سلامت پوست

محافظت از پوست در مقابل نور خورشید

محافظت از پوست در مقابل نور خورشید

مزایای نور خورشید

نور خورشید مزایای بسیار زیادی برای بدن دارد. بطوری که اگر بدن در سطح متعادلی از نور خورشید قرار بگیرد فواید زیادی را برای سلامتی به ارمغان می آورد.

نور خورشید شما را خوش اخلاق تر می کند

استرس و فشارهای عصبی باعث افزایش سطح هورمون کورتیزول در بدن می شود. زمانی که بدن در معرض نور خورشید قرار می گیرد سطح هورمون کورتیزول که به هورمون استرس معروف است کاهش می یابد. با کاهش این هورمون فشار عصبی کمتر شده و فرد خوش اخلاق تر می شود. همچنین نور خورشید باعث ترشح ماده شیمیایی تریپتامین می شود که این ماده خلق و خو را بهبود می بخشد.

نور آفتاب شما را از خوردن زیاد باز می دارد

غده ی تیروِئید که متابولیسم بدن را کنترل می کند در معرض نور متعادل خورشید تحریک شده و با کنترل اشتها و افزایش متابولیسم افراد را از خوردن زیاد و چاقی باز می دارد.

نور خورشید تولید ویتامین D را در بدن شما تحریک می کند

وقتی که در معرض نور متعادل خورشید قرار می گیریم، تولید ویتامین D در بدن آغاز می شود. به همین دلیل به ویتامین D “ویتامین نور خورشید” نیز می گویند.

آفتاب ملایم بینایی شما را بهبود می بخشد

از آنجایی که نور خورشید باعث تولید ویتامین D در بدن می شود، این ویتامین بینایی چشم ها را بهبود بخشیده و از پیر شدن سلول های شبکیه چشم جلوگیری می کند.

نور خورشید متعادل از بروز سرطان جلوگیری می کند

آفتاب ملایم علاوه بر تحریک تولید ویتامین D در تولید آنتی اکسیدان ها نقش به سزایی داشته و با پیشگیری از تشکیل رادیکال های آزاد در بدن از بروز سرطان به طور جدی جلوگیری می کند.

مضرات نور خورشید

نور خورشید به صورت ترکیبی از اشعه ها و امواج مرئی و نامرئی است. طول موج اشعه های آفتاب بیانگر مفید بودن یا مضر بودن آن برای انسان است. امواج رادیویی که دارای طول موج بالایی هستند خطری برای انسان ها ندارند. اشعه هایی که طول موجشان کوتاه است مانند اشعه ی ماورای بنفش (UV) برای انسان می تواند مشکلاتی به وجود بیاورد. اشعه ی UV بر اساس اندازه ی طول موج به دو دسته ی UVA با طول موج بلند و UVB با طول موج کوتاه تقسیم بندی می شود. قدرت نفوذ این دو اشعه ی ماورای بنفش متفاوت است.  بطوری که UVA نسبت به اشعه های UVB به عمق بیشتری از پوست نفوذ می کند اما هر دو می توانند بر سلامت پوست تاثیر بگذارند. با ورود اشعه ی ماورای بنفش به داخل پوست، برای جبران آسیب های پوستی، پوست شروع به فرایند بازسازی می کند. بنابراین ورود طولانی مدت اشعه های مضر خورشید به داخل پوست می تواند باعث ایجاد سرطان پوست شود.

افرادی که به دلیل وجود ملانین بیشتر در پوست رنگ چهره ی تیره تری دارند نسبت به افراد سفید پوست، در مقابل سرطان پوست مقاوم ترند. زیرا رنگدانه های پوستی باعث کاهش جذب اشعه های خورشید شده و از تخریب سلول های پوستی جلوگیری می کنند. اولین و مهمترین مشکلی که ممکن است نور خورشید برای شما ایجاد کند پیری پوست است. زیرا اشعه های موج کوتاه می توانند خاصیت ارتجاعی پوست را کاهش دهند. در حقیقت اشعه ی ماورای بنفش بافت همبند را بین می‌برد و به کلاژن زیر لایه‌ی اپیدرم پوست آسیب وارد می‌کند. در واقع بیش از حد قرار گرفتن در معرض نور خورشید پوست را پیر می‌کند، از جمله نشانه‌های پیر شدن پوست عبارتند از مشکلات معمولی مانند چین و چروک، ایجاد لکه‌های قهوه‌ای و از دست دادن خاصیت انعطاف‌پذیری پوست، تغییر رنگ پوست و رنگدانه‌ها در قسمت‌های مختلف بدن. نور زیاد با افزایش جریان خون موجب قرمزی و التهاب پوست شده و در نهایت آفتاب سوختگی را به همراه دارد. یکی دیگر از مضرات اشعه های ماورای بنفش تخریب سیستم ایمنی بدن است که در نتیجه ی کاهش عملکرد گلبول های سفید خون در اثر آفتاب سوختگی ایجاد می شود.

راه های محافظت از پوست در مقابل نور خورشید

برای حفاظت از سلامت پوست و پیشگیری از سرطان های پوستی اولین راه این است که کمتر در معرض نور خورشید قرار بگیریم. بهتر است در ساعاتی که تابش نور خورشید شدیدتر است از قرار گرفتن در مقابل آفتاب بپرهیزیم. حفاظت از پوست در این ساعات که اشعه ها شدیدتر هستند اهمیت به سزایی دارد. استفاده از یک پوشش مناسب مانند لباس های آستین بلند و کلاه های سایه بان دار می تواند شما را از خطر اشعه های آفتاب در امان دارد. بعضی از افراد به امید ساخت ویتامین D در بدنشان ممکن است مدت زمان طولانی در آفتاب قرار بگیرند در حالی که زمان مناسب برای این منظور حدود ده الی پانزده دقیقه بیشتر نمی باشد. یکی دیگر از مهم ترین راه های حفاظت از پوست استفاده از کرم های ضد آفتاب است. کرم های ضد آفتاب با فاکتوری به نام SPF شناسایی می شوند. اصطلاح «SPF» مخفف عبارت «Sun Protection Factor» و به معنای فاکتور محافظت از خورشید (نور خورشید) است. هر چقدر این عدد از لحاظ کمیت بالاتر باشد، کرم ضد آفتاب قوی تر بوده و باعث محافظت بیشتری از پوست در مقابل نور خورشید می شود. به عنوان مثال وقتی که شما از کرم ضد آفتابی با SPF 30 استفاده می کنید یعنی 30 برابر بیشتر از وقتی که کرم ضد آفتاب استفاده نمی کنید در مقابل نور خورشید حفاظت می شوید. البته این بدان معنا نیست که هرچه SPF کرم ضد آفتاب بیشتر باشد کیفیت بیشتری دارد.
یک کرم ضد آفتاب با 15 SPF تا 93 درصد می تواند اشعه UBV را دفع و از پوست شما محافظت کند. این در حالی است که یک کرم ضد آفتاب با SPF 30 تا 97 درصد اشعه UBV را دفع می‌کند. یک کرم ضد آفتاب با SPF 50 تا 98 درصد از نفوذ اشعه ی UBV به داخل پوست جلوگیری می کند. همین امر نشان دهنده این واقعیت است که یک کرم ضد آفتاب با 15 SPF فقط 4 درصد کمتر از ضد آفتابی با SPF 30 در دفع اشعه UBV ضعیف‌تر عمل می‌کند. بنابراین بر خلاف اینکه مردم تصور می کنند استفاده از کرم های ضد آفتاب با SPF بیشتر باعث امنیت بیشتر پوست می شود نمی توان نتیجه گیری کرد که کرم های قوی تر کیفیت بیشتری نیز دارند. شرکت های تولید کننده ی ضد آفتاب برای اینکه بتوانند کرم های ضد آفتاب قوی تری را فرموله کنند ناگزیرند درصد چربی بیشتری را در ساخت آن کرم به کار ببرند تا بتوانند مواد شیمیایی فیلتر کننده ی بیشتری را وارد کرم کنند. بنابراین کرم های ضد آفتاب با SPF بین 30 تا 45 جزو بهترین کرم ها برای افراد عادی و مناطقی با تابش نور متوسط است. مدت زمانی که اثر محافظتی کرم ضد آفتاب بر روی پوست باقی می ماند متفاوت است و بر اساس نوع فرمولاسیون ساخت تغییر می کند. اما بهتر است هر دو ساعت یکبار استفاده از کرم ضد آفتاب تجدید شود تا اثر حفاظتی ایمنی بر روی پوست داشته باشد. نکته ی مهم دیگری که وجود دارد این است که SPF تنها در برابر اشعه UVB از پوست شما محافظت می کند و در حقیقت SPF برای UVA فرموله و طراحی نشده است. بنابراین بهتر است برای محافظت از پوست خود در برابر این اشعه از محصولاتی که در فرمولاسیون ساخت آنها از اکسید روی و تیتانیوم دی اکسید استفاده شده است بهره ببرید. با این حال هیچ اندازه گیری استانداردی برای این که بدانید چه مدت این مواد از پوست شما محافظت می کند وجود ندارد.

چه ضد آفتابی مناسب پوست شماست؟

لازم به ذکر است که انتخاب یک کرم ضد آفتاب مناسب آسیب به پوست را به حداقل می رساند. بر اساس تحقیقات انجام شده وقتی مدت زمان کوتاهی در معرض تابش خورشید هستید مثل تابش غیر مستقیم مثلا در منزل یا دفتر کارتان کرمی با SPF: 30 حاوی پودر معدنی دی اکسید تیتانیوم مناسب است. در حالی که زمانی که حداقل نیم ساعت در مسیر رفت و آمد در معرض نور خورشید هستید حتما ضد آفتاب شما باید مواد مرطوب کننده پوست هم داشته باشد. ولی وقتی زمان خیلی بیشتری در مقابل نور مستقیم خورشید هستید ضد آفتاب شما باید قوی تر باشد و SPF: 45 مناسب است.

کرم ضد آفتاب رنگی محصولی از شرکت سلامت اندیشان زربین توس می‌باشد. استفاده از یک کرم ضد آفتاب برای حفاظت پوست در برابر اشعه های مضر آفتاب امری ضروری است. این شرکت به منظور سلامت و زیبایی پوست بانوان، کرم ضد آفتاب رنگی را با فرمولاسیون کاملا گیاهی و بدون مواد شیمیایی و حساسیت زا تولید کرده است. این محصول با محافظت از پوست در برابر پرتوهای مضر UVA و UVB از اثرات مخرب و مضر نور آفتاب بر روی سطح پوست جلوگیری می‌کند. کرم ضد افتاب گیاهی با خاصیت ضد التهابی خود برای انواع پوست‌ها مناسب و مفید می‌باشد. این محصول با پوششی ملایم و سبک از بسته شدن منافذ پوست جلوگیری کرده و مناسب برای انواع سنین و انواع پوست‌ها می‌باشد. این کرم برای شرایط آب و هوایی ایران مناسب بوده و SPF آن 45 است و قادر است در تمام فصول سال از پوست شما در برابر اشعه‌های مضر آفتاب مراقبت کرده و حافظ سلامت و زیبایی شما باشد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *