سلامت پوست

منافذ باز پوست صورت چگونه درمان می شود؟

منافذ باز پوست صورت چگونه درمان می شود؟

منافذ باز پوست چیست؟

منافذ پوست جزو طبیعی پوست هستند و باعث می شوند که پوست تنفس کند و دفع سموم بدن هم از طریق همین منافذ انجام می شود. در حقیقت مشکل از جایی آغاز می شود که این منافذ از حد طبیعی بازتر می شود.منافذ باز پوست یکی از مشکلات عمده در پوست است که باعث کاهش زیبایی شده و پوست را از حالت صاف و یکدستی در می آورد و چه با آرایش و چه بدون آرایش بر روی پوست خودنمایی می کند. این نقاط به خصوص بر روی گونه ها و بینی در بعضی از افراد مشاهده می شوند. منافذ باز پوست نقاطی در پوست هستند كه غدد چربى و سباسه و فوليكول مو را در بر میگیرند و ترشح سبوم يا چربى از طریق این منافذ انجام ميشود. بدین ترتیب طبیعی است که این منافذ در افرادی که پوست چرب دارند بزرگتر و بازتر است.

در سطح پوست به ازای هر تار مو، یک منفذ وجود دارد. وقتی ترشحات غدد سباسه در این منافذ بیشتر می شود، به دیواره‌ی منفذ فشار وارد شده و این فشار باعث گشاد شدن منفذ و ایجاد منافذ باز پوستی می شود. منافذ باز معمولا در فولیکول مو و یا نزدیکی آن ایجاد می شوند و اغلب متخصصان پوست آن‌ها را دانه‌ی چربی می‌نامند. این عارضه بیشتر در بزرگسالان که پوست پیرتری دارند و بیشتر در مردان اتفاق می افتد. بیشتر این منفذهای باز بی‌خطر هستند؛ اما تعداد اندکی از آن‌ها به سرطان تبدیل می‌شوند.

علت باز شدن منافذ پوست صورت

باز شدن منافذ پوست دلایل متفاوتی دارند که ژنتیک یکی از دلایل عمده ی آن به شمار می رود. پوست های چرب بیشتر از پوست های خشک در معرض ایجاد منافذ باز پوستی هستند زیرا ترشح غدد سباسه در آنها بیشتر است. یکی دیگر از علل ایجاد منافذ باز پوستی بالا رفتن سن و کاهش ساخت کلاژن و الاستین در پوست است. در این حالت پوست خاصیت کشسانی خود را از دست داده و منافذ بازتر می شوند. اشعه های مضر آفتاب نیز می توانند باعث باز شدن منافذ پوستی شوند. اشعه های مادون قرمز و فرابنفش موجود در نور آفتاب باعث گشاد شدن منافذ پوستی می شود. افرادی که دارای مشکل جوش پوستی هستند نیز منافذ پوست بازتری دارند. زیرا جوش ها که از سلول های زیرین پوست بیرون می آیند می توانند منافذ پوست را باز نموده و مشکلات مربوط به آن را به وجود بیاورند. یکی دیگر از عوامل مهمی که باعث باز شدن منافذ پوستی می شوند استفاده نامناسب و بیش از حد از کرم ها و لوازم آرایشی است.

اکثر کرم هایی که به عنوان پوشاننده در صورت استفاده می شوند به دلیل داشتن چربی بالا و مواد شیمیایی منافذ پوست را بطور موقتی میبندند و سلول های پوستی برای اینکه بتوانند تنفس کنند و سموم موجود در خود را از پوست خارج کنند قطر خود را افزایش داده و باعث ایجاد منافذ باز پوستی می شوند. تجمع سلول های مرده روی پوست بخصوص پوست های چرب باعث می شود قطر منافذ باز پوست برای تنفس بهتر و دفع مواد زاید بیشتر شده و پوست ظاهری نامناسب پیدا کند. در اینگونه موارد لایه برداری و پاکسازی پوست به رفع این مشکل کمک می کند. تغییرات هورمونی در دوران بارداری، بلوغ و یائسگی نیز می تواند یکی از دلایل ایجاد منافذ باز پوستی باشد. هورمون استروژن یکی از هورمون های زنانه است که پوست خانم ها را زیباتر کرده، اندازه منافذ را کوچک تر و باعث ترشح اسید هیالورونیک، کلاژن و الاستین می شود. برعکس تستوسترون یک هورمون مردانه بوده و افزایش ترشح آن موجب زیاد شدن ترشحات سبوم شده و قطر منافذ پوستی را زیاد می کند. بنابراین تغییرات هورمونی می توانند نقش زیادی در قطر منافذ پوست داشته باشند.

چگونه از باز شدن منافذ پوست پیشگیری کنیم؟

یکی از راهکارهای مقدماتی برای پیشگیری از منافذ باز پوست، شستشوی روزانه پوست با شوینده های ملایم و متناسب با نوع پوست است. کسانی که پوست چرب یا مختلط دارند باید از شوینده ای استفاده کنند که بتواند چربی اضافه سطح پوست را پاک کند. شستشوی ۲ بار در روز؛ یک بار صبح و یک بار بعدازظهر یا شب برای پوست های چرب مناسب است. افرادی که پوست های خشک دارند، باید از شستشوی بیش از حد پرهیز کنند و شوینده ای که استفاده می کنند، بسیار ملایم و ترجیحا غیرصابونی باشد. شستشوی مناسب و به موقع می تواند راه خروجی ترشحات چربی پوست را باز نموده و از تجمع چربی در مجاری غدد چربی که باعث بازتر شدن منافذ پوستی می شوند، جلوگیری کند.

منافذ باز پوست صورت چگونه درمان می شود؟

راه‌های بستن منافذ باز پوست

استفاده از یک رژیم غذایی سالم

نوشیدن آب کافی و استفاده از میوه ها و سبزیجات بصورت روزانه می تواند بدن را هیدراته نگه داشته و مانع از خشکی پوست و باز شدن منافذ پوستی شود. عدم استفاده از غذاهای چرب و سر شده نیز می تواند به سلامت پوست شما کمک زیادی بکند. زیرا مصرف این غذاها باعث ترشح بیش از حد چربی در پوست شده و در نتیجه منافذ پوستی را گشادتر می کند.

استفاده ی همیشگی از ضد آفتاب

با توجه به اینکه اشعه های ماورا بنفش آفتاب کلاژن و الاستین پوست را تجزیه می کنند و باعث بازتر شدن منافذ پوست می شوند، بهتر است مصرف ضد آفتاب در اولویت های مراقبت های پوستی قرار گیرد.

آبرسانی پوست

نوشیدن آب کافی در طول روز و استفاده از کرم های آبرسان باعث تورم سلول های پوستی شده و منافذ باز پوست را می بندد.

شستشوی روزانه پوست

آلودگی های محیطی باعث مسدود شدن منافذ پوستی می شوند و به دنبال آن پوست برای تنفس و دفع مواد زاید منافذ پوستی را گشادتر کرده و ظاهری نامناسب به پوست می دهد. بنابراین باید هرروز از یک شوینده ی ملایم برای تمیز کردن پوست استفاده نمود.

قبل از کرم پودر از مرطوب کننده یا پرایمر استفاده کنید

استفاده از مرطوب کننده و پرایمر باعث می شود که منافذ باز پوست بوسیله ی مواد رنگی موجود در کرم پودر مسدود نشود و بدین ترتیب از خشکی بیش از حد پوست جلوگیری شده و منافذ پوست از خطر باز شدن در امان می مانند.

بطور منظم و به موقع لایه برداری کنید

لایه برداری پوست باعث می شود که سلول های مرده ی پوست از بین بروند و در نتیجه پوست بهتر تنفس کند. حذف سلول های مرده از طریق لایه برداری به پوست ظاهری زیبا داده و از انسداد منافذ باز پوست با آلودگی های محیطی و بقایای مواد آرایشی جلوگیری می کند.

استفاده از محصولات مراقبتی پوست

شرکت سلامت اندیشان زربین توس با بهره­‌گیری از تخصص و توان علمی با تلفیق علم بیوتکنولوژی و فیتوشیمی محصولی را با نام سرم ویتامین C تولید کرده  است که با داشتن عصاره های گیاهی نظیر چای ترش و پودر ویتامین C با پایه ی ارگانیک برای جوانسازی و درخشندگی پوست طراحی شده است. این محصول با استفاده از ویژگی­های آنتی اکسیدانی ویتامین C با علائم پیرشدگی زودرس مقابله می‌­کند و حتی برای بهبود آسیب­‌های پوست به کار می‌رود. این سرم یک مرطوب کننده سبک است که با داشتن ویتامین C تولید کلاژن و الاستین پوست را افزایش می­‌دهد و استحکام و نرمی را به پوست باز می­‌گرداند. همچنین به علت آبرسانی، پوست را شاداب می­‌کند.

یکی از فراورده های مراقبتی پوست که حاوی ویتامین C می باشد سرم ویتامین C است. این سرم باعث کاهش چین و چروک پوست شده و با افزایش تولید کلاژن موجب استحکام پوست می شود. افزایش پروتئین های کشسانی پوست، باعث بسته شدن منافذ باز پوست شده و ظاهری صاف و یکدست را به پوست می دهد. سرم ویتامین C علاوه بر خاصیت روشن کنندگی پوست اثرات محافظتی در مقابل اشعه های مضر خورشید داشته و از تولید رادیکال های آزاد که منجر به پیری پوست می شوند جلوگیری می کند.

ماسک سه کاره یکی دیگر از محصولات شرکت سلامت اندیشان زربین توس می‌­باشد که با داشتن گیاهان مفید برای پوست از قبیل بابونه و اسطوخودوس چربی پوست را تعدیل نموده و با از بین بردن سلول های مرده از روی پوست به شفاف شدن آن کمک می‌کند. ماسک سه کاره با داشتن مغز بلوط که حاوی تانن می‌­باشد به بستن منافذ باز کمک بسیاری نموده و خواص ضد جوش نیز دارد. علت نامگذاری ماسک سه کاره به دلیل خواص روشن کننده و بستن منافذ باز پوست و ضد جوش می­‌باشد. استفاده از این محصول برای پوست های چرب و معمولی و پوست های دارای لکه و تیرگی مناسب می­‌باشد. فرمولاسیون ماسک سه کاره فاقد مواد شیمیایی و حساسیت‌‌‌زا است.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *