مراقبت مو

بهترین تقویت کننده های طبیعی مو کدامند؟

بهترین تقویت کننده های طبیعی مو کدامند؟

مو یکی از اجزایی می باشد که نقش بسزایی در زیبایی چهره و اعتماد به نفس شخص دارد. بنابراین حفظ سلامت مو و خوش حالت بودن آن می تواند تاثیر زیادی در ظاهر شما داشته باشد. عوامل زیادی در رشد و تقویت موها موثرند. ژنتیک شاید مهمترین عامل در نوع و حالت موها باشد، اما نمی توان نقش تغذیه، آب وهوا و شوینده ها را نادیده گرفت. بعضی از بیماری ها نظیر کم خونی و بیماری های هورمونی نیز در رشد موها اثر می گذارد.
در این مقاله به روش های طبیعی برای تقویت مو می پردازیم:

کدام مواد غذایی برای تقویت مو مناسب اند؟

موهای پرپشت و درخشان به همراه ریشه های سالم و قوی، نتیجه ی تغذیه خوب و مناسب است. بهبود تغذیه مهمترین و اصلی ترین راه برای رسیدن به موهایی سالم و زیبا است. در ادامه مواد مغذی مورد نیاز مو به اختصار معرفی می شود. با توجه به اینکه پروتئین و ویتامین های گروه B برای رشد و تقویت موها بسیار موثر است، جوانه ی گندم و غلات سبوسدار می توانند به عنوان مکمل غذایی حاوی این ویتامین ها و پروتئین در رژیم غذایی قرار گیرند. این مواد مغذی باعث کنترل ترشح سبوم در پوست سر شده و جریان خون را در فولیکول مو افزایش می دهند.

یکی دیگر از مواد مغذی برای تقویت موها مصرف گوشت ماهی است. ماهی سرشار از اسید آمینه ی سیستئین و متیونین است که این دو اسیدآمینه پیش ساز کراتین در مو هستند. کراتین یکی از پروتئین های ساختار اصلی مو می باشد که ساختار آن را قوی تر کرده و به آن استحکام می بخشد. ویتامین A یکی دیگر از ویتامین های لازم برای سلامت و زیبایی موهاست که در تخم مرغ، اسفناج و لبنیات موجود است. ویتامین A باعث احیای موهای آسیب دیده شده و موهای طبیعی را نیز تقویت می کند. گنجاندن آجیل ها و مغزها نیز به دلیل داشتن ویتامین  E در رژیم غذایی بسیار کارآمد است. ویتامین E موها را درخشان تر نموده و آنها را مستحکم می کند.

یکی دیگر از ویتامین های لازم برای پوست و بخصوص مو، ویتامین C می باشد. این ویتامین، عملکرد پوست و مو را بالا برده و باعث افزایش جذب مواد معدنی نظیر آهن می شود. ویتامین C همچنین نقش آنتی اکسیدانی داشته و از شکسته شدن موها پیشگیری می کند. اکثر سبزیجات و میوه های رنگی مانند مرکبات و … حاوی این ویتامین بوده و گنجاندن آنها در سبد غذایی می تواند زیبایی و سلامت موها را تضمین کند. امگا 3 یکی دیگر از مواد مغذی مورد نیاز پوست و مو می باشد که موهای خشک و ضعیف را تغذیه نموده و آنها را از خشکی بیش از حد نجات می دهد. این ماده در ماهی، تخم کتان و آجیل ها موجود است. از بین مواد معدنی، آهن، روی و مس بیشتر از همه بر روی رشد و ترمیم موها تاثیر می گذارند. مواد غذایی مانند قارچ، موز، حبوبات، بادام زمینی و …سرشار از این مواد معدنی بوده و اگر در رژیم غذایی روزانه قرار بگیرند، سلامت و زیبایی موها را به دنبال خواهند داشت.

کدام گیاهان دارویی برای رشد موها مفیدند؟

با توجه به قدمت طب سنتی، سالیان زیادی است که افراد برای تغذیه ی پوست سر و تحریک رشد مو از گیاهان دارویی مفید در این زمینه استفاده می کنند. بنابراین با اطلاع کامل از خواص و عملکرد این گیاهان، دیگر نیازی به استفاده از داروهای شیمیایی گرانقیمت و پرخطر نیست. در ادامه به معرفی چند مورد از این گیاهان می پردازیم:

رزماری:

رزماری یکی از گیاهان دارویی مفید برای درمان موهای کم پشت و جلوگیری از ریزش موی سر است. مواد موثره ی موجود در این گیاه از قبیل ترپن ها و ترپنوئیدها باعث گشاد شدن عروق پوست سر و بهبود گردش خون در این ناحیه شده و با تغذیه ی بهتر فولیکول های مو، رشد موها را به شدت تقویت می کند. رزماری همچنین بعلت آثار ضد میکروبی و ضد التهابی و آنتی اکسیدانی خود در تامین سلامت موها و جلوگیری از ریزش آنها تاثیر بسزایی دارد.

دم اسب:

 یکی دیگر از گیاهان دارویی موثر در رشد و تقویت موها، گیاه دم اسب می باشد. این گیاه غنی از ماده ی معدنی سیلیس بوده و به همین دلیل استحکام و درخشندگی موها را از طریق این ماده ی معدنی موثر تضمین می کند.

گزنه:

 یکی از گیاهانی که در طب سنتی از آن استفاده می‌کنند گیاه دارویی گزنه می‌باشد. این گیاه سرشار از مواد معدنی محرک رشد مو بوده و از ریزش آن به شدت جلوگیری می کند. گزنه حاوی تانن،لسیتین،نیترات پتاسیم و کلسیم،ویتامین  میباشد که نقش مهمی در تقویت مو و جلوگیری از ریزش آن و حتی براق شدن موها دارد. برای ضد عفونی کردن پوست و ازبین رفتن شوره پوست سر نیز از این گیاه استفاده میشود. این گیاه دارویی مهم، برای موهای چرب نیز بسیار مفید است.

آلووئه را:

این گیاه سالیان بسیاری است که در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد و اخیرا از خواص بی همتای آن در طب مدرن نیز استفاده می شود. ویتامینهای موجود در آن A,B1,B2,B6,B12,C,E و فولیک اسید ونیاسین و مواد معدنی شامل کلسیم، سدیم،آهن ،پتاسیم،کروم،منگنز،مس و روی میباشد.این گیاه معجزه آسا خواص ضد التهابی داشته و رطوبت پوست را به طرز شگفت آوری حفظ میکند و به عنوان یک آبرسان خوب برای موها می تواند مورد توجه قرار گیرد.

بهترین ماسک های گیاهی مناسب مو را بشناسید

استفاده از ماسک های موی گیاهی یکی از بهترین راهها برای تقویت و رشد موها است. با استفاده از ماسک های گیاهی می توان برخی از مشکلات مربوط به مو از قبیل موخوره، نازک شدن مو، شکنندگی، شوره و حتی ریزش مو را حل نمود. بنابراین با کسب اطلاعات لازم در این زمینه، دیگر نیازی به استفاده از ماسک های گرانقیمت ندارید. در ادامه به معرفی بهترین ماسک های موی گیاهی می پردازیم:

ماسک مخصوص موخوره:

به دو شاخه شدن مو، موخوره می گویند. موخوره نه تنها درخشندگی مو را از بین می‌ برد بلکه مو را بسیار کدر و مرده می‌ کند. موخوره می تواند باعث شکسته شدن مو و خشک شدن آن شود. این مشکل اگر برطرف نشود، می تواند به فولیکول مو آسیب رسانده و ریزش شدید مو را به دنبال داشته باشد. موخوره در اثر کمبود ویتامین E و رطوبت نیز ممکن است ایجاد شود. بنابراین هر عاملی که برای مو آبرسان باشد و ویتامین E مورد نیاز مو را تامین کند، مشکل موخوره را حل می کند.
ترکیب زرده تخم‌مرغ با روغن‌های گیاهی مثل روغن زیتون می‌تواند ماسک بسیار خوبی برای تقویت موها و همچنین پیشگیری از ایجاد دو شاخه شدن مو باشد. تخم‌مرغ به دلیل داشتن اسیدهای چرب و پروتئین و همچنین ویتامین A باعث ایجاد رطوبت طبیعی در موها و درمان موخوره می‌شود. ترکیب روغن زیتون و سرکه سیب طبیعی، یکی دیگر از ماسک های طبیعی مفید برای درمان موخوره است.

ماسک موی نرم کننده:

کسانی که دائما موهای خود را رنگ می کنند یا بطور طبیعی موهای خشک و شکننده دارند، می توانند نرم کننده ی طبیعی مو بسازند. مخلوط میوه ی آووکادو، روغن زیتون، و عسل به عنوان یک نرم کننده ی طبیعی، قبل از حمام بسیار موثر است. استفاده از این ماسک هفته ای یک الی دوبار قبل از حمام، به کسانی که موهای خشک و آسیب دیده دارند توصیه می شود.

ماسک موی ضد شوره:

مخلوط سیر و پودر جوی دوسر همراه با آبلیمو می تواند مشکل شوره ی سر را تا حد زیادی درمان کند. با توجه به اینکه سیر خاصیت آنتی بیوتیکی دارد، می تواند رشد باکتری های روی پوست سر را کنترل نموده و شوره ی سر را برطرف کند. لیمو همچنین جریان خون را تحریک و پوست سر را تغذیه و ضدعفونی می کند.

ماسک مخصوص موهای چرب:

همان اندازه که موهای خشک مشکل آفرین هستند، موهای چرب هم آسیب پذیر هستند. چربی موها باعث ریزش آنها می شود. برای کاهش چربی موها می توان از ماسک سفیده ی تخم مرغ و دمکرده ی گل شقایق استفاده نمود. این ترکیب ترشح سبوم را کنترل نموده و باعث کاهش چربی مو می شود.

بهترین روغن های گیاهی برای داشتن موهای پرپشت و براق

روغن های طبیعی بسیاری وجود دارند که نقش موثری در سلامت و زیبایی مو دارند. در ادامه بهترین روغن های گیاهی مناسب مو را معرفی می کنیم:

روغن بادام:

این روغن سرشار از ویتامین D، ویتامین E، کلسیم، منیزیوم، و چربی است و نقش مهمی در مرطوب کنندگی موها و درخشان کردن آنها دارد.
روغن نارگیل: روغن نارگیل به عنوان یک عامل طبیعی آبرسان مو عمل می کند و حاوی ویتامین های A، K، E، D و C است. این روغن منبع غنی از اسید لوریک بوده و خاصیت آنتی باکتریالی دارد و یک محافظت کننده ی قوی برای پوست سر است.

روغن جوجوبا:

در بین تمام روغن های گیاهی، روغن جوجوبا بیشترین شباهت را به سبوم پوست سر دارد. این روغن خاصیت نرم کنندگی فوق العاده ای داشته و باعث افزایش الاستیسیته ی پوست می شود. روغن جوجوبا حاوی فرولیک اسید بوده و باعث افزایش متابولیسم سلولهای پوستی شده و اثرات ترمیم کنندگی بسیار خوبی دارد.
شرکت سلامت اندیشان زربین توس در راستای ارتقا سلامت و زیبایی محصولات طبیعی خاصی را برای موهای شما طراحی و تولید نموده است. روغن آرگان، کرم مو و روغن تقویت کننده ی مو از این دسته هستند.

روغن آرگان:

در مقاله کاربردهای روغن آرگان، با خواص و کاربردهای این روغن آشنا شوید.

روغن آرگان اکسیری مفید و موثر است که از آن به نام طلای مایع نام برده می‌شود. این روغن از میوه درختی به نام آرگان با نام علمی Argania spinosa به دست می‌آید و  بومی کشور مراکش می­‌باشد که در سن 30 سالگی میوه می­‌دهد. روغن آرگان دارای خواص دارویی بسیاری زیادی برای پوست و مو است و دارای مقادیر فراوان اسید چرب، ویتامین  A،  C ،  E، امگا6  و 9 ، آنتی اکسیدان و لینولئیک اسید می‌­باشد که در رفع شوره سر، درمان ریزش مو، تقویت و ترمیم پوست صورت مفید و موثر است. وجود ویتامین A در این روغن موجب تغذیه پوست و مو و رفع آسیب دیدگی‌ها می‌گردد، به همین دلیل است که در محصولات آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می­‌گیرد. روغن آرگان شرکت سلامت اندیشان زربین توس خالص می‌­باشد و برای تمامی کسانی که می‌خواهند پوست و موی شادابی داشته باشند موثر است.

یکی دیگر از محصولات شرکت سلامت اندیشان زربین توس، روغن تقویت کننده و حجم دهنده ی مو می باشد. این روغن دارای مواد گیاهی و ارگانیکی نظیر روغن کندوش، روغن فندق، روغن سیاهدانه و روغن بادام تلخ می­‌باشد که گیاه کندوش فرموله شده در این روغن قادر است با طبیعت گرم و خشکی که دارد فولیکول مو را تقویت کرده و سبب رشد مجدد موها شود، همچنین وجود روغن فندق به سبب دارا بودن مواد معدنی و ویتامین هایی مانند منیزیم، پتاسیم ، کلسیم، روی، منگنز،آهن، ویتامینA، C، E،K، تیامین، ریبوفلاوین، پیریدوکسین و نیاسین، با بهبود قدرت و استحکام بخشیدن به مو باعث رفع مشکل ریزش مو می‌گردد. استفاده از این روغن به طور موثر باعث درمان و ترمیم موهای آسیب دیده شده و از موها و پوست کف سر در مواجهه با تشعشعات خورشیدی حفاظت می­‌کند. علاوه بر همه این­ها، روغن تقویت کننده مو به رشد بیشتر و نرم شدن موها کمک کرده و از فرشدن آن جلوگیری می­‌کند.

کرم مو محصولی از شرکت سلامت اندیشان زربین توس می‌باشد. این کرم حاوی روغن بنفشه ، نارگیل و ویتامین E است که دارای خاصیت ایده ال برای آبرسانی مو، بازسازی کننده ساختار مو، موثر در از بین بردن شوره سر، تقویت کننده، ویتامینه کننده مو و جلوگیری از موخوره می‌باشد. این کرم مغذی بعد از استحمام و قبل ازخشک کردن و سشوار به موی سر ماساژ داده می‌شود. فرمولاسیون این کرم کاملا گیاهی و ارگانیک بوده و هیچ گونه مواد شیمیایی و مضر در آن استفاده نگردیده است. کرم مو برای تمام سنین و هر نوع موی سر توصیه می‌شود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *