تقویت سیستم ایمنی

راهکارهای تقویت سیستم ایمنی بدن در فصل پاییز

فصل پاییز و کرم های پابدانا

با نزدیک شدن سرما و شروع فصل پاییز، احتمال ابتلا به سرماخوردگی و بیماری های فصلی افزایش می یابد. بنابراین تقویت سیستم ایمنی به منظور جلوگیری از سرماخوردگی بسیار حائز اهمیت است.

1- خواب خوب شبانه

براساس تحقیقات انجام شده، یک فرد بالغ در طول شبانه روز به 8 ساعت خواب نیاز دارد و محرومیت از خواب شبانه، سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند. سیستم ایمنی ضعیف، توانایی کمتری جهت مبارزه با عفونت‌ و بیماری‌ها در فصل پاییز و زمستان دارد. به همین ترتیب افرادی که خواب کافی ندارند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های ویروسی مثل سرماخوردگی هستند.

2- توصیه های مفید ورزشی

 از هوای خنک پاییز استفاده کنید: فصل پاییز خنک‌تر از تابستان است، اما هوا تمیز است و می‌توان خارج از فضای بسته ورزش کرد. ورزش‌هایی همانند پیاده‌روی سریع و پیاده روی درطبیعت، دوچرخه‌سواری و اسکیت برای این فصل مناسب هستند.

باشگاه بروید: معمولاً با تمام شدن فصل گرما، افراد به باشگاه می‌روند. ورزش‌های باشگاهی برای پرورش عضلات و داشتن روابط اجتماعی مناسب‌تر هستند.

شدت ورزش را افزایش دهید: درفصل پاییز، هوا خنک‌تر است و بهتر می‌توانید ورزش‌های سنگین را تحمل کنید. شدت پیاده روی یا دویدن را افزایش دهید.

3- غذاهای مناسب فصل پاییز:

فصل پاییز مناسب مصرف هر چه بیشتر مواد غذایی با طبیعت گرم مانند: گوشت بره، شتر، بلدرچین، گندم، نخود و لوبیا، سیب، موادغذایی آب پز یا کبابی، میوه‌های شیرین و آب‌دار، کشمش، مویز، بادام، زرده تخم مرغ، شیره خرما و شیره انگور، مربای بالنگ، سبزیجات، چغندر، ترب، هل و دارچین، انجیر، شیر با عسل، شیر برنج، فرنی و کنجد است. بطور کلی مصرف مواد غذایى گرم به علت سردی و خشکى مزاج پاییز توصیه مى‌شود، چرا که بدن را با توجه به مزاج سرد و خشک فصل، به تعادل می‌رساند.

خوردن غذاهای دریایی: غذاهای دریایی اغلب حاوی پروتئین‌های مفیدی هستند که به تامین قوای بدن برای مبارزه با عفونت‌ها می‌پردازند. ماهی و میگو منبع سرشار از پروتئین هستند و در بدن سلول‌های سفید را تولید می‌کنند. ماده مفید «روی» در غذاهای دریایی، سرماخوردگی و آنفلوانزاهای پاییزی را کم می‌کند.

مصرف سبزیجات: مصرف سبزیجاتی همچون سیر و اسفناج در بدن، آنتی‌بیوتیک طبیعی تولید می‌کنند. سیر یک ماده خوراکی ضدباکتری، ضدقارچ و ضدویروس است و خاصیت آنتی‌ اکسیدانی سیر برای مبارزه با عفونت‌ها بسیار مفید است. اسفناج حاوی ویتامین‌های C، A و B2 است که در بازسازی بافت‌های بدن بسیار موثر هستند. اسفناج همچنین درجه ایمنی بدن را بالا می‌برد. شلغم نیز از جمله ریشه‌های خوراکی سبزیجات است که می‌تواند در روزهای پاییزی جانشین مناسبی برای تربچه و کلم باشد. شلغم منبع عالی از ویتامین‌های K ،A و اسیدفولیک است. از دیگر مواد سرشار از آنتی اکسیدان مناسب در پاییز، برگ چغندر است. وجود این آنتی اکسیدان‌ها از تکثیر و رشد سلول‌‌های سرطانی از جمله: ریه، تخمدان، پروستات ممانعت می‌کند و ضمن اینکه خواص چغندر، پیری را نیز به تعویق می‌اندازد.

پروبیوتیک مصرف کنید: پروبیوتیک‌ها سیستم ایمنی بدن را بسیار تقویت می‌کنند. یکی از مواد غذایی که سرشار از این ماده مفید، ماست است. پنیر، نوشیدنی های کفیر، نان‌های تهیه شده از خمیر ترش و ماده غذایی مثل خیارشور، پروبیوتیک دارند. پروبیوتیک‌‌ها با حفظ باکتری‌های مفید روده، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند. افرادی که روزانه پروبیوتیک کافی مصرف کنند، حدود 40 درصد کمتر از سایرین در معرض ابتلا به سرماخوردگی هستند.

دمنوش‌های گیاهی مناسب فصل پاییز: دمنوش‌های مناسبی که برای این فصل وجود دارد که نباید ازآن غافل شد. استفاده از دمنوش‌های گرم همچون اسطوخودوس، چای به، چای پونه و آویشن و نوشیدنى‌هایی همچون آب انار، شربت بیدمشک و گلاب زعفرانی تاکید می‌شود. مريم گلي که نام علمي آن (سيج) است، گياهي از خانواده نعناعيان است که اثرات شگفت انگيزي بر سلامت انسان دارد. این گیاه به واسطه ويژگي‌هايي چون خواص آنتي‌بيوتيک و ضد نفخ بودن، براي اهداف دارويي متعددی مورد استفاده قرار مي‌گيرد. از جمله فوايد اين گياه مي‌توان به بهبود خلق و خو، تسکين اضطراب، درمان گلودرد، تقويت سيستم ايمني، کمک به کاهش وزن، بهبود خواب، کمک به هضم غذا، جلوگيري از آلزايمر، کاهش التهاب، کاهش سطح کلسترول و فشارخون، بهبود سلامت استخوان ها اشاره کرد. از مريم گلي تازه يا خشک مي‌توان براي خوش عطر و طعم شدن غذا استفاده نيز کرد. مصرف اين گياه به زنان باردار و شيرده توصيه نمي‌شود.

4- راهکارهای تخصصی پابدانا جهت حفظ سلامتی در پاییز

با تغيير فصل و کاهش دماي هوا، طبع افراد نيز با تغييراتي مواجه مي شود. با توصيه‌هايي که در طب سنتي آمده مي‌توان با به کارگيري آن‌ها از ابتلا به بيماري‌هاي فصلي جلوگيري کرد.

خودداري از مصرف غذاهاي بسيار گرم: از آن‌ جایی که مزاج پاييز سرد وخشک است، بنابراين در اين فصل از انجام هر عملي که باعث خشکي بدن مي شود بپرهيزيد. از جمله اين موارد مي‌توان به غذاهاي بسيار گرم، گوشت هاي مانده و ادويه جات با گرمي زياد اشاره کرد.

پرهيز از نوشيدن آب سرد: آشاميدن آب سرد باعث ضعف حلق و تارهاي صوتي مي‌شود و با توجه به شيوع بيماري‌هاي تنفسي در فصل پاييز، توصيه مي گردد که از نوشيدن آب سرد در اين فصل خودداري کنيد.

قرار ندادن سر در معرض هواي مستقيم: در فصل پاييز بهتر است سر خود را بپوشانيد. قرار گرفتن سر در معرض هواي مستقيم به خصوص در اوايل صبح که هوا سرد است باعث بسته شدن منافذ پوستي و عدم دفع بخارهاي بدن مي شود که با تجمع آن‌ها در سر، بيماري‌هاي زيادي از جمله زکام و سرفه شما را تهديد مي‌کند.

دوري از مکان هاي سرد: خوابيدن در مکان های سرد و استحمام با آب سرد، به دليل بسته شدن منافذ پوستي و عوارض ناشي از آن  مي‌تواند باعث بيماري شود.

رطوبت بدن: به دليل خشکي فصل پاييز و تاثير ناخوشايند آن بر روي بدن، توصيه مي‌شود از عواملي که باعث ايجاد رطوبت در بدن مي‌شوند کمک بگيريد. از جمله اين عوامل مي توان به استحمام اشاره کرد. پیشنهاد می‌‌شود يک روز در ميان با آب گرم حمام کرد. چرب کردن بدن با روغن بنفشه و بادام نيز از مواردي است که مي‌تواند به افزايش رطوبت بدن و کاهش خشکي آن کمک کند.

مراقبت پوستی: با فرا رسیدن فصل پاییز، هوا سرد و خشک‌تر می‌شود و در نتیجه این تغییرات آب و هوایی، پوست نیز شروع به از دست دادن رطوبت می‌کند. احتمالاً با شروع فصل سرما احساس خشکی بیشتری روی پوست دارید که گاهی با خارش و سوزش همراه است. با اینکه مراقبت از پوست باید چهار فصل باشد اما پاییز فصلی است که باید برنامه مراقبتی پوست خود را تغییر دهید و هر آسیبی که در تابستان به پوستتان زده شده را ترمیم کرده و آن را برای سرمای زمستان آماده کنید.

از شوینده مناسب استفاده کنید: با کاهش دما، رطوبت نیز کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه به دلیل خشکی هوا، پوست رطوبت خود را از دست می‌دهد. بهتر است از شوینده صورت با خاصیت آب‌رسانی بیش‌تر از آن‌ چه در تابستان استفاده می‌کردید، استفاده کنید. استفاده از یک پاک کننده میسلار واتر نه تنها پوست را آب‌رسانی می‌کند، بلکه آن را در برابر آسیبی که سرمای هوا به پوست وارد می‌کند محافظت می‌کند. شوینده‌های ملایم نیز سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برند و مانع خشکی یا گرفتگی سلول های پوست می‌شوند.

ضد آفتاب را کنار نگذارید: اگر این باور را دارید که استفاده از ضد آفتاب تنها برای روزهای گرم تابستانی است، پس بهتر است بگوییم اشتباه می‌کنید! اشعه های مضر UV در هر فصلی پوست شما را در معرض خطر قرار می‌دهند. بنابراین همانند تابستان به استفاده روزانه از ضد آفتاب ادامه دهید. ضدآفتابی با SPF  حداقل 15 انتخاب کنید و اگر از خانه بیرون می‌روید هر چند ساعت آن را تجدید کنید (با تهیه کرم های ضد آفتاب گیاهی پابدانا از پوست خود در برابر اشعه ­های مضر آفتاب محافظت نمایید).

دست‌ها را فراموش نکنید: در طول پاییز و زمستان پوست دست‌ها، بیشتر خشک و پوسته پوسته می‌شود. بنابراین بهتر است جهت مراقبت پوست خود از کرم‌های مرطوب‌کننده یا روغن‌های مناسب استفاده کنید (جهت تهیه کرم مرطوب کننده گیاهی می توانید از طریق این لینک اقدام نمایید).

از مرطوب کننده لب و چشم غافل نشوید: اگر از مرطوب کننده لب یا کرم دورچشم استفاده نمی‌کنید، در فصل پاییز حتماً برای مراقبت پوست خود استفاده از آن‌ها را شروع کنید. کرم‌های دور چشم معمولاً خاصیت رطوبت‌رسانی دارند.

به عادت روزانه پوست خود ویتامین C را اضافه کنید: ویتامین C در ماه‌های سرد سال بیشتر تاثیرگذار است و می‌تواند به پوست کمک کند تا در مقابل اشعه های مضر خورشید که ضد آفتاب در برابر آن ضعیف است مقابله کند. به عنوان مثال مصرف سرم ویتامین C پوست صورت با داشتن ترکیبات مغذی باعث افزایش کلاژن سازی پوست شده و با کاهش چین و چروک های پوستی، پوست را سفت و شفاف می‌کند. استفاده روزانه از این سرم برای افرادی که پوستی تیره داشته یا دچار کک و مک هستند، توصیه می‌شود. ویتامین C موجود در این سرم با پیری پوست مقابله نموده و رطوبت و شفافیت را به پوست‌های کدر بر می‌گرداند (برای خرید سرم ویتامین C جهت جوانسازی و تقویت روزانه پوست می توانید از طریق این لینک اقدام نمایید).

استفاده از لایه‌بردارها: در فصل پاییز استفاده بیش از اندازه از لایه بردارها باعث می‌شود تا پوستتان در هوای بدون رطوبت، خشک‌تر شود. اگر می‌خواهید با این محصولات سلول‌های مرده پوستتان را از بین ببرید، هفته ای یک بار از لایه‌بردارهایی با پایه روغن استفاده کنید.

استفاده الاستین، کلاژن و آلوئه ورا برای پوست های حساس: افرادی که پوست خیلی حساس دارند یا افراد مبتلا به اگزما یا پسوریازیس با شروع فصل سرما ممکن است احساس خارش و سوزش بیشتری داشته باشند. بهترین حالت این است که این افراد پوست خود را با سرم، کرم و روغن‌های ضروری که حاوی الاستین و کلاژن هستند، تغذیه کنند. استفاده از آلوئه ورا باعث خنکی و کرم‌های غلیظ‌تر باعث تمیزی و بازسازی پوستتان می‌شود (برای خرید پمادهای ضد اگزما و پسوریازیس بدون مواد نگهدارنده و به صورت کاملا طبیعی، می توانید از طریق این لینک اقدام نمایید).

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *