سلامت پوست

روغن بنفشه معجزه ای برای پوست و موی شما

روغن بنفشه معجزه ای برای پوست و موی شما

گل بنفشه چیست؟

بنفشه با نام علمی violet گیاهی است علفی و پایا از تیره ی بنفشگان که در نواحی معتدل جهان یافت می شود. گل بنفشه بومی اروپا و آسیا بوده اما در نواحی دیگر از جمله آمریکای شمالی و استرالیا پرورش داده میشود. این گیاه ساقه ی کوتاهی داشته و رنگ آن بنفش یا ترکیبی از زرد و بنفش است. به این گیاه گل زیر برف نیز می گویند زیرا این گل زیبا و شفابخش در زمستان کاشته می شود. هم اکنون بیش از 500 گونه بنفشه در جهان شناخته شده است که حدود 20 گونه ی آن بومی ایران است. بنفشه بیشتر در مناطق کوهستانی ایران به ویژه در شمال و شمال غربی کشور به صورت خودرو می روید و برای استفاده دارویی به صورت وسیع کشت می شود. تمام قسمت های این گیاه اعم از ریشه، برگ، گل، دانه و سرشاخه های گلدار آن مصرف دارویی دارند. بر اساس داستان های قدیمی بنفشه نماد عشق بوده است.

ترکیبات شیمیایی گل بنفشه

در اکثر گیاهان دارویی مهم ترین ترکیبات دارویی در اسانس و رنگ گیاه یافت می شود. در تمامی قسمت های بنفشه سه رنگ مشتقات اسید سالیسیلیک و فلاوونوئیدها وجود دارد. اسید سالیسیلیک با تجزیه و تخمیر گیاه استخراج می شود. مشتقات اسیدهای آروماتیک به ویژه سالیسیلاتها در درمان مشکلات پوستی بسیار موثرند. در ریزوم گل بنفشه ماده ای به نام ویولاکوئرستین وجود دارد که نوعی ساپونین است. ساپونین ها دارای اثرات خلط آور و ضد میکروب هستند. فلاوونوئیدها دسته دیگری از ترکیبات شیمیایی موجود در گل بنفشه هستند که بخاطر داشتن خواص آنتی اکسیدانی اخیرا طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است.
یکی دیگر از مواد موثره ی گل بنفشه سیکلوتایدها هستند. این دسته از ترکیبات شیمیایی دارای اثرات ضد تومور و آنتی باکتریال می باشند. بنفشه دارای آلکالوئیدی به نام ویولین است که خاصیت ضد تهوع دارد. رنگ گل بنفشه مربوط به ماده ی شیمیایی آنتوسیانین است. گل بنفشه به دلیل داشتن موسیلاژ در برگ ها و گل ها خواص دارویی بسیاری دارد. گروه موسیلاژشامل گلوکز، گالاکتوز، آرابینوز و رامنوز می باشد. موسیلاژ ها در درمان سرفه و سرماخوردگی موثر هستند. عصاره ی الکلی بنفشه اثرات ضد التهابی داشته و در درمان التهابات پوستی بسیار موثر است.

خواص دارویی گل بنفشه

از منظر طب سنتی گل بنفشه دارای طبیعت سرد و تر است. بنابراین این گیاه می تواند برای سردردهای ناشی از گرمی بسیار مفید باشد. استرس و فشار عصبی، تغذیه ی نادرست، کم خوابیدن و بد خوابیدن می تواند باعث خشکی و گرمی مغز شده و سردرد را به دنبال داشته باشد. سرفه های خشک نیز که بخاطر کم آبی و عدم انعطاف پذیری ریه ها و مجاری تنفسی ایجاد می شوند نیز می تواند با دمنوش یا شربت گل بنفشه بهبود یابد. بنابراین این گیاه در درمان آسم و برونشیت می تواند بسیار موثر واقع شود. بنفشه به دلیل طبع سردی که دارد در درمان تب بسیار موثر است. مواد موثره ی موجود در گل بنفشه مانند سیکلوتاید آنتی باکتریال بود و در درمان بیماری های دهان از قبیل برفک دهان و تورم لثه کاربرد زیادی دارد. گل بنفشه به دلیل داشتن فلاوونوئیدها آنتی اکسیدان بوده و با جلوگیری از تشکیل رادیکال های آزاد ضد سرطان است. بر اساس طب سنتی اختلالات صفراوی که ناشی از گرمی و خشکی بدن است و بیماری های گوارشی بسیاری را مانند اسهال خونی به همراه دارد می تواند با دمنوش گل بنفشه به عنوان مسهل صفرا درمان شده و عطش و حرارت خون را فرو بنشاند. دانه های این گیاه خاصیت مسهلی و ادرار آور داشته و برای مشکلات اداری از جمله وجود سنگریزه در مجاری ادرار استفاده می شود. گل بنفشه به دلیل داشتن موسیلاژ در درمان یبوست نیز به کار می رود. در قدیم شربت بنفشه را برای درمان تورم چشم ها، رفع بی خوابی، درمان زردی و یرقان، درمان تب و لرز، بیماری های گلو مانند چرک و تورم لوزه ها و برای بهبود بیماری صرع استفاده می كردند. این طیف اثر درمانی این گیاه دارویی معجزه بخش مربوط به تنوع مواد تشکیل دهنده و ترکیبات شیمیایی بنفشه است که در این مقاله به آن اشاره شده است.

فواید روغن گل بنفشه برای پوست

روغن بنفشه از گل یا برگ های گیاه بنفشه استخراج می شود. این روغن فواید زیادی برای پوست دارد. از آنجاییکه این روغن طبع سرد و تر داشته و دارای ترکیبات شیمیایی موسیلاژی است، این روغن گیاهی می تواند باعث افزایش لطافت و نرمی پوست شود. بنابراین در پوست های خشک کاربرد زیادی دارد. عصاره ی الکلی بنفشه دارای خواص التهابی بوده و در رفع التهابات پوستی از قبیل خارش استفاده می شود. یکی از درمان های طبیعی برای مشکلات پوستی از قبیل آکنه و اگزما استفاده از روغن بنفشه است. این گیاه دارویی استفاده ی زیادی در صنعت بهداشتی دارویی دارد. روغن بنفشه به دلیل داشتن آلکالوئیدهای ویژه خواص ضد میکروبی و ضد عفونی کننده داشته،  از این رو در محصولات مربوط به پاکسازی پوست می توان از آن استفاده کرد. بر خلاف برخی دیگر از روغن های گیاهی که حالت چربی بر روی پوست ایجاد می کنند، روغن بنفشه چربی پوست را تعدیل نموده و برای پوست های چرب مفید است. استفاده از روغن بنفشه در فرمولاسیون کرم ها و لوسیون های مربوط به پوست، به رفع چین و چروک های پوست کمک نموده و باعث جوانسازی پوست می شود. این روغن همچنین در درمان آفتاب سوختگی های مزمن و شفاف شدن پوست صورت کاربرد زیادی دارد.
با توجه به کاربردهای مهم اسانس و روغن بنفشه در بیشتر کشورها فرآورده بهداشتی و آرایشی از بنفشه به صورت ارگانیک یا صنعتی و به اشکال پماد، شامپو، کرم، عطر و سایر فرم های مورد نیاز وجود دارد.

استفاده از این روغن در محصولات زیبایی فواید بسیار زیادی برای پوست دارد. شرکت سلامت اندیشان در این راستا روغن ضد پیری را برای کسانی که به زیبایی خود اهمیت می دهند طراحی نموده است. بسیاری از افراد برای رفع چین و چروک های صورت خود و جوانی بیشتر از بوتاکس و تزریق ژل استفاده می‌­کنند که این راه ها دارای خطرات و مضراتی می‌باشد، شرکت سلامت اندیشان زربین توس با فرمولاسیون طبیعی و ارگانیک نظیر گیاه گل مغربی، بنفشه و با استفاده از روغن جوجوبا راهی طبیعی و سازگار با اپیدرم پوست در جهت جوان تر به نظر رسیدن پوست است. این روغن حاوی ترکیبات مفید از جمله ویتامینE و A ، کلاژن و پروتئین ضروری برای پوست است. این روغن با تامین چربی های مفید پوست از ایجاد چین و چروک جلوگیری کرده و با وجود خاصیت ترمیم کنندگی و تغذیه پوست بسیاری از چروک­‌های ریز را از بین می‌­برد. این محصول برای پوست‌های خشک و آسیب دیده و دارای چین و چروک مفید و موثر است.

یکی دیگر از محصولات پابدانا که حاوی روغن بنفشه است کرم ترک پا می باشد. پا یکی از مهمترین اعضای بدن است به طوری که از آن به عنوان قلب دوم انسان‌ها نام برده می‌شود. بسیاری ازافراد از خشکی و ترک پا و سوزش پاشنه خود رنج می‌برند. کرم ضد ترک پا دارای ویتامین A وE و روغن گل بنفشه و روغن شترمرغ می‌باشد. استفاده از این کرم به لایه‌های عمقی پوست نفوذ کرده و با رساندن آب و ریزمغذی‌های مفید، شروع به احیا و بازسازی پوست می‌کند همچنین همزمان با ترمیم پوست در لایه‌های زیرین و عمقی، سلول‌های مرده و خشک درلایه‌های سطحی را هم جدا کرده و از بین می‌برد. این کرم با رساندن رطوبت ملایم و متعادل با پوششی یکنواخت روی سطح پوست لطافت و نرمی و درخشش را به همراه می‌آورد.یکی از مزیت‌های این کرم جذب سریع آن است به طوری که با پوشیدن جوراب و کفش رطوبت پا، به راحتی پاک نمی‌شود و از بین نمی‌رود همچنین رطوبت را در مدت زمان طولانی حفظ کرده و با اثر التیام بخش و رفع سوزش، و لطافت را به پوست شما هدیه می‌دهد. این محصول برای نواحی خشک پوست بدن مانند آرنج، زانو و پاشنه پا قابل استفاده است و همچنین در فصول سرد و خشک و گرم و خشک سال  بسیار مفید و موثر می‌باشد.

فواید روغن گل بنفشه برای مو

روغن بنفشه حاوی 77 درصد چربی های اشباع نشده است. روغن گل بنفشه علاوه بر رشد طولی موها به تقویت مو کمک نموده و با درمان شکنندگی مو از ایجاد موخوره جلوگیری می کند. روغن گل بنفشه برای درمان شوره ی سر نیز مفید است. روغن بنفشه در فرمولاسیون محصولات مراقبتی مو کاربرد زیادی دارد.

کرم مو محصولی از شرکت سلامت اندیشان زربین توس می‌باشد. این کرم حاوی روغن بنفشه، نارگیل و ویتامین E است که دارای خاصیت ایده ال برای آبرسانی مو، بازسازی کننده ساختار مو، موثر در از بین بردن شوره سر، تقویت کننده، ویتامینه مو و جلوگیری از موخوره می‌باشد. این کرم مغذی بعد از استحمام و قبل ازخشک کردن و سشوار به موی سر ماساژ داده می‌شود. فرمولاسیون این کرم کاملا گیاهی و ارگانیک بوده و هیچ گونه مواد شیمیایی و مضر در آن استفاده نگردیده است. کرم مو برای تمام سنین و هر نوع موی سر توصیه می‌شود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *