سلامت عمومی

بهترین روش های لاغری سریع و آسان

چاقی یک بیماری مزمن است و مثل هر بیماری مزمن دیگری نیاز به درمان دارد. متاسفانه چاقی و اضافه وزن خطر بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان، دیابت، بیماری های قلبی را افزایش می دهد. لازم به ذکر است جامعه ایران به دلیل کم تحرکی، پرخوری و سبک زندگی به سوی افزایش وزن در حرکت است و حدود نیمی از مردم ایران اضافه وزن داشته و دغدغه ی لاغری دارند. چاقی یا اضافه وزن بدان معنا است که مقدار چربی بدن نسبت به بافت کم چرب بدن، مانند عضلات، بسیار زیاد است. تناسب اندام یکی از موضوعاتی است که بسیار مورد بحث قرار گرفته است.

لاغر شدن برای زیبایی و به دست آوردن اندامی زیبا با روشی آسان آرزوی هر فردی است. اما رسیدن به تناسب اندام و لاغری کار چندان ساده ای نیست. بسیاری از مردم برای اینکه به یک بدن خوش فرم برسند ممکن است ساعت ها ورزش کنند و یا اینکه اقدام به رژیم های سخت لاغری کنند. در حالیکه هیچ کدام از این روش ها منطقی نبوده و خطرات زیادی به همراه دارند. در این مقاله سعی بر آن داریم که بهترین روش های لاغری را بررسی نموده و راهکارهای مناسب را معرفی کنیم. البته راه های زیادی برای کاهش وزن وجود دارد ولی هرکدام عوارضی دارد از جمله: سونا، داروها، جراحی، طب سوزنی، برداشتن چربی یا لیپوساکشن، گوشواره لاغری، کمربند لاغری، اما بهترین راه کدام است؟

باید گفت بهترین راه تغییر در سبک زندگی و رفتارهای تغذیه ای می باشد. گروهی از محققان تغییر در نوع زندگی بشر در جامعه مدرن  و نیز تغییر در عادات غذایی انسان‌ها در جامعه صنعتی را عامل گسترش چاقی در افراد بشر می‌دانند.

در زیر به شیوه های کاهش وزن می پردازیم:

تغییر در سبک زندگی

سبک زندگی می تواند به گونه ای تغییر یابد که باعث کاهش غذای مصرفی شده و همچنین موجب افزایش فعالیت روزانه گردد.

مصرف مواد قندی و نشاسته ای را محدود کنید:

وقتیکه اقدام به کاهش قند و کربوهیدرات (نشاسته) در رژیم غذایی می کنید، بدن شما به جای سوزاندن کربوهیدرات شروع به تغذیه از چربی های ذخیره شده در بدن می کند. کاهش کربوهیدرات ها به مرور زمان اشتهای کاذب شما را کاهش می دهد.

غذاهای مورد علاقه تان را حذف نکنید!

حذف غذای مورد علاقه شما با فشار عصبی که بر ذهن شما وارد میکند اثر معکوسی داشته و طمع شما را برای خوردن آن بیشتر می کند. سعی کنید تعادل را در مصرف غذای مورد علاقه تان رعایت کنید. باورکنید طعم یک عدد بستنی با یک کیلوگرم از آن هیچ تفاوتی ندارد!

به میزان کافی آب و مایعات فاقد کالری بنوشید:

نوشیدن آب کافی در طول روز متابولیسم بدن را بالا برده و اشتهای کاذب شما را کاهش می دهد. نوشیدن آب باعث می شود که شما بین احساس سیری و گرسنگی سر در گم نشوید. خیلی از افراد با احساس تشنگی به جای نوشیدن آب به سمت خوردن غذا می روند.

مصرف سبزیجات، میوه و پروتئین را در رژیم غذایی خود بیشتر کنید:

این دسته از مواد غذایی قندشان به سرعت جذب نشده و به دلیل داشتن قندهای پیچیده تا مدت زمان زیادی فرد را سیر نگه داشته و فیبر موجود در آن باعث لاغری می شود. احساس ضعف و گرسنگی در افرادی که مصرف پروتئین بیشتری در طول روز دارند کمتر مشاهده شده و روند لاغری خیلی زودتر اتفاق می افتد. همچنین مصرف میوه جات و سبزیجات به دلیل داشتن فیبر بالا حرکات دودی روده را تسهیل نموده و با کاهش احتمال بروز یبوست باعث پایین آوردن کلسترول و فشار خون شده و مانع از چاق شدن و در نهایت لاغری می شود.

غذا را کامل بجوید و سرعت غذا خوردن خود را کم کنید:

استفاده از چنگال به جای قاشق و یا قاشق های کوچک می تواند سرعت غذا خوردن شما را کاهش داده و زمان بیشتری صرف غذا خوردن گردد. این امر باعث می شود عمل هضم آسان تر شده و با فعال شدن مرکز سیری خیلی زودتر دست از غذا خوردن بکشیم.

صبحانه را حذف نکنید!

نخوردن صبحانه شما را گرسنه تر کرده و باعث ریزه خواری بیشتر تا وعده ی ناهار می شود. لذا بهتر است برای خوردن یک صبحانه کامل وقت بگذارید. سعی کنید از غلات پر فیبر و میوه در وعده صبحانه استفاده کنید. تعداد وعده های غذایی را افزایش دهید! اگر در طول روز به دفعات احساس گرسنگی می کنید، بهتر است فاصله میان وعده ها و حجم آنها کمتر شود. سه وعده اصلی به همراه دو میان وعده بهترین گزینه است.

آهسته و پایدار وزن کم کنید!

کاهش سریع وزن عوارض زیادی دارد. ریزش مو، افتادگی پوست، کم خونی، افسردگی، بی حالی مفرط و پوکی استخوان از آن جمله هستند.

بدون استرس غذا بخورید!

غذا خوردن در کمال آرامش باعث میشود که احساس سیری زودتر بروز کند و آنزیم های هضم غذا بهتر عمل کنند. غذا خوردن با استرس موجب می شود که بدون آگاهی حجم بیشتری غذا بخورید.

فعالیت بدنی روزانه خود را افزایش دهید:

افزایش فعالیت بدنی در طول روز می تواند به سوخت و ساز شما کمک کند. فعالیت های بدنی هرچند اندک اگر بطور مداوم و پیوسته انجام گیرد با سوزاندن کالری دریافتی اضافه شما را برای لاغر شدن کمک می کند.

خواب کافی داشته باشید:

خواب کافی باعث افزایش هورمون لپتین شده و با احساس سیری در فرد از حرص و ولع نسبت به خوردن بیش از حد می کاهد. خواب کافی به شما احساس سیری و آرامش داده و شما را از خوردن تنقلات اضافی باز میدارد.

تمامی مواردی که در بالا گفته شد نمونه هایی از روش های رفتاری و الگوهای تغذیه ای بودند که نقش بسیار موثری در درمان چاقی دارند. رعایت همین نکات به ظاهر ساده می تواند به شما در روند لاغری کمک زیادی بکند.

آیا می دانید کدام مواد غذایی کالری صفر داشته و کدامیک چربی سوز هستند؟

در حقیقت غذاها با کالری صفر یا منفی به آن دسته از مواد غذایی اطلاق می شود که دارای کالری و میزان انرژی بسیار پایینی می باشند و بدن همان میزان انرژی را که به واسطه ی مصرف آنها جذب می کند، باید صرف هضم و جذب آنها کند. این نوع مواد غذایی می توانند به کسانیکه در پی کاهش وزن هستند کمک کنند چرا که کالری کمی را در بردارند و بدن مجبور می شود تا از انرژی های ذخیره شده خود نیز در کنار آنها استفاده کند.

مواد غذایی زیادی هستند که باوجود داشتن کالری کم و یا حتی منفی، بسیاری از ویتامین ها، مواد معدنی و مغذی مورد نیاز بدن را تأمین می‌کنند، مصرف این مواد غذایی می‌تواند برای کسانی که از یک رژیم غذایی برای کاهش وزن پیروی می‌کنند بسیار مناسب باشد. با وجود‌ این خوراکی‌های متنوع برای داشتن رژیم کم‌کالری، به‌هیچ عنوان لازم نیست رژیم غذایی خود را محدود کنید. کرفس، کلم، پرتغال، قارچ،گریب فروت، کاهو، چغندر، لیمو، کدو سبز، مارچوبه، گوجه، شلغم، خیار، هویج از جمله مواد غذایی هستند که مصرف آنها در رژیم غذایی شما را در روند لاغری و درمان چاقی شگفت زده می کند. با آمیختن غذاهایی که دارای کالری منفی هستند به همراه یک منبع خوب پروتئین، نه تنها قادر خواهید بود تا اشتهای خود را کنترل کنید، بلکه سوخت و ساز بدن خود را نیز افزایش می دهید. در این وضعیت بدن با ذخیره ی آمینواسید های لازم می تواند از افت میزان ماهیچه ها نیز جلوگیری به عمل آورد.

با توجه به اهمیت موضوع لاغری، و توجه بیش از نیمی از افراد جامعه به آن، این مبحث کانون تمرکز بسیاری از کارخانجات تولید دارو های لاغری از قبیل قرص ها و کپسول ها، محصولات لاغری شامل کمربندها و گوشواره های لاغری، گشته است. لازم به ذکر است استفاده از این محصولات به تنهایی پاسخگوی معضل چاقی نبوده و رژیم غذایی متعادل و مناسب به همراه ورزش در تناسب اندام اجتناب ناپذیر است. در این میان فراورده های مربوط به درمان چاقی موضعی از قبیل ژل های لاغری گیاهی که عوارض کمتری را به همراه دارد می تواند این مسیر را کوتاه تر کند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *