سلامت پوست

جوش های زیر پوستی و درمان آن

جوش های زیر پوستی و درمان آن

جوش زیر پوستی چیست؟

یکی از مشکلات و اختلالات پوستی مربوط به جوش و آکنه است. در این میان جوش های زیر پوستی دغدغه ی بیشتری برای افراد ایجاد می کنند. زیرا این جوش ها در عمق و زیر پوست به وجود آمده و غالبا به چشم نمی آیند. اما اگر با دست پوستتان را لمس کنید متوجه ی برآمدگی های آن می شوید. این جوش ها معمولا بر اثر کیست یا غده های ریز در زیر پوست به وجود می آیند. این عارضه که در عمق پوست تشکیل می شود غالبا ملتهب و دردناک بوده و به سختی قابل درمان است.  جوش های پوستی بیشتر در پوست هایی که چرب هستند مشاهده می شود. از آنجایی که این جوش ها از ترکیب سبوم (چربی) اضافی و باکتری ها وآلودگی های سطح پوست ایجاد شده و هیچ راهی به بیرون پوست ندارند، درمان آن ها سخت و زمان بر بوده و نیاز به صبر و حوصله بیشتری دارد.

 دلایل بروز جوش های زیر پوستی

ایجاد جوش های زیر پوستی دلایل متعددی دارد که معمولا در افرادی که در آستانه ی بلوغ جنسی هستند به وجود می آید. این جوش ها معمولا به دلیل بسته شدن دهانه خروجی غدد چربی ساز پوست به وجود می آیند. با بسته شدن منافذ پوست توسط آلودگی ها، چربی های اضافی و باکتری ها، سبوم نمی تواند راهی را برای خروج پیدا کند و در غده ی سباسه تجمع پیدا کرده و تبدیل به جوش زیر پوستی می شود. در بیشتر افراد جوش های زیر پوستی وراثتی و ژنتیکی هستند اما برخی عوامل اصلی که باعث ایجاد جوش های زیر پوستی می شوند به شرح زیر است:

  1. اختلالات هورمونی در خانم ها به ویژه در دوران پریود و حاملگی
  2. تجمع آلودگی ها و سلول های مرده ی پوست در منافذ باز پوستی
  3. نداشتن روتین پوستی مناسب و استفاده ی بیش از حد از لوازم آرایشی
  4. رژیم غذایی ناسالم از قبیل فست فود، غذاهای چرب و شیرینی ها
  5. عدم استفاده از شوینده ها و پاک کننده های مناسب برای زدودن گرد و غبار از سطح پوست
  6. ابتلا به برخی از بیماریها و استفاده از داروهای خاص به ویژه داروهای هورمونی
  7. استرس و اضطراب

روش های پیشگیری از ایجاد جوش های زیر پوستی

  1. پرهیز از شستشوی بیش از حد پوست برای جلوگیری از تحریکات پوستی و خشکی آن
  2. استفاده از رژیم غذایی سالم و سرشار از میوه ها و سبزیجات
  3. پاکسازی ملایم و به موقع پوست
  4. استفاده از لوازم آرایشی فاقد چربی
  5. نوشیدن آب کافی در طول روز و هیدراته نگه داشتن بدن
  6. داشتن روتین مراقبت پوستی مناسب روزانه و استفاده از پاک کننده آرایش و تونر برای جلوگیری از بسته شدن منافذ پوست

 

روش های درمان جوش های زیر پوستی:

درمان های خانگی جوش های زیر پوستی

همانگونه که مطرح شد درمان جوش های زیر پوستی بسیار زمان بر بوده و صبر و حوصله زیادی می خواهد. استفاده از کمپرس آب گرم برای انبساط در پوست و باز شدن فولیکول ها، یکی از ساده ترین و کاربردی ترین روش ها برای بیرون آمدن جوش های زیر پوستی به سطح پوست است. استفاده از روغن های گیاهی بصورت موضعی از قبیل روغن درخت چای که خواص آنتی باکتریال قوی دارد نیزمی تواند به درمان جوش های زیر پوستی که محل تجمع باکتری ها هستند کمک زیادی کند. یکی دیگر از موادی که ضد میکروب بوده و در درمان جوش های زیر پوستی کاربرد زیادی دارد، عسل است که می تواند باکتری های تجمع یافته را از بین ببرد. از آنجایی که برخی از جوش های زیر پوستی بخاطر خشکی و کم آبی بیش از حد پوست به وجود می آیند، استفاده از مرطوب کننده های گیاهی و طبیعی می تواند به درمان آنها کمک کند. برخی ماسک های طبیعی مانند ماسک عسل و لیمو و یا ماسک ژل آلوئه ورا نیز در درمان جوش های زیر پوستی موثر است.

آنتی بیوتیک ها و درمان های طبی

اگرچه درمان های خانگی در از بین بردن جوش های زیر پوستی کاربرد زیادی دارد ولی همیشه قطعی نیست. بنابراین در ادامه به درمان های طبی می پردازیم:

محصولات متفاوتی برای درمان این مشکل پوستی وجود دارد که هر کدام از آنها عملکرد ویژه ای داشته و هریک به دلایل مختلفی با عامل ایجاد جوش مبارزه می کنند. این محصولات به شکل های مختلفی از قبیل شوینده، کرم، ژل، محلول، لوسیون و … در بازار وجود دارند.

  1. آلفاهیدروکسی اسید (AHA) لایه بردار بوده و مسیر خروج جوش های زیر پوستی را باز می کند.
  2. اسید سالیسیلیک ضد التهاب بوده و با حذف سلول های مرده از سطح پوست، منافذ بسته را باز می کند.
  3. سولفور ماده ای است که باکتری های پروپیونی مولد جوش را مهار می کند.
  4. بنزوئیل پراکساید عملکردی مشابه سولفور داشته و مانع رشد باکتری های پروپیونی می شود.
  5. رتنوئید ها با باز کردن منافذ بسته پوست از چربی درون آن می کاهند.

محصولات فوق بصورت موضعی کاربرد داشته و معمولا برای درمان جوش های زیر پوستی توسط پزشک تجویز می شوند.

از آنجایی که عامل اصلی ایجاد جوش های زیر پوستی باکتری ها هستند، استفاده از آنتی بیوتیک ها هم، بصورت موضعی و خوراکی توسط پزشک پیشنهاد می شود. در میان آنتی بیوتیک ها استفاده از کلیندامایسین و اریترومایسین مرسوم تر بوده و در کنار داروهای موضعی بسیار کاربرد دارند.

کرم ضد جوش محصول شرکت سلامت اندیشان زربین یک ضد جوش بسیار قوی است که باعث از بین رفتن و درمان سریع جوش های موضعی و التهابی می‌گردد. جوش مشکلی پوستی بوده و زمانی رخ می‌دهد که فولیکول‌های پوست در اثر تجمع چربی و سلول پوستی مرده در آن پر می‌شود. معمولا جوش (آکنه) در نواحی پوست صورت، گردن، قفسه سینه، شانه‌ها رخ می‌دهد. در بعضی از افراد آکنه با نام جوش سرسیاه، جوش سرسفید، جوش، جوش صورت و … با توجه به نوع پوستشان رخ می‌دهد. جوش یا آکنه در بین نوجوانان بسیار شایع بوده و معمولا بعد از سنین نوجوانی شروع به بهبود می‌کند. علامت جوش یا آکنه جوش‌های سرسیاه، قرمز، سرسفید و … بوده که در هر جای پوست از جمله پوست صورت ممکن است رخ بدهد و در صورت عفونت کرده و دردناک نیز باشد.کرم ضد جوش علاوه بر از بین بردن جوش‌ها، جای جوش را نیز از بین می‌برد و پوست شما را صاف و یکدست می‌نماید.

ژل ضد جوش گیاهی پابدانا کاملا منشا گیاهی داشته و با عصاره های موجود در خود عوامل میکروبی جوش را مهار کرده و محل آن را ضدعفونی میکند. در فرمولاسیون این ژل عصاره ی گیاه اکالیپتوس به کار رفته است. عصاره اکالیپتوس دارای اثرات مهارکنندگی بر غدد سباسه است و جوش صورت را کنترل می‌کند. اکالیپتوس به دلیل داشتن ماده ی موثره اکالیپتول (سینئول) دارای ضد التهابی و ضد عفونی کننده بوده و از این رو در درمان جوش بسیار موثر است. نعنا فلفلی، گیاه دیگری است که در تهیه ژل ضد جوش پابدانا به کار رفته است. عصاره ی نعنا فلفلی به دلیل داشتن منتول و منتون خواص ضد باکتری و ویروسی داشته و با کنترل ترشح اضافی پوست مانع شیوع آکنه بر روی پوست می شود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *