مراقبت مو

موخوره چیست و چگونه درمان می شود؟

مو خوره چیست و چگونه درمان می شود؟

موخوره چیست و چگونه درمان می شود؟

موخوره با نام علمی تریکوپیوزین یکی از مشکلات جدی مربوط به موی سر است که اکثر خانم ها با آن مواجه هستند. در این مشکل انتهای مو دو یا چند شاخه می شود و موها بسیار خشک و شکننده شده و شکل نا زیبایی به موها می دهد. با توجه به اینکه این مشکل به ساختار مو آسیب می زند اگر به موقع درمان نشود می تواند موجب سستی ریشه ی مو و در نهایت ریزش آن شود. در حقیقت خشکی بیش از حد موها که در اثر عوامل مختلفی ممکن است ایجاد شود، باعث بروز این عارضه می شود.

چه عواملی سبب ایجاد موخوره می شود؟

صدمات فیزیکی وارد شده به ساقه ی موها مانند سشوار کردن بیش از حد و استفاده از اتوی مو در طولانی مدت، استفاده از شامپوهای نامناسب، استفاده از مواد شیمیایی مضر برای رنگ کردن و حالت دادن به موها و برس کردن زیاده از حد با برس های نایلونی و فلزی که باعث ایجاد الکتریسیته ی ساکن بر روی موها می شود می تواند منجر به ایجاد موخوره شود. کم آب شدن بدن نیز که به اصطلاح باعث تشنگی فیزیولوژیکی بدن می شود نیز یکی دیگر از عوامل ایجاد موخوره است.

همچنین تحقیقات علمی نشان می دهند که کمبود مواد مغذی مورد نیاز برای فولیکول و ساقه ی مو از قبیل اسیدهای آمینه ی متیونین و سیستئين می توانند زمینه را برای ایجاد موخوره فراهم کنند.

این عارضه بیشتر در موهایی ایجاد می شود که طول عمر طولانی تری داشته و به اصطلاح بلندتر هستند. نور آفتاب مستقیم و گرد و غبار نیز از جمله عواملی هستند که از مقاومت موها کاسته و باعث ایجاد موخوره می شوند. در حقیقت مو زمانی دچار این مشکل می شود که کوتیکول محافظ مو آسیب دیده و فیبر داخلی آن دچار فرسودگی می شود. زمانی کوتیکول محافظ مو آسیب می بیند که چربی و رطوبت مو کاهش یافته و یا کاملا از بین می رود.

موخوره نه تنها درخشندگی موها را از بین می برد بلکه باعث کدر شدن آن و ایجاد رنگ خاکستری دودی در موها می شود.

رژیم غذایی مناسب جهت جلوگیری از ایجاد موخوره

بر اساس تحقیقات انجام شده رژیم غذایی مناسب نقش بسیار زیادی در حفظ سلامت موها و درخشندگی آن دارد. برای داشتن موهای سالم، زیبا و درخشان توجه به نوع مواد غذایی بسیار با اهمیت به نظر می رسد. از آنجایی که مو از پروتئینی به نام کراتین ساخته شده است، می توان گفت استفاده از انواع پروتئین ها می تواند نقش مهمی در سلامت ساختار مو داشته باشد. پروتئین حیوانی موجود در گوشت، تخم مرغ و لبنیات تمام اسیدهای آمینه ی ضروری مورد نیاز بدن که خود قادر به ساختن آن نیست دارد که به پروتئین کامل معروف است. البته غلات و حبوبات نیز بطور جداگانه اسیدهای آمینه ی ضروری مورد نیاز بدن را دارند که اگر باهم و بطور اصولی مصرف شوند پروتئین کامل را برای بدن تامین می کنند.

ویتامین ها دسته ی دوم گروه مواد مغذی هستند که در سلامت موها نقش بسزایی دارند. ویتامین های گروه ب از جمله بیوتین و ویتامین های b6 و b12 برای رشد موها بسیار ضروری هستند. کمبود ویتامین های گروه ب باعث ضعیف شدن فولیکول مو شده و رشد موها را کم می کند. این گروه از ویتامین ها در مواد غذایی از جمله گوشت، تخم مرغ، لبنیات، غلات، حبوبات، ماهی، اسفناج، نخود فرنگی، سویا، چغندر، آووکادو وجود دارد.

یکی دیگر از ویتامین هایی که در سلامت پوست و مو نقش بسزایی دارد، ویتامین c است. این ویتامین نه تنها به جذب آهن کمک می کند، بلکه باعث تحریک کلاژن سازی در پوست می شود. یک رژیم غذایی سرشار از میوه ها و سبزیجات می تواند نیاز روزانه به این ویتامین را برطرف کند.

آب یکی از مهم ترین مواد مورد نیاز بدن است. بی آبی و کم آبی در بدن موجب کدر شدن پوست و موها می شود. نوشیدن ۸ لیوان آب در روز می تواند به شادابی پوست و مو کمک زیادی کند. یکی از علل اصلی ایجاد موخوره خشک شدن بیش از حد موها ست.

تامین عناصر معدنی نیز نقش بسزایی در سلامت موها دارد. مس و روی دو عنصر اساسی برای رشد و ترمیم موها ست. کمبود روی باعث کاهش رشد و ضعیف شدن ساقه ی موها شده و شوره ی سر را به همراه دارد. کمبود مس نیز باعث سفید شدن موها می شود زیرا مس جزئی از ملانین است که رنگدانه های پوست و مو از آن ساخته می شود. از جمله مواد غذایی که حاوی مس و روی هستند می توان به پروتئین های حیوانی، موز، سیر، قارچ، بادام زمینی، تخم کدو  اشاره کرد.

روش های درمان موخوره

یکی از راههای اساسی جهت درمان موخوره کوتاه کردن قسمت های آسیب دیده است. از آنجایی که موخوره به دلیل خشکی بیش از حد موها ایجاد می شود، استفاده از نرم کننده ها برای پیشگیری از دوشاخه شدن مو توصیه می شود. استفاده از محصولات مناسب شوینده و بهداشتی از قبیل شامپو، ژل، تافت، اسپری، که به مو آسیب کمتری برسانند نیز می تواند باعث پیشگیری از ایجاد موخوره شود.

یکی از راههای پیشگیری از موخوره استفاده از آب ولرم به جای آب داغ در شستشوی موهاست. همچنین بهتر است قبل از سشوار کردن موها از روغن های مخصوص مو استفاده کنید تا یک لایه ی محافظ برای جلوگیری از رسیدن حرارت به موها ایجاد شود و آسیب کمتری به ساقه ی مو برسد.

همانگونه که ذکر شد، کمبود پروتئین های لازم جهت ساختار ساقه ی مو یکی از علل ایجاد موخوره است. بنابراین استفاده از ماسک خانگی تخم مرغ که حاوی اسیدهای چرب ، پروتئین و ویتامین A است می تواند روش موثری در درمان موخوره باشد.

استفاده از ماسک های گیاهی مغذی خانگی یکی دیگر از راههای درمان موخوره است. بطور مثال موز سرشار از چربی های طبیعی، پتاسیم، روی، آهن و ویتامین های مورد نیاز است که به بازگرداندن حالت ارتجاعی مو کمک می کند و از شکنندگی موها جلوگیری می کند. بنابراین استفاده از پوره ی موز به همراه روغن زیتون به عنوان یک ماسک خانگی می تواند به درمان موخوره کمک کند.

استفاده از روغن های گیاهی مغذی برای مو علاوه بر ایجاد لایه ی محافظ برای جلوگیری از آسیب های فیزیکی و شیمیایی، می تواند مواد مورد نیاز فولیکول مو را تامین کرده و به رشد و مقاومت موها کمک موثری کند. شرکت سلامت اندیشان زربین توس با استفاده از دانش روز روغن های گیاهی مناسب مو را با فرمولاسیون مناسب تولید کرده و آن را در اختیار مشتریان عزیز قرار داده است. این شرکت همچنین با بسته بندی روغن آرگان که یک روغن وارداتی است،  این محصول ارزشمند را که حاوی اسیدهای چرب اولئیک و لینولئیک می باشد جهت پیشگیری و درمان موخوره توصیه می کند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *