زیبایی ناخن

چگونه ناخن هایی سفت و محکم داشته باشیم؟

چگونه ناخن هایی سفت و محکم داشته باشیم؟

چگونه ناخن هایی سفت و محکم داشته باشیم؟

سلامت و استحکام ناخن ها یکی از مسائلی است که ارتباط مستقیمی با زیبایی دست ها و حتی پاهای شما دارد. کسانی که به زیبایی و سلامت خود اهمیت می دهند، سلامت ناخن ها را نیز در اولویت های مراقبتی روزانه خودشان قرار می دهند. از آنجایی که یکی از جذابیت های هر فرد و به خصوص خانم ها، ناخن های سالم و زیبا است، در این مقاله قصد داریم، راههای استحکام و زیبایی ناخن ها و عواملی که باعث ضعیف و شکننده شدن آنها می شود را به شما معرفی کنیم.

دلایل شکننده بودن ناخن ها چیست؟

ناخن یک بخش حفاظتی و پوششی در نوک انگشتان دست و پا است که از جنس پروتئینی به نام کوتیکول است. علاوه بر نقشی که ناخن ها در زیبایی دست ها و پاها دارند، این اجزا در بلند کردن اجسام توسط دست ها، و ایجاد تکیه گاه برای آن ها نقش ویژه ای دارند. ناخن در حقیقت یک صفحه پوششی ورقه ای است که بر روی بستر ناخن که غنی از رگ های خونی است قرار گرفته و از این رو سلامت ناخن ها ارتباط مستقیمی با سلامت پوست این ناحیه از بدن دارد.

 عوامل درونی و بیرونی زیادی بر روی شکننده بودن و ضعیف بودن ناخن ها نقش دارد. یکی از مسائل مهم در این رابطه رژیم غذایی است. کسانی که ناخن هایی ضعیف و شکننده دارند، در درجه اول از مشکلات تغذیه ای رنج میبرند. به عنوان مثال کمبود ویتامین A و کلسیم باعث شکنندگی و ورقه ورقه شدن ناخن ها می شود. کمبود پروتئین، فولیک اسید و ویتامین B نیز که از فاکتورهای ضروری برای رشد سلول ها و احیای سلول های مرده است، باعث ضعیف شدن ناخن ها و افتادن آن ها می شود. یکی دیگر از دلایل شکننده بودن ناخن ها، استفاده ی مداوم از مواد شوینده است. این مواد نه تنها لایه ی محافظتی ناخن را از بین می برند بلکه باعث خشکی بیش از حد پوست اطراف ناخن و کاهش جریان خون در این ناحیه می شوند. کاهش رطوبت کوتیکول اطراف ناخن نیز یکی دیگر از دلایل شکننده بودن ناخن ها است. برخی بیماری ها نظیر بیماری های تیروئیدی، کبدی، پسوریازیس، کلیوی، قارچی و سرطان نیز می توانند سلامت ناخن ها را تحت تاثیر قرار دهند. افرادی که بطور مداوم از لاک و استون بر روی ناخن های خود استفاده می کنند، علاوه بر کاهش رطوبت اطراف ناخن، باعث خراشیدگی کوتیکول و خط خطی شدن ناخن ها و ضعیف شدن آنها می شوند. برخی از اقداماتی که امروزه برای زیبایی ناخن ها به کار می رود نظیر پولیش و اسکراب ناخن نیز، باعث ضعیف و شکننده شدن ناخن ها می شود. سایش بیش از حد ناخن ها در هنگام کار با دست ها همچنین می توانند از استحکام آنها بکاهند و باعث ضعف ناخن ها شوند.

 

راههای داشتن ناخن های زیبا و محکم

استفاده ازکپسول ویتامین E

یکی از علل اصلی ضعیف شدن ناخن ها، کمبود رطوبت است. برای اینکه بتوانیم رطوبت را در این نقطه از بدن حفظ کنیم و مانع از دست رفتن رطوبت در ناحیه ناخن ها شویم، بهترین راه استفاده از روغن ویتامین E است. این روغن باعث تغذیه ی رگهای خونی زیر ناخن و اطراف آن شده و رطوبت را در آن نگه می دارد. این ویتامین را می توانید به ناخن هایتان بمالید و یا اینکه آن را با تجویز پزشک به صورت خوراکی مصرف کنید.

رژیم غذایی سالم و استفاده از مکمل ها

از آنجایی که کلسیم برای مقاومت و محکم شدن ناخن ها بسیار لازم است، استفاده از لبنیاتی مانند شیر، ماست، کشک و …می توانند در استحکام ناخن ها نقش ویژه ای دارد. عنصر زینک یا روی نیز در ساخت پروتئین کوتیکول حیاتی بوده و می تواند مقاومت ناخن ها را تضمین کند. این عنصر در مواد غذایی از قبیل گوشت، سویا، و بادام هندی به مقدار زیاد وجود دارد. استفاده از مکمل هایی نظیر بیوتین، اسید فولیک، ویتامین C، و ویتامین A نیز به رشد و مقاومت ناخن ها کمک می کند.

مراقبت های روزانه ناخن ها

برای داشتن ناخن هایی سالم و زیبا هرگز از شوینده ها بدون دستکش استفاده نکنید. سعی کنید همیشه ناخن ها را تمیز نگه دارید و بلافاصله پس از شستشو آن را با حوله نخی خشک کنید. برای ایجاد یک روتین مراقبت از ناخن از یک مرطوب کننده با کیفیت بالا استفاده کنید. سعی کنید از پولیش و اسکراب ناخن بطور مداوم بپرهیزید و به ناخن ها استراحت بدهید. از عادت های ناسالم و آسیب زننده هنگام استرس مانند ناخن جویدن جلوگیری کنید. کمتر لاک بزنید و از لاک پایه که محافظ ناخن است بیشتر استفاده کنید.

استفاده از روغن های گیاهی برای استحکام ناخن ها

روغن نارگیل حاوی مواد مغذی بوده و به تامین رطوبت و تقویت ناخن ها کمک می کند. این روغن برای درمان برخی از بیماری های عفونی و قارچی ناخن نیز موثر است. می توان با کمک این روغن شب ها قبل از خواب، ناخن و کناره های آن را ماساژ داد. روغن بادام نیز با داشتن ویتامین E فراوان باعث محکم و سفت شدن ناخن ها شده و از ترک خوردن آن جلوگیری می کند. یکی دیگر از روغن های گیاهی که برای روغن تراپی ناخن ها توصیه می شود روغن کتان است. این روغن حاوی مواد مغذی نظیر ویتامین B، پتاسیم و اسیدهای چرب امگا ۳ است که برای سلامت ناخن ها ضروری می باشد. روغن درخت چای نیز یکی از روغن های مخصوص ناخن است که در درمان بیماری های قارچی به کار می رود. ماده معدنی سیلیس یکی از عناصری است که در ساختمان پروتئینی و کوتیکول ناخن وجود داشته و به طور فراوان در روغن گیاه دم اسب یافت می شود. این روغن برای تقویت ناخن بسیار مفید بوده و از ایجاد لکه های سفید بر روی آن جلوگیری می کند.

سبک زندگی سالم

به طور مرتب ورزش کنید تا جریان خون بهتری در بدنتان داشته باشید. ناخن هایتان را نسبتا کوتاه نگاه دارید تا کمتر در معرض آسیب های فیزیکی قرار گیرد. در طول روز آب فراوان بنوشید تا بدنتان دهیدراته نشود. هر روز چند دقیقه ناخن ها را در معرض آفتاب بگذارید تا ویتامین D لازم را جذب کند. ناخن هایتان را با ناخن گیر تیز کوتاه کنید تا لب پر نشوند. از کرم مخصوص ناخن برای مرطوب نگه داشتن و تامین مواد مغذی ناخن ها استفاده کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *