سلامت عمومی

علت بوی بد عرق و روش های درمان آن

علت بوی بد عرق و روش های درمان آن

عرق چیست؟

بوی بد عرق یکی از مشکلات ناخوشایندی است که بعضی از افراد به خصوص در تابستان با آن درگیر هستند. در حقیقت عرق کردن یکی از مکانیسم های بدن برای تنظیم حرارت آن است. این مکانیسم توسط غددی انجام می گیرد که در سطح بدن و برخی از نواحی آن متراکم ترند. غدد آپوکرین و اکرین از مهم ترین غددی هستند که در ترشح عرق دخالت دارند. غدد آپوکرین عمدتا در نواحی وجود دارند که در آن ها فولیکول مو مشاهده می شود مانند زیر بغل، کشاله ی ران و پستانها قرار دارند، این غدد حاوی مواد شیمیایی به نام فرومون ها می باشد که در عرق ترشح شده از آن ها وجود دارد.

غدد آپوکرین در کودکی غیر فعال بوده و همزمان با بلوغ جنسی فعال می شوند، بنابراین در کودکان بوی عرق تشخیص داده نمی شود. غدد آپوکرین مستقیما ترشحات خود را بر روی سطح پوست نمی ریزند و ابتدا این ترشحات وارد فولیکول مو شده و از آنجا به سطح پوست راه پیدا می کنند.

غدد آکرین نیز در سطح بدن پخش بوده و وظیفه ی اصلی آن تنظیم دمای بدن است. ترشحات غدد آکرین بدون بو بوده و تنها در صورتی که این ترشحات توسط باکتری ها تجزیه شوند بوی بدی را ایجاد می کنند.

عرق کردن بطور طبیعی را نمی توان یک بیماری نامید زیرا تعریق همانگونه که ذکر شد یکی از مکانیزم های خنک کردن بدن است، به خصوص زمانی که متابولیسم بدن بالا می رود. زمانی که درجه حرارت بدن افزایش پیدا می کند، غده های تعریق در زیر بغل و کشاله ی ران توسط سیستم عصبی اتونومیک مطلع می شوند و سیستم عرق کردن فعال می شود.

 

دلایل بوی بد عرق بدن

علت بوی بد عرق بدن در افراد مختلف متفاوت است. در ادامه به ذکر علت هایی می پردازیم که در اکثر افراد یکسان بوده و باعث بوی بد عرق در بدن می شوند.

عدم رعایت بهداشت فردی

کسانی که زیاد عرق می کنند باید بهداشت فردی را جدی تر بگیرند. عدم تعویض منظم لباس زیر و استفاده از لباس های نامناسب از جنس نایلون، پلی استر و ریون که گردش هوا به خوبی در آن صورت نمی گیرد باعث ایجاد بوی بد عرق می شوند. استحمام روزانه نیز یکی از مواردی است که در کاهش تعریق و تنظیم غدد عرق تاثیر بسزایی دارد.

اضافه وزن

افرادی که اضافه وزن دارند، به دلیل تجمع چربی ها در بعضی از نقاط نمی توانند تهویه ی مناسبی داشته باشند و تجمع باکتری ها در قسمت های خاصی از بدن منجر به تجزیه ی عرق بدن و ایجاد بوی ناخوشایند می شود.

رژیم غذایی نامناسب

رژیم های غذایی سرشار از پروتئین های حیوانی می توانند باعث ایجاد بوی بد عرق شوند. از آنجایی که پروتئین های حیوانی برای تجزیه شدن نیاز به متابولیسم بالاتری دارند، این امر باعث بوی بد تعریق می شود. برخی از ویتامین های گروه ب مانند کولین که در غذاهایی مانند ماهی، تخم مرغ و جگر یافت می شود، همانند پروتئین های حیوانی نیاز به متابولیسم بالاتری داشته و باعث ایجاد بوی بد عرق می شود.

بیماری های کبدی و کلیوی

برخی از بیماری ها مانند بیماری های کبدی و کلیوی باعث می شوند که عرق بوی بدتری به خود بگیرد. کسانی که دچار کبد چرب هستند به دلیل عدم تجزیه ی درست و دفع مواد زاید، عرق بوی بدتری پیدا می کند. بیماران کبدی در تجزیه ی پروتئین های دریافتی دچار مشکل شده و از این رو عرق بدبو تری دارند. در بیماران کلیوی نیز سیستم دفع مواد زاید و سمی دچار اختلال شده و با فشار بیشتر روی سیستم تعریق باعث بوی بد عرق می شود.

مصرف برخی از داروهای خاص

برخی از داروها که برای درمان بیماری ها استفاده می شوند باعث اختلال در بعضی از مکانیزم های بدن شده و با ایجاد اختلال در تعادل هورمونی، واکنش غدد آکرین و آ پوکرین را تحت تاثیر قرار می دهند. بعضی از داروها نیز به خوبی در بدن قابل تجزیه نبوده و با افزودن مواد سمی و زاید به سیستم دفعی بدن موجب بوی بد عرق در بدن می شوند.

فشار و استرس های روانی

فشار روانی و استرس های روزمره منجر به فعالیت بیشتر غدد لنفاوی شده و با ترشح بیشتر عرق از غدد مخصوص به ویژه آپوکرین باعث ایجاد بوی بد عرق در بدن می شوند. استرس همچنین باعث ترشح هورمون کورتیزول شده و این هورمون با تاثیری که روی عملکرد غدد تعریق می گذارد، سبب ایجاد بوی بد عرق می شود.

کمبود منیزیم

منیزیم یکی از مواد معدنی ضروری عملکرد عضلات قلب، ماهیچه ها، کلیه ها و اعصاب است. بر اساس تحقیقات انجام شده کسانی که در رژیم غذایی خود کمبود منیزیم دارند، نسبت به کسانی که از غذاهای حاوی منیزیم مانند شکلات تلخ، بادام و کنجد استفاده می کنند، بوی عرق شدیدتر و تندتری دارند.

راهکارها و توصیه ها برای درمان بوی بد عرق

استفاده از رژیم غذایی سالم

مصرف میوه ها و سبزیجاتی که حاوی ویتامین C هستند، باعث تعریق کمتر در بدن می شوند. همچنین پرهیز از غذاهای تند و پرادویه و استفاده ی کمتر از سیر و پیاز می تواند به رفع بوی بد عرق کمک زیادی کند. کاهش مصرف الکل نیز تعریق را تا حد زیادی کنترل کرده و از بوی بد بدن جلوگیری می کند. نوشیدن آب کافی نیز به دفع مداوم مواد زاید و سمی کمک نموده و از بوی بد عرق می کاهد.

رعایت بهداشت منظم فردی

استحمام روزانه و استفاده از شامپو ها و صابون های آنتی باکتریال، مانع از تجزیه ی عرق بر روی بدن شده و باعث شادابی و طراوت پوست می شود. تعویض مکرر لباس ها بخصوص در فصول گرم سال، از ایجاد بوی بد جلوگیری می کند. استفاده از لباس هایی با الیاف طبیعی نظیر کتان، پنبه و پشم باعث ایجاد جریان هوای آزاد شده و از بوی بد عرق در بدن ممانعت می کند. اصلاح مداوم نواحی بدن مانند زیر بغل نیز از تجمع باکتری ها در آن منطقه جلوگیری می کند.

کنترل استرس و کاهش اضطراب

همانگونه که گفته شد غدد عرق مانند آپوکرین در زمان استرس ترشحات بیشتری دارند. بنابراین آرامش درونی باعث کاهش فعالیت غدد تعریق شده و از ایجاد بوی بد عرق جلوگیری می کند.

استفاده از محصولات مناسب ضد تعریق

مام پودری محصول شرکت سلامت اندیشان زربین توس با فرمولاسیونی از مواد گیاهی و ارگانیک نظیر آرد ذرت، سفیدآب و نمک دریا تهیه و تولید شده است که قادر است تعریق بدن را کنترل کرده و بوی بد عرق را از بین ببرد. استفاده از این محصول به صورت پی در پی و مداوم بعد از استحمام در ناحیه زیر بغل باعث روشن شدن و افزایش شفافیت رنگ پوست می­‌شود و به دلیل نداشتن مواد شیمیایی و رایحه­‌های مصنوعی هیچ گونه حساسیت و اگزما برای پوست­های حساس و خشک ایجاد نمی­‌کند همچنین بعد از استفاده از مام پودری به هیچ عنوان روی لباس لک ایجاد نشده و با خاصیت آنتی باکتریال مانع از عرق سوز شدن و حساسیت­های پوستی می‌شود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *