سلامت پوست

تونر چیست و چه کاربردی دارد؟

تونر چیست و چه کاربردی دارد؟

تونر چیست؟

مراقبت از پوست برای افراد یکی از دغدغه های مهم محسوب می شود. برای روتین های پوستی در شب و روز محصولات مختلفی ارائه می شود که هرکدام کاربرد مخصوص به خود را دارند. در بین این محصولات تونر یکی از موارد بسیار پرکاربرد است که متاسفانه کمتر به آن توجه می شود. در حالیکه ابزاری مهم و کلیدی در مراقبت از پوست به شمار می رود. تونر در حقیقت یک نوع پاک کننده ی قوی است که مواد آرایشی و گرد و غبار را از سطح پوست به خوبی می زداید. کسانی که از کرم های شب و روز در روتین های پوستی خود استفاده می کنند، علاوه بر اینکه رطوبت لازم را به پوست خود می رسانند باعث تجمع مقدار کمی چربی در منافذ پوستی می شوند که این مساله استفاده از تونر را به عنوان یک محصول مراقبتی روزانه ضروری می کند. تونرها به صورت محلول بوده و پس از پاک کردن آرایش و شستشوی روزانه مورد استفاده قرار می گیرند. از آنجایی که شست و شوی پوست با مواد شوینده باعث تغییر PH پوست می شود، استفاده از تونر می تواند باعث تعادل اسیدیته ی پوست شده و از صدمات ناشی از آن جلوگیری کند. تونرها با فرمولاسیون منحصر به فردی که دارند، در حقیقت پوست را احیا می کنند و مواد حیاتی پوست را که در اثر شست و شو با مواد شوینده از بین می روند به آن باز می گردانند. بخشی از مواد حیاتی پوست، اسیدهای چرب مفید، سرامیدها و آنتی اکسیدان هایی هستند که نقش مهمی در حفاظت لایه ی بیرونی پوست دارند.

مزایای استفاده از تونر برای پوست

تنظیم PH پوست

همانگونه که گفته شد شوینده های پوست باعث بر هم زدن تعادل اسیدیته پوست می شوند و پوست را از حالت اسیدی-قلیایی متعادل خارج می کنند. یکی از کاربردهای اصلی تونر تنظیم PH پوست است که باعث متعادل کردن اسیدهای چرب پوست می شود.

تمیز کردن عمقی منافذ پوست

پوست دارای منافذی برای تبادل اکسیژن محیط و تنفس سلولی است. گرد و غبار و آلودگی های موجود در محیط می توانند به عمق این منافذ نفوذ کرده و مسیر تبادل اکسیژن را مسدود کنند. همچنین کسانی که در طول روز از لوازم آرایشی و کرم های مختلف استفاده می کنند، بیشتر در معرض مشکل بسته شدن منافذ پوست هستند. این موارد حتی با شوینده های معمولی از قبیل ژل شستشو و فوم شستشو از بین نمی روند. از آنجایی که تونر به صورت محلول است می تواند به راحتی به داخل این منافذ نفوذ کرده و با پاک کردن عمقی آن از بسته شدن منافذ پوست با آلودگی ها جلوگیری کند.

آبرسانی به پوست

تونرها باعث حفظ رطوبت در پوست شده و مانند یک عایق باعث کاهش از دست رفتن رطوبت از سطح پوست می شوند. همچنین در فرمولاسیون تونر موادی بکار رفته است که خاصیت آبرسانی داشته و باعث طراوت و درخشندگی پوست می شوند.

جلوگیری از ایجاد جوش و آکنه

تونرها حاوی اسیدهای ضعیفی مانند سالیسیلیک اسید هستند که وجود آنها باعث کنترل چربی پوست و پیشگیری از ایجاد آکنه می شود.

شفاف کننده و درخشان کننده پوست

تونرها علاوه بر کاربردهایی که ذکر شد، باعث شفافیت پوست نیز می شوند. زیرا چربی های ترشح شده از منافذ پوست را پاک نموده و آلودگی ها را از عمق پوست می زدایند و باعث کوچکتر شدن منافذ باز پوست نیز می شوند.

بهترین زمان استفاده از تونر

تونرها جایگاه خاص خود را دارند ولی هیچ وقت نمی توانند جایگزین محصولات شستشوی صورت شوند. این دسته از محصولات که به صورت محلول هستند باید بعد از شستشوی صورت و قبل از استفاده از محصولات مراقبتی از قبیل کرم و سرم استفاده شوند. انتخاب یک تونر مناسب برای سازگاری با نوع پوست یکی از اصول اولیه و مهم در استفاده از تونر است. زمان مناسب استفاده از تونر بطور کلی در ساعات پایانی و قبل از خواب است. البته اگر پوست چرب و مستعد جوش دارید بهتر است از این محصول مراقبتی دوبار در روز استفاده کنید. از آنجایی که چربی پوست در نقاطی مانند بینی، پیشانی و چانه بیشتر است، استفاده از تونر در این قسمت ها باید با دقت بیشتری صورت گیرد. دقت کنید که از تونر در نواحی دور چشم و کنار لب ها استفاده نکنید زیرا این نقاط دارای پوست نازکتری بوده و چربی کمتری دارند.

عوارض استفاده از تونر

استفاده از تونر مزایایی زیادی دارد و نمی توان برای آن عوارضی را در نظر گرفت مگر اینکه انتخاب تونر متناسب با جنس پوست نبوده و یا اینکه نکات مهم در استفاده از این محصول مراقبتی پوست را به درستی رعایت نکنیم. به عنوان مثال کسانی که پوست خشک و حساسی دارند نباید از تونرهایی بر پایه ی الکل استفاده کنند زیرا این تونرها باعث خشکی بیش از حد، التهاب، خارش و قرمزی پوست در این افراد می شوند. برای اینکه بتوانید یک تونر مناسب پوست خود انتخاب کنید، لازم است که نوع و جنس پوست خود را به خوبی بشناسید. کسانیکه بطور کلی پوست چربی دارند باید از تونرهایی با قابلیت لایه برداری بیشتر استفاده کنند. در مقابل کسانی که پوست خشکی دارند باید از تونرهایی استفاده کنند که قابلیت آبرسانی بیشتری داشته باشند. یکی دیگر از راههایی که به انتخاب تونر مناسب پوست کمک می کند، آگاهی از مواد تشکیل دهنده و مواد موثره ی موجود در آن است. به عنوان مثال تونرهایی که حاوی ویتامین E هستند برای پوست خشک مناسب بوده و خاصیت آبرسانی بیشتری دارند.

تونر پاک کننده گیاهی پابدانا با به کارگیری عصاره گیاهانی نظیر گل سرخ ، آلوئه ورا و نعناع فلفلی و اسانسهای مختلف، در عین حال که پوست را کاملاً تمیز و شفاف می نماید، منافذ باز پوست را تا حد زیادی می بندد تا از ورود گرد و غبار و ذرات معلق در هوا به لایه های زیرین پوست جلوگیری نماید. این محلول همچنین باعث بهبود متابولیسم سلولهای پوست گردیده و شادابی و جوانی پوست را به ارمغان می آورد. تونر پاک کننده گیاهی صورت به دلیل داشتن عصاره نعنا فلفلی ترشحات غدد سباسه پوست را تنظیم نموده و با جلوگيري از رشد باكتري ها از تشكيل آكنه ممانعت به عمل می آورد. این محصول گیاهی حاوی عصاره ی آلوئه ورا بوده و رطوبت مورد نياز پوست را تامين می کند که شادابی و طراوت پوست را به دنبال دارد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *