سلامت پوست

تاثیر روغن های طبیعی بر روی پوست

تاثیر روغن های طبیعی بر روی پوست

تاثیر روغن های طبیعی بر روی پوست

پوست یکی از اندام های مهم در حفاظت از بدن است و در زیبایی نیز نقش عمده ای دارد. سلامت پوست و شادابی آن یکی از مسائل و دغدغه های روز دنیا است و از آنجایی که با زیبایی در ارتباط است طرفداران زیادی دارد. امروزه محصولات تجاری و شیمیایی زیادی در این حوزه وجود دارد و روز به روز به تعداد آن افزوده می شود. در حالیکه در گذشته هم مراقبت از پوست حائز اهمیت بوده و فراورده های طبیعی فراوانی هم در این زمینه وجود داشته است. در میان فراورده های طبیعی، برخی از محصولات در حال حاضر نیز مورد توجه است و با نظر به اینکه خواص بسیار زیادی دارد نتوانسته است جایگاه خود را از دست بدهد. به عنوان مثال استفاده از روغن های گیاهی و طبیعی مفهوم جدیدی نیست و از هزاران سال پیش برای سلامت و شادابی پوست استفاده می شود. تحقیقات زیادی در رابطه با عملکرد این روغن ها و مواد موثره ی تشکیل دهنده آنها انجام شده است. نتایج این تحقیقات نشان داده است که چگونه این روغن ها سلامت پوست را تضمین نموده و باعث زیبایی و شادابی آن می شوند. در ادامه به بررسی چندین روغن گیاهی و خواص آن ها می پردازیم و برای انواع پوست روغن های مناسب را معرفی نموده و دلیل آن را بیان می کنیم:

آشنایی با خواص روغن های گیاهی برای پوست صورت

در این قسمت از مقاله روغن های گیاهی را بر اساس خواص شان برای پوست تقسیم بندی نموده و بهترین روغن های گیاهی را معرفی می کنیم.

روغن های گیاهی آبرسان

آب رسانی یا هیدرودرمی به معنای رطوبت رساندن به پوست است. با آب رسانی پوست، سلول های پوستی شاداب و متورم می شوند و در نتیجه با این کار پوست شاداب و سرزنده می گردد. در میان روغن های گیاهی، روغن آرگان و روغن آلوئه ورا از روغن هایی هستند که به دلیل داشتن امگا ۳، جذب بسیار بالایی داشته و در مدت زمان کمی رطوبت را به پوست باز می گرداند.

روغن های گیاهی ضد لک

در بین روغن های گیاهی، روغن رازیانه، شیرین بیان و بادام تلخ ضد لک و شفاف کننده ی پوست بوده و در فرمولاسیون کرم های ضد لک گیاهی کاربرد زیادی دارد. روغن رازیانه حاوی مقادیر زیادی ویتامین C، و A بوده و باعث روشن تر و سفید تر شدن پوست می شود. روغن شیرین بیان نیز با داشتن فلاوونوئیدهایی نظیر گلابریدین سبب دپیگمانتاسیون (کاهش ملانین) در پوست می شود. دپیگمانتاسیون فرایندی است که از طریق پخش کردن ملانین و زدودن ملانین از اپیدرم و درم، باعث کمرنگ شدن و از بین رفتن لکه های پوستی می شود. روغن بادام تلخ نیز کاربرد زیادی در درمان لکه های پوستی دارد. این روغن حاوی مقادیر زیادی ویتامین A، و E بوده و با داشتن اسیدهای چرب مغذی و برخی از آلکالوئیدها در کاهش رنگدانه های پوستی و درمان لک بسیار تاثیر گذار است.

روغن های گیاهی ضد چروک

تمامی روغن های گیاهی که حاوی آنتی اکسیدان هستند می توانند به عنوان روغن ضد چروک و جوان ساز استفاده شوند. یکی از این روغن ها، روغن جوجوبا است. دانه های این گیاه سرشار از ویتامین های گروه B بوده و به عنوان آنتی اکسیدان در پوست عمل می کنند. این ویتامین ها به پوست کمک می کنند تا با رادیکال های آزاد مبارزه و از آسیب هایی که به سلول های پوستی می رسد جلوگیری کنند. روغن آرگان نیز یکی از روغن های مهم در رفع چین و چروک های پوستی است. این روغن با داشتن اسیدهای چرب مشابه فسفولیپیدهای ساختار پوست مانند اسید اولئیک و لینولنیک، در رفع چین و چروک های ریز پوستی بسیار موثر است.

روغن های گیاهی کلاژن ساز

روغن های کلاژن ساز بهترین روغن ها برای جوان سازی پوست هستند. روغن هسته زردآلو یکی از روغن های کلاژن ساز است که حاوی مقدار زیادی اسید لینولنیک بوده و باعث بازسازی سریع سلول های پوستی می شود. این روغن همچنین سرشار از ویتامین های A و E بوده و یک منبع غذایی خوب برای سلول های پوستی به شمار می آید. یکی دیگر از روغن های کلاژن ساز، روغن هسته نسترن است که با داشتن مقدار زیاد رتینوئیک اسید به کاهش چین و چروک ها و خراش های پوستی کمک کرده و باعث تحریک کلاژن سازی در پوست می شود و بدین ترتیب خاصیت ارتجاعی آن را بهبود می بخشد.

روغن های گیاهی روشن کننده و شفاف کننده

برخی از روغن های گیاهی به دلیل داشتن مواد موثره ی خاص نقش زیادی در روشن کنندگی و شفافیت پوست دارند. در این میان می توان از روغن اسطوخودوس و روغن بنفشه به عنوان روغن های شفاف کننده پوست نام برد. روغن اسطوخودوس یکی از روغن های معطری است که مانع رشد باکتری های پوستی شده و باعث بهبود گردش خون می شود. بنابراین می توان از این روغن به منظور شفافیت پوست در ماساژ استفاده کرد. روغن بنفشه نیز یکی دیگر از روغن هایی است که با داشتن خواص ضد التهابی و ضد میکروبی نقش شفاف کنندگی در پوست را دارد و باعث درخشان شدن آن می شود.

بهترین روغن ها برای پوست چرب

از آنجایی که ترشح بیش از حد چربی یکی از مشکلات پوست های چرب است، روغن هایی مناسب این نوع پوست ها هستند که ترشح چربی را کنترل نموده و احساس چربی کمتری در پوست ایجاد کنند. روغن رزماری و روغن اسطوخودوس به دلیل داشتن اسیدهای چرب ملایم و خواص آنتی باکتریال بالا، برای پوست های چرب مناسب بوده و باعث کنترل ترشح سبوم در پوست می شوند.

بهترین روغن ها برای پوست خشک

اکثر روغن های گیاهی به دلیل داشتن اسیدهای چرب مفید برای پوست خشک کاربرد دارند ولی در این میان برخی از روغن ها که چربی بیشتری دارند نظیر روغن آووکادو، نارگیل و روغن کرچک از امتیاز بالاتری برخوردار هستند.

بهترین روغن ها برای پوست مستعد جوش

ازآنجایی که منشا اصلی جوش و آکنه در پوست، فعالیت باکتری ها در منافذ پوستی است، روغن های حاوی مواد موثره ی آنتی باکتریال برای پوست های مستعد جوش و آکنه بسیار مفید بوده و در کنترل و درمان آن موثر است. روغن درخت چای دارای خاصیت ضد میکروبی و ضد باکتریایی قوی بوده و یکی از بهترین روغن ها در درمان جوش و آکنه است. روغن اکالیپتوس نیز ضد ویروس و باکتری بوده و در پوست های مستعد جوش عملکرد بسیار خوبی دارد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *