سلامت پوست

چگونه پوستی جوان داشته باشیم؟

چگونه پوستی جوان داشته باشیم؟

آرزوی همیشگی بشر این بوده است که با وجود افزایش سن انسان، زیبایی و جوانی پوست خود را حفظ کند. سلول‌های پوست در سنین جوانی در پوست پروتئینی به نام کلاژن تولید می‌کنند که باعث نرمی و حفظ استحکام بافت پوست و بازسازی دائمی آن می‌شود. اما با افزایش سن انسان، میزان تولید کلاژن کاهش یافته و پوست آسیب‌پذیر می‌شود. این عامل به عنوان مهمترین عامل پیری پوست در کنار تغذیه نادرست ناشی از سبک زندگی نادرست سبب تسریع روند پیری پوست می‌شود؛ به طوری که گاهی سن ظاهری افراد بیشتر از آن چیزی است که نشان میدهند. در این مقاله قصد داریم بگوییم که چگونه پوستی جوان داشته باشیم.

۱. شست‌وشوی شبانه

به گفته‌ی بسیاری از متخصصین پوست در دنیا، بسیار مهم است که شب، قبل ازخوابیدن، صورت خود را با یک پاک‌کننده‌ی مناسب بشویید. این امر به همان اندازه مهم است که مسواک زدن برای سلامتی دندان . باقی‌ماندن آلودگی، باکتری یا مواد آرایشی روی پوست، سبب بسته شدن منافذ پوست می‌شود و از تنفس پوست در هنگام استراحت جلوگیری میکند. اما اگر این آلودگی‌ها را با یک شوینده‌ی مناسب از سطح پوست خود پاک کنید، مواد محافظت‌کننده‌ای که توسط خود پوست ترشح می‌شود و به عمق آن نفود می‌کند باعث بهبود سلامت پوست می‌شود. صبح‌ها نیز پوست خود را تنها با آب ولرم بشویید و از شوینده هایی مثل صابون استفاده نشود، اما به یاد داشته باشید که بعد از سن چهل سالگی، به دلیل تغییرات هورمونی، پوست کمترچربی تولید می‌کند؛ بنابراین شست‌وشوی بیش از حد ممکن است باعث خشکی، تغییر رنگ چهره و در نهایت ایجاد چین و چروک در پوست شود.

در اینجا یکی از بهترین شوینده هایی که برای پوست شما مناسب است را معرفی می‌کنیم. ژل شستشوی صورت از محصولاتی است که در شرکت سلامت اندیشان توس تولید می‌‌‌‌‌شود و میتوانیم ادعا کنیم که این محصول جزء پرطرفدارترین محصولات این شرکت می‌باشد. این ژل شستشو با فرمولاسیون کاملا گیاهی و ارگانیک جایگزین بسیار مناسبی برای صابون بوده و با خاصیت شویندگی بسیار ملایم بدون ایجاد تحریکات پوستی باعث زدودن آلودگی ها و باقی مانده ی مواد آرایشی از سطح پوست شده و به آن طراوت و شادابی می‌بخشد. ژل شستشوی صورت دارای PH  مناسب بوده، به طوریکه با پوست همه افراد، حتی پوست های خشک سازگار است وتشدید خشکی و التهاب پوستی را به دنبال ندارد.  این محصول حاوی عصاره نعنا فلفلی و ژل آلوئه ورا می‌باشد که با تعدیل چربی پوست و رفع سلولهای مرده پوستی، مناسب برای شستشوی روزانه است. این ژل فاقد هرگونه ماده شیمیایی و حساسیت زا بوده و هیچ گونه آثار تحریکی بر روی پوست بر جای نمی‌گذارد.

2. محافظت در مقابل آفتاب

اگر روزانه فقط به مدت زمان کوتاهی بدون ضد آفتاب مناسبی که پوست شما را ازاشعه‌های UVA و UVBحفظ کند در معرض اشعه خورشید قرار بگیرید ظرف چند هفته چین و‌چروک‌ها و کک‌و مک‌ها در پوست شما ظاهر میشود. اشعه‌های UVA می‌توانند با نفوذ به عمق پوست، و آسیب به ساختار کلاژن، که یکی از مهمترین عوامل جوانی است باعث پیری زودرس شوند. پس محافظت از پوست در مقابل خورشید امری بسیار ضروری است و هر کس متناسب با جنس پوست خود باید از ضدآفتاب مناسب استفاده نماید.

3. مدیریت استرس

تاکنون افرادی را دیده اید که خیلی پیرتر از سنشان به نظر میرسند؟

 به گفته‌ی “Amy Wechsler”، متخصص پوست، روان‌شناس و نویسنده‌ی کتاب «ارتباط ذهن و زیبایی» استرس‌های روحی و عاطفی حتی گاهی سن افراد را پنج سال پیرتر از آنچه واقعا هستند نشان می‌دهد. اضطراب، باعث افزایش میزان ترشح هورمون کورتیزول می شود که باعث التهاب و شکستن کلاژن می‌شود و غالبا در کنار آن، پوست واکنش‌های هیستریک نظیر تورم یا قرمزی نشان می‌دهد و گاهی منجر به ظهور آکنه نیز می‌شود. برای سرکوب اثر این هورمون، مصرف غذاهای حاوی آنتی اکسیدان نظیرتوت رنگی، انواع لوبیا و …توصیه شده است. در هنگام بروز تنش، سعی کنید ۵ دقیقه نفس عمیق بکشید و از نوشیدن آب فراموش نکنید و از تکنیک‌های مدیتیشن استفاده کنید.

4. افزایش مصرف ویتامین C

افرادی که در رژیم غذایی خود مقدار بیشتری از ویتامین C را مصرف کرده‌اند، نسبت به هم‌سن‌و سالان خود پوست جوان‌تری دارند و از دست چین‌و‌چروک‌ها بیشتر در امان بوده‌اند. زیرا این ویتامین در تشکیل کلاژن نقش مهمی ایفا می‌کند و بدون آن آمینواسیدها نمی‌توانند به یکدیگر متصل شوند و ساختار پروتئینی کلاژن را شکل دهند. فلفل قرمز، سبزیجات دارای برگ سبز مانند کلم بروکلی، جوانه‌ها، انواع لوبیا، گوجه‌فرنگی، مرکبات و کیوی از جمله منابع غنی از ویتامین C هستند که مصرف روزانه‌ی آنها توصیه می‌شود. در کنار این خوراکی‌ها؛ استفاده از محصولات مراقبت پوست حاوی ویتامین C نیز توصیه می‌شود.

5. مصرف امگا 3

غذاهایی مثل تخم کتان، ماهی قزل‌آلا و بادام، حاوی این چربی مفید هستند. امگا ۳ باعث افزایش نرمی و استحکام پوست شما می شود.

سعی کنید مصرف چربی‌های مشتق شده از منابع حیوانی را به دلیل افزایش رادیکال‌های آزاد در بدن کاهش بدهید و روزانه کمتر از آنها مصرف کنید.

6. ورزش منظم روزانه

فواید ورزش کردن برای سلامتی بر کسی پوشیده نیست. ورزش‌کردن میزان جذب اکسیژن و مواد غذایی مورد نیاز تولید کلاژن را افزایش می‌دهد و تحقیقات نشان داده است که زنانی که به‌طور منظم ورزش می‌کنند پوست محکم‌تر و جوان‌تری نسبت به هم‌سن و سال‌هایشان دارند. پس ضروریست افراد ورزش کردن را در اولویت برنامه‌ی روزانه‌ی خود قرار دهند.

7. ترک سیگار

MMPS یا «متالو پروتئین ماتریکس»، آنزیمی است که در نتیجه‌ی سیگار کشیدن در بدن تولید می‌شود و دشمن کلاژن پوست به شمار می‌رود. پس سیگاری‌های عزیز برای داشتن پوستی سالم و شاداب به عنوان قدم اول باید سیگار کشیدن را ترک کنند.

8. از کرمهای مغذی استفاده کنید

ویتامین های گروه B برای سلامت پوست شما بسیار مفیدند! که هر کدام آنها دارای خاصیتی منحصر به فرد است. ویتامین1B و ویتامین 2B، که ریبوفلاوین هم نامیده می شود، بافت پوست را تقویت می کنند. ویتامین 3B علاوه بر محافظت پوست در مرطوب کردن پوست نقش دارد. پوستی که بیش از حد معمول خشک باشد، می تواند نشانه ای از کمبود ویتامین 3B باشد. ویتامین 5B برای رشد و مقاومت پوست ضروری است. 6B برای پوست های چرب مازادسبوم را تنظیم می کند. ویتامین 9B، 8B و 12B عملکرد درست سلول ها را تضمین می کنند. برای اینکه ویتامین های B را به رژیم تغذیه خود وارد کنید میتوانید ازجوانه گندم استفاده کنید. محصولاتی با منشأ حیوانی مانند جگر، تخم مرغ، گوشت یا ماهی آزاد را نیز برای شادابی پوست شما مفید است.

توجه کنید که استفاده از یک کرم مناسب در کنار تغذیه‌‌‌‌ی خوب و حاوی ویتامین میتواند به طور معجزه آسایی روند شادابی پوست شمارا تسریع ببخشد.

توصیه‌‌‌‌‌‌ی شرکت سلامت اندیشان زربین توس در این مورد استفاده از کرم جوجوباست.کرم جوجوبا محصول شرکت سلامت اندیشان زربین خاصیت موثر و ویژه‌ای در از بین بردن و کاهش چین و چروک پوست صورت دارد. در فرمولاسیون این کرم از هیچگونه مواد شیمیایی و نفتی مانند پارافین و وازلین استفاده نشده است. این محصول حاوی روغن جوجوبا و روغن جوانه گندم و روغن بابونه می‌باشد که با بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین روش‌های علمی فرآوری گردیده است. کرم جوجوبا دارای مواد حیاتی، پروتئین‌ها، آنزیم‌ها و انواع ویتامین‌ها برای پوست می‌باشد که باعث افزایش میزان کلاژن پوست و مبارزه با چین و چروک و پیری پوست می‌شود. روغن جوجوبا از دانه‌های گیاه جوجوبا استخراج می‌گردد، این گیاه در جنوب غربی ایالات متحده رشد می‌کند . شکل خالص روغن این گیاه به رنگ مایع طلایی روشن می‌باشد که منبعی غنی از ویتامین E ،B و مس و روی است. ترکیبات مغذی این کرم باعث شده است تا به عمق منافذ پوست نفوذ کرده و با آبرسانی و تعدیل رطوبت پوست، چین و چروک و خطوط صورت را کاهش دهد و باعث به تعویق انداختن پیری پوست گردد. این کرم برای انواع پوست‌ها مخصوصا افرادی که در مناطق دارای آب و هوای خشک زندگی میکنند مناسب می‌باشد.

9. ماساژ صورت

در این مقاله شمارا با اهمیت ماساژ صورت بیشتر آشنا میکنیم. همان طور که انجام تمرینات ورزشی روزانه برای بدن شما مفید هستند،  عضلات صورت شما نیز نیاز به اندکی نرمش دارند. این کار مثل نیم ساعت تردمیل زدن خسته کننده نیست؛ تنها کافی است چند بار در طول هفته صورت خود را ماساژ دهید، تا چهره ای فوق العاده پیدا کنید. یک فک خوش فرم، گونه های برجسته و چشم هایی بدون پف آرزوی هر خانم زیباست. همانطور که هر چه بیشتر به باشگاه ورزشی بروید نتایج بهتری می گیرید، هر چه بیشتر عضلات صورت خود را ماساژ دهید، نتایج بهتری می گیرید البته فراموش نکنید که باید ماساژ صورت به صورت متعادل انجام شود زیرا که ماساژ نادرست و غیر اصولی پوست شما را افتاده و شل میکند.

ماساژ صورت، باعث جریان خون بهتر در پوست شما شده و آثار کوتاه مدت و بلند مدت فراوان دارد، از جمله اینکه چربی را در همه جای پوست پخش کرده و مانع از پیدایش چین و چروک روی صورت می شود. ماساژ روزانه‌ی پوست صورت سبب تحریک لنف‌ها و نیز روشن شدن پوست می‌شود. علاوه بر ریلكس شدن عضلات صورت وچشمها، ماساژ صورت باعث تسكین سر درد ها و دردهای ناحیه صورت می‌گردد و با تحریک جریان خون باعث كاهش چین وچروك ریز و كم عمق پوست صورت میگردد. همچنین ماساژ با افزایش جریان خون در صورت باعث می‌شود که پوست شما شاداب تر و درخشان تر به نظر برسد.

اگر از یک سرم یا روغنی مثل آرگان استفاده کنید، تاثیر این نوع ماساژ بیشتر می شود، زیرا این مواد به سادگی جذب پوست می شوند. پوست اطراف چشم بسیار نازک تر از پوست نقاط دیگر بدن است لذا ماساژ اطراف چشم یکی از مهمترین کارهایی است که برای رفع چین و چروک و کبودی چشم توصیه می‌‌گردد. در نهایت با ماساژ صورت شما از افتادگی و شل شدن عضلات صورت جلوگیری کرده و بسیار جوان تر و شاداب تر به نظر میرسید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *