظت از خود رنگدانه تولید می کنند. با تولید این رنگدانه ها در طول زمان و تراکم آنها در سطح پوست، به تدریج لکه های پوستی پدیدار می شوند.

یکی دیگر از عوامل ایجاد لکه های پوستی تغییرات هورمونی می باشد که بخصوص در خانم های باردار مشاهده می شود. . در حقیقت در ما ههای اول بارداری افزایش بعضی از هورمون ها از قبیل هورمون های استروژن و پروژسترون بر روی سلول های ملانوسیت اثری تحریک کننده داشته و موجب تولید رنگدانه های بیشتر و توزیع نامتناسب آن بر روی پوست می شود. این علایم می تواند با مصرف قرص های ضد بارداری و سایر قرص های هورمونی نیز ایجاد شود. اختلال در عملکرد کبد و بیماری های کبدی نیز از دیگر عوامل ایجاد لکه های پوستی هستند. زمانی که خون برای تصفیه شدن وارد کبد شده و از مسیر کبد می گذرد، مواد زاید و سمی و همچنین رادیکال های آزاد موجود در آن توسط آنزیم های کبدی تجزیه شده و به اصطلاح خون تصفیه می شود. تجزیه و متابولیسم داروها نیز در کبد انجام می شود بطوریکه پس از تصفیه خون از مواد زاید، صفرای تولید شده از طریق مجرای صفراوی وارد کیسه صفرا می شود.

بنابراین هرگونه عاملی که روند این مکانیسم طبیعی را مختل کند می تواند منجر به ایجاد رادیکال های آزاد و تشکیل سمومی در کبد شود که نتیجه آن گاهی ظهور لکه های تیره رنگ بر روی نقاط مختلف بدن و بویژه صورت و دست ها می باشد. برای درمان لکه های پوستی روش های متفاوتی وجود دارد اما در هر صورت باید علت اصلی ایجاد لکه های پوستی مشخص شود. با این وجود استفاده از یک کرم ضد آفتاب مناسب می تواند تا حدود زیادی از تحریک ملانوسیت ها جلوگیری کرده و تولید ملانین را کاهش دهد. همچنین استفاده از کرم های روشن کننده و ضد لک که حاوی ترکیبات موثری می باشد، می تواند علاوه بر لایه برداری سطحی منجر به کاهش تولید ملانین گردد.

شیرین بیان چگونه لکه های پوستی را درمان می کند

عصاره ی شیرین بیان از خاصیت روشن کنندگی پوست برخوردار است و به محافظت ملانوسیت های پوست کمک می کند. این گیاه با داشتن مواد موثره ی فعال، اثرات ضد التهابی داشته و در درمان لکه های پوستی به خصوص پوست های حساس و تحریک پذیر بسیار کاربرد دارد. بر اساس مطالعات انجام شده بر روی خوکچه ی هندی، مشخص شد که فلاوونوئیدهای موجود در عصاره ی شیرین بیان مانند گلابریدین می تواند سبب دپیگمانتاسیون شود. دپیگمانتاسیون فرایندی است که از طریق پخش کردن ملانین و زدودن ملانین از اپیدرم و درم، باعث کمرنگ شدن و از بین رفتن لکه های پوستی می شود. فلاوونوئیدهای موجود در این گیاه می توانند مهار ملانوژنز را از طریق مهار فعالیت آنزیم تیروزیناز انجام داده و به شفاف تر شدن پوست کمک کنند. بر اساس مطالعات انجام شده توسط متخصصین پوست و زیبایی گزارش شده است کسانی که از کرم حاوی عصاره ی شیرین بیان 4 درصد در یک دوره ی مشخص استفاده کردند نسبت به کسانی که از کرم شیمیایی حاوی هیدروکینون 4 درصد استفاده نموده اند، بطور قابل ملاحظه و معنی داری لکه های کمتری در پوستشان مشاهده شده است. بنابراین گیاه شیرین بیان می تواند در آینده برای ساخت محصولات بهداشتی و آرایشی ارگانیک و گیاهی مورد استفاده قرار گیرد.

کرم ضد لک گیاهی محصولی از شرکت سلامت اندیشان زربین توس است. این کرم با فرمولاسیون گیاهی و با استفاده از تکنولوژی، محصولی را با خاصیت کاهش لک، کک و مک و تیرگی‌های پوست صورت و بقیه نقاط بدن تولید کرده است. این کرم حاوی روغن بادام تلخ، گشنیز، شیرین‌بیان و سرشار از ویتامین Aو E می باشد. ویتامین A در این محصول باعث نوسازی بافت پوست شده است، همچنین ترکیبات این کرم با تقویت لایه‌های پوست و کاهش پروسه ملانین سازی، رنگ سطح پوست را به تدریج روشن و یکنواخت می‌کند. این کرم در کاهش لک‌های ارثی موثر بوده و آنها را تا حد زیادی از بین می‌برد. کرم ضد لک عروس برای انواع پوست و افراد بالای 12 سال مناسب می‌باشد. این کرم فاقد مواد شیمیایی و پارابن و هرگونه مواد حساسیت زا می‌باشد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *