سلامت پوست

روش های پاکسازی پوست

روش های طبیعی پاکسازی پوست را بشناسید!

پوست یکی از اندام های محافظتی بدن است که نقش زیادی در زیبایی چهره دارد. پاکسازی پوست یکی از راههای مراقبتی است. پاکسازی پوست در اصل فرایندی است که برای تمیز شدن پوست از آلودگی ها، لایه برداری، تخلیه ی جوش های سرسفید و سرسیاه و باز کردن منافذ پوستی به کار می رود. برای اینکه پوستی سالم و زیبا داشته داشته باشید، هرشب قبل از خواب باید پوست خود را تمیز کنید. پوست برای تنفس حاوی منافذی است که به مرور زمان ممکن است با چربی، سلول های خشک یا مرده، و آلودگی های محیطی مسدود شوند. اگر این منافذ همچنان بسته بمانند، تنفس پوست و تبادل اکسیژن را مختل نموده و مشکلاتی را به وجود می آورند. این منافذ علاوه بر اینکه محل تبادل اکسیژن به شمار می روند، مسیری برای ترشحات روغنی پوست به نام سبوم هستند که پوست را در مقابل عوامل بیرونی مانند اشعه های مضر آفتاب و گردو غبار محافظت می کند. بنابراین پاکسازی پوست ضروری ترین و بهترین راه برای پاک کردن و باز کردن منافذ از آلاینده های محیطی است.

چرا پاکسازی پوست لازم و ضروری است؟

جلوگیری از مسدود شدن منافذ پوست یکی از مهمترین روش های کاربردی در درمان جوش صورت و جلوگیری از جوش و آکنه است. از آنجایی که این منافذ مسیری برای ترشحات سبوم می باشد، پاکسازی پوست باعث حذف چربی های اضافی از آن شده و پوست را متعادل می سازد.  سلول های خشک و مرده، مسیر سبوم و تبادلات اکسیژن را مسدود نموده و حذف آن ها از سطح پوست می تواند به تنفس بهتر و شادابی و شفافیت پوست کمک زیادی کند. پاکسازی پوست با حذف چربی های اضافه از سطح آن میزان اسیدیته ی  پوست را تعدیل نموده و باعث حفظ سلامت پوست می شود. این روش مراقبتی با حذف آلاینده ها و گردو غبار از سطح پوست باعث روشن تر شدن آن می شود. پاکسازی پوست همچنین با رفع سلول های مرده از سطح پوست متابولیسم سلولی را تحریک نموده و باعث جوانسازی و آبرسانی پوست می شود. با توجه به مطالب گفته شده می توان گفت که پاکسازی پوست از اهمیت بالایی برخوردار است و برای داشتن پوستی سالم و شفاف باید حداقل هفته ای یکبار این کار را انجام داد.

روش های پاکسازی پوست برای پوست های مختلف

۱-شستشو و تمیز کردن پوست

در این مرحله پوست صورت باید با یک شوینده ی مناسب و آب ولرم کاملا تمیز و شسته شود. اگر صورتتان حاوی مواد آرایشی است، بهتر است قبل از شستشوی صورت از پاک کننده ی آرایش یا میکاپ ریموور برای حذف آن استفاده کنید. بعد از شستن پوست، صورت خود را با یک حوله ی نرم خشک کنید.

۲-استفاده از اسکراب

در این مرحله از پاکسازی، باید پوست خود را کمی خیس کرده و مقداری از اسکراب مورد نظر را به حالت دورانی و بدون فشار به مدت ۵ دقیقه بر روی پوست ماساژ دهید و پس از ۳ دقیقه پوستتان را با آب ولرم بشویید. اسکراب با دانه های زبری که دارد باعث حذف سلول های مرده از سطح پوست شده و منافذ آن را باز می کند، بدین ترتیب اکسیژن رسانی به سلول های پوستی بیشتر می شود. در این مرحله می توان از مواد طبیعی مانند ترکیب شکر و آبلیمو به عنوان اسکراب استفاده کرد.

۳-پاکسازی عمقی با بخور

یکی از بهترین و موثرترین راهها برای پاکسازی پوست بخور دادن است. بخور دادن باعث باز شدن منافذ پوست شده و آلودگی ها را از سطح پوست از بین می برد. زمان استفاده از بخور نباید طولانی باشد زیرا ممکن است باعث بیشتر باز شدن منافذ پوستی شود. بخور دادن به مدت ۱۰ دقیقه برای نتیجه ی مطلوب کافی است. بهتر است پس از بخور دادن، از یک تکه یخ برای ماساژ دورانی روی پوست استفاده کنید، زیرا باعث بسته شدن منافذ باز پوست شده و آن را سفت و شاداب می کند. برای بخور دادن نیازی به دستگاه بخور نیست و با استفاده از یک کتری آب هم می توان بخور را در منزل انجام داد. برای مراقبت از پوست و همیشه جوان ماندن آن می توان هفته ای یک الی دو مرتبه از بخور استفاده کرد. می توان در آب بخور از گیاهانی مانند بابونه، اسطوخودوس و … استفاده کرد که برای پوست بسیار مفید بوده و باعث شادابی و درخشان شدن پوست می شود.

۴- استفاده از ماسک های خانگی متناسب با جنس و نوع پوستتان

پوست خشک

پوست خشک زمانی ایجاد می شود که پوست نمی تواند رطوبت خود را حفظ نموده و به راحتی آن را از دست می دهد. بنابراین کسانی که دارای پوست خشک هستند باید در پاکسازی پوست از ماسک هایی استفاده کنند که آبرسان باشند و رطوبت کافی را به پوست برسانند. یکی از ماسک های خانگی مفید و موثر برای پوست خشک ماسک خیار و آلوئه ورا است. برای این منظور باید نصف یک خیار را در داخل مخلوط کن ریخته و دو قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا را به آن اضافه کنید. سپس این ماسک را به مدت ۲۰ دقیقه روی پوست قرار داده و بعد با آب ولرم بشویید.

پوست چرب

مراقبت و پاکسازی پوست چرب اهمیت زیادی دارد زیرا چربی های اضافه پوست باعث می شوند که آلودگی های محیطی بیشتر جذب پوست شوند. بنابراین حذف چربی های اضافی در این نوع پوست ضروری بوده و باید بخشی از روتین های مراقبتی افراد باشد. بدین ترتیب ماسک های خانگی حاوی لیمو ترش به دلیل داشتن اسید سیتریک و ویتامین سی جزو بهترین ماسک ها برای پوست چرب هستند. زیرا چربی اضافی پوست را حذف نموده و باعث تعدیل اسیدیته ی پوست می شوند. ماسک لیموترش و عسل یکی از بهترین ماسک های خانگی برای افرادی با پوست چرب به شمار می رود. برای تهیه ی این ماسک یک قاشق غذاخوری عسل را با یک قاشق آب لیمو ترش طبیعی مخلوط نموده و آن را به تمام پوست بمالید و بعد از ۲۰ دقیقه با آب ولرم بشویید.

پوست مختلط

افرادی که پوست مختلط دارند در بعضی از نقاط مانند بینی چربی پوستشان زیاد بوده و در بعضی نقاط دیگر مانند گونه ها پوستی خشک و دهیدراته دارند. این افراد می توانند بطور همزمان از ماسک های معرفی شده برای پوست چرب و پوست خشک در نقاط مختلف پوست صورت استفاده کنند. با این وجود اگر بخواهیم یک ماسک خانگی برای کل صورت پیشنهاد بدهیم، بهترین گزینه ماسک شیر و عسل است. بدین ترتیب که دو قاشق غذاخوری شیر را با نصف قاشق غذاخوری عسل مخلوط نموده و آن را به کل صورت بمالید و پس از ۲۰ دقیقه با آب ولرم بشویید.

پوست معمولی

پوست معمولی جزو بهترین پوست ها بوده و به ندرت در افراد دیده می شود. افرادی که پوست معمولی دارند چربی پوستشان متعادل بوده و به میزان کافی رطوبت در پوستشان موجود است. حتی اگر دارای پوست معمولی هستید باید مراقبت های لازم پوستی را انجام دهید. یکی از بهترین ماسک ها برای پوست معمولی ماسک ماست و زردچوبه است. بدین ترتیب که یک قاشق غذاخوری ماست را با یک چهارم قاشق چایخوری زردچوبه مخلوط نموده و سپس به کل صورت بمالید و بعد از ۲۰ دقیقه با آب ولرم بشویید.

۵-استفاده از تونر مناسب نوع پوست

تونر مناسب، به تعادل اسیدیته ی پوست کمک نموده و باعث آبرسانی به پوست می شود. با استفاده از گیاهان دارویی مختلف می توان تونرهای متناسب با نوع پوست را ساخت که در مقالات بعدی به آن می پردازیم.

همانطور که در ابتدای مقاله به آن اشاره شد، پاکسازی پوست از اهمیت بالایی برخوردار است و باید حداقل هفته ای یکبار انجام شود. اگر می خواهید از ماسک های آماده استفاده کنید می توانید در قسمت خانه ی سایت پابدانا ماسک های گیاهی و خواص آن را مشاهده کنید.

تونر پاک کننده گیاهی پابدانا با به کارگیری عصاره گیاهانی نظیر گل سرخ ، آلوئه ورا و نعناع فلفلی و اسانسهای مختلف، در عین حال که پوست را کاملاً تمیز و شفاف می نماید، منافذ باز پوست را تا حد زیادی می بندد تا از ورود گرد و غبار و ذرات معلق در هوا به لایه های زیرین پوست جلوگیری نماید. این محلول همچنین باعث بهبود متابولیسم سلولهای پوست گردیده و شادابی و جوانی پوست را به ارمغان می آورد. تونر پاک کننده گیاهی صورت به دلیل داشتن عصاره نعنا فلفلی ترشحات غدد سباسه پوست را تنظیم نموده و با جلوگيري از رشد باكتري ها از تشكيل آكنه ممانعت به عمل می آورد. این محصول گیاهی حاوی عصاره ی آلوئه ورا بوده و رطوبت مورد نياز پوست را تامين می کند که شادابی و طراوت پوست را به دنبال دارد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *