زیبایی عمومی

حس زیبایی را با عسل تجربه کنید

حس زیبایی را با عسل تجربه کنید

عسل ماده ای شگفت انگیز است که می تواند معجزه ای برای پوست شما باشد! قرن های زیادی است که عسل در سبد غذایی خانواده های ایرانی به عنوان یک ماده غذایی سالم قرار دارد. عسل به عنوان یک معجون جادویی برای سلامت درونی و بیرونی بدن همواره مورد توجه متخصصین تغذیه و داروسازان علاقمند به مواد ارگانیک و طبیعی بوده است. عسل توسط موجودی شگفت انگیز به نام زنبور تولید می‌شود که شامل مجموعه‌ای از شهدگل‌ها، صمغ و گرده‌ی گل است که به حفظ رطوبت و مبارزه با پیری و انواع بیماری ها کمک می‌کند. علاوه بر این عسل ترکیبی از آنتی اکسیدان ها، مواد مغذی و عناصر شفابخشی‌ است که می‌تواند به سلامت پوست و موی شما کمک کند.

حقایقی درباره عسل

قدمت و استفاده از عسل به عنوان یک ماده مغذی طبیعی و ارگانیک به حدود 4000 سال قبل برمیگردد. مصرف عسل بصورت مخلوط با گیاهان دارویی، ارزش غذایی و دارویی آن را چند برابر نموده و یک جایگزین طبیعی برای مواد نگهدارنده محسوب می شود. بدین ترتیب داروهای گیاهی که با عسل ترکیب می شوند دیرتر خراب شده و تاریخ انقضای بیشتری دارند زیرا عسل سرشار از مواد موثره آنتی باکتریال و ضد قارچ بوده و آنتی اکسیدان زیادی دارد. عسل دارای عناصر ریز مغذی مانند پتاسیم، آهن و روی است. بنابراین خالی از لطف نیست که بگوییم “عسل پاسخ طبیعت به مشکلات سلامتی است”.

فواید عسل برای سلامتی

عسل به عنوان یک ماده شیرین کننده طبیعی برای سلامتی بدن بسیار مفید است. بر اساس یک پروژه تحقیقاتی این کیمیای طبیعت می تواند بیست درصد چربی و کلسترول خون را کاهش دهد. عسل همچنین می تواند فشار خون را تعدیل نموده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را تا حد زیادی کاهش دهد. عسل یک داروی طبیعی برای بسیاری از عفونت ها و زخم ها به شمار می رود زیرا دارای مواد آنتی باکتریال و ضد قارچ بوده و با جلوگیری از رشد میکروارگانیسم ها باعث بهبود و ترمیم زخم می شود. بطوریکه می توان از آن به عنوان یک داروی موضعی در درمان زخم پای بیماران دیابتی استفاده نمود. عسل دارای آنتی اکسیدان های مفیدی از قبیل فنولیک اسید و فلاوونوئید است و می تواند به جای قند و شکر در رژیم غذایی قرار بگیرد و قند خون را متعادل کند. عسل حاوی ترکیبات ژلاتینی و صمغ مانند بوده و با ایجاد پوشش بر روی مخاط گلو سرفه را تسکین می دهد.

این ماده مغذی می تواند با جذب کلسیم بیشتر در سلول های مغز باعث بهبود حافظه شود. عسل همچنین حاوی ترکیبات ضد التهابی بوده و در درمان آلرژی بسیار مفید است. عسل علاوه بر آنتی اکسیدان حاوی خواص کارسینوژن بوده که می تواند از رشد تومورهای سرطانی جلوگیری کند. بنابراین مصرف عسل در پیشگیری از سرطان بسیار موثر است. عسل با افزایش تولید هورمون تستوسترون در مردان و هورمون استروژن در زنان باعث افزایش میل جنسی می شود. عسل یک آنتی بیوتیک طبیعی بوده و در درمان معده که ناشی از وجود باکتری هلیکوباکترپیلوری است بسیار موثر می باشد. استفاده از عسل در رژیم غذایی بطور منظم تاثیر مثبت روی جذب کلسیم داشته و از ابتلا به پوکی استخوان جلوگیری می نماید. استحکام استخوان ها در سلامتی جسم بسیار مهم است. البته با وجود تمام فوایدی که عسل برای بدن دارد، نباید در مصرف آن زیاده روی کرد زیرا کالری آن زیاد بوده و ممکن است باعث اضافه وزن شود.

خواص عسل برای موی سر

خواص عسل برای مو

همانگونه که ذکر شد عسل خاصیت های فراوانی دارد که از جمله آن، پیشگیری از ریزش مو است. عسل طبیعی با خواص آنتی اکسیدان قوی، دارای ویژگی های ضد قارچ بوده و دارای مقادیر مناسبی از ویتامین ها و  مقداری موم طبیعی است که برای برای تقویت موهای خشک و پوست سر بسیار مفید است. مواد مغذی موجود در عسل و قند طبیعی موجود در آن باعث تقویت فولیکول های مو شده و از ریزش آن جلوگیری می کند.  عسل با داشتن آنزیمی به نام گلوکز اکسیداز می تواند موها را خوشرنگ و درخشان کند. کسانی که شوره سر یا پسوریازیس دارند می توانند از خواص ضد قارچی و آنتی باکتریال بودن عسل بهره برده و سلامتی را به پوست سر خود بازگردانند. عسل به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی باعث نرم شدن موها شده و لطافت و درخشندگی را به آنها باز می گرداند. به عنوان مثال ماسک روغن زیتون و عسل یکی از بهترین ماسک ها برای موهای خشک، زبر و آسیب دیده است. این ماسک به حفظ رطوبت مو کمک کرده و با وجود مواد مغذی و ویتامین ها موها را از ریشه به ساقه تغذیه می‌کند. عسل به تنهایی بسیار چسبناک بوده و برای سهولت استفاده و نرمی آن، می‌توان از روغن زیتون استفاده کرد. روغن زیتون خود به نرمی و لطافت مو نیز کمک می‌کند.

خواص عسل برای پوست

با وجود تمام خواصی که عسل برای سلامتی بدن دارد، نمی توان از خواص شگفت انگیز آن برای پوست غافل شد. پوست انسان یکی از اندام های حفاظتی بدن است که علاوه بر افزایش ایمنی و ایجاد سدی در مقابل عفونت ها، نقش بسیار زیادی در زیبایی دارد. در ادامه به خواص و فواید عسل برای پوست می پردازیم:

خواص عسل برای پوست

درمان جوش و آکنه

عسل دارای ترکیبات ضد التهاب بوده و با خاصیت ضد قارچی و ضد باکتریایی که دارد به درمان جوش های پوستی و آکنه کمک نموده و از قرمزی و التهاب آن می کاهد.

هیدراته کردن پوست

عسل به دلیل داشتن هیدروکسی یک مرطوب کننده بسیار خوب به شمار می رود. هیدروکسی موجود در عسل موجب جذب رطوبت هوا شده و باعث نفوذ آن به لایه های زیرین پوست می شود. کسانی که پوست بسیار خشکی دارند می توانند از مخلوط عسل و روغن های مفید برای پوست استفاده کنند.

پاکسازی پوست

آنزیم های موجود در عسل خام پوست و منافذ آن را تمیز و شفاف نموده و باعث درخشندگی پوست می شوند. عسل همچنین یک لایه بردار طبیعی پوست بوده و با حذف سلول های مرده از سطح پوست لطافت و شادابی را به پوست باز می گرداند. بنابراین از عسل می توان به عنوان یک اسکراب لایه بردار استفاده نمود.

ضد پیری پوست

آنتی اکسیدان های موجود در عسل باعث جلوگیری از تشکیل رادیکال های آزاد در پوست شده و از چین و چروک و پیری پوست جلوگیری می کند. عسل دارای مقدار زیادی از آمینو اسیدها و ویتامین ها بوده و با تغذیه پوست و بازسازی سلول های پوستی از پیری پوست جلوگیری می کند.

درمان سوختگی

از آنجایی که عسل علاوه بر مواد مغذی مانند ویتامین ها و املاح معدنی دارای ترکیبات آنتی باکتریالی و ضد قارچی نیز می باشد، در درمان سوختگی و جای سوختگی بسیار موثر بوده و به وسیله ی بازسازی سلول های پوستی، به تولید بافت جدید پوستی کمک می کند.
کرم‌های شرکت سلامت اندیشان زربین توس حاوی موم عسل بوده و فاقد مواد لایه بردار هستند. به همین دلیل استفاده از آن‌ها بسیار ایمن است. در انواع کرم های این شرکت مانند کرم ترک پا، کرم جوجوبا، کرم سیب زمینی از موم عسل برای لطافت و نرمی پوست استفاده شده است.

به عنوان مثال کرم ضد ترک پا دارای موم عسل، ویتامین A و E و روغن گل بنفشه و روغن شترمرغ می‌باشد. استفاده از این کرم به لایه‌های عمقی پوست نفوذ کرده و با رساندن آب و ریزمغذی‌های مفید، شروع به احیا و بازسازی پوست می‌کند همچنین همزمان با ترمیم پوست در لایه‌های زیرین و عمقی، سلول‌های مرده و خشک درلایه‌های سطحی را هم جدا کرده و از بین می‌برد. این کرم با رساندن رطوبت ملایم و متعادل با پوششی یکنواخت روی سطح پوست لطافت و نرمی و درخشش را به همراه می‌آورد. یکی از مزیت‌های این کرم جذب سریع آن است به طوریکه با پوشیدن جوراب و کفش رطوبت پا، به راحتی پاک نمی‌شود و از بین نمی‌رود همچنین رطوبت را در مدت زمان طولانی حفظ کرده وبا اثر التیام بخش و رفع سوزش، و لطافت را به پوست شما هدیه می‌دهد. این محصول برای نواحی خشک پوست بدن مانند آرنج، زانو و پاشنه پا قابل استفاده است و همچنین در فصول سرد و گرم و خشک سال بسیار مفید و موثر می‌باشد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *