سلامت پوست

لکه‌های کبدی و روش‌های موثر درمان

لکه های کبدی و روش های درمان پابدانا

بروز لکه‌های پوستی به علت داشتن کبد چرب یا ارتباط کم کاری کبد و لک‌های صورت، از جمله باورهای اشتباهی است که در بین عموم مردم وجود دارد. حتی برخی افراد با مشاهده لک صورت به شخص توصیه می‌کنند که آزمایش عملکرد کبد بدهد تا از عملکرد خوب آن اطمینان حاصل کند. اما حقیقت چیز دیگری است، میان اختلالات عملکرد کبد و لکه های صورت ارتباط مستقیمی وجود ندارد.

لکه کبدی چیست؟

لکه‌های کبدی  نقاط قهوه‌ای تیره، خاکستری یا لکه‌های سیاه روی پوست هستند. این لکه‌ها در واقع روی نواحی از پوست که در معرض تابش مستقیم قرار دارند، ایجاد می‌‌گردند و هیچ ارتباط مستقیمی بین کبد و لکه‌های صورت وجود ندارد. به لکه‌های کبدی لکه‌های سنی نیز گفته می شود، چرا که معمولاً با افزایش سن نمایان می شوند.

کرم سیب زمینی پابدانا و شرکت سلامت اندیشان زربین توس

چه افرادی در معرض لکه‌های کبدی قرار دارند؟

لکه‌های صورت کبدی معمولاً در افراد بالای 50 سال بروز می یابند. البته سایر افراد نیز در معرض این عارضه قرار دارند. در افراد زیر احتمال ابتلا به لکه‌های سنی یا کبدی بیشتر است:

  1. افرادی که پوست روشن دارند.
  2. افرادی که سابقه آفتاب سوختگی شدید دارند.
  3. افرادی که روزانه زمان زیادی را در معرض نور مستقیم خورشید می‌گذرانند.
  4. افرادی که اغلب اوقات در حال آفتاب گرفتن هستند.

علل اصلی ایجاد لکه های کبدی چیست؟

در حقیقت لکه‌های کبدی توسط سلول‌های رنگدانه فعال پوستی به وجود می آیند. نور فرابنفش (UV) ترشح ملانین پوستی را تسریع کرده و درنتیجه باعث بروز لکه‌های پوستی خواهد شد. به همین علت در پوستی که سال‌ها در معرض تابش آفتاب بوده، این ترشحات ملانینی در زیر پوست جمع شده و باعث به وجود آمدن لکه‌های کبدی بر روی پوست خواهد شد. همچنین ممکن است بعد از برخی درمان‌های پزشکی مانند پرتو درمانی، شخص دچار لکه‌های کبدی شود. آسیب ناشی از نور خورشید، عامل اصلی تغییر رنگدانه‌های پوستی است. در پوست‌هایی که سال‌ها در معرض نور خورشید قرار گرفته‌اند، می‌توان به وضوح شاهد لکه‌های کبدی بود.

علائم لکه‌های کبدی

این لکه‌ها معمولاً در مناطقی از پوست که بیشترین نور خورشید را دریافت کرده مشاهده می‌شوند، مانند:

  1. صورت
  2. پشت دست‌ها
  3. شانه‌ها
  4. پشت بدن
  5. بازوها
  6. روی پاها

لکه‌های کبدی ممکن است روی پوست هر شخصی ایجاد و در افرادی که پوست روشن‌تر و حساس‌ به نور خورشید دارند، بیشتر قابل مشاهده هستند. لکه‌های پیری می‌توانند به صورت جداگانه یا چندتایی ایجاد شوند. اندازه‌ی این لکه‌ها متفاوت بوده و ممکن است قطر آن‌ها بین 2 میلی‌متر تا 2 سانتی‌متر باشد. اگرچه این لک‌ها معمولاً در افراد بالای 50 سال مشاهده می‌شوند اما ممکن است در جوانانی که از تخت‌های برنزه استفاده می‌کنند یا به طور مکرر دچار آفتاب سوختگی می‌‌شوند نیز بروز کنند.

درمان لکه‌های کبدی

به خاطر داشته باشید که لکه‌های پیری، بی‌خطر بوده و نیازی به درمان ندارند. اگر برای حفظ زیبایی، تمایل دارید که لکه‌های کبدی را از بین ببرید، گزینه‌های گوناگونی برای انجام این کار وجود دارد. کرم‌های موضعی مثل کرم ضد لک می‌توانند لکه‌های کبدی را روشن‌تر کنند. کرم‌های ضد لک عروس شرکت سلامت اندیشان زربین توس به صورت کاملا گیاهی فرموله و در کاهش لک‌های ارثی موثر بوده و آن‌ها را تا حد زیادی از بین می‌برد. این کرم حاوی روغن بادام تلخ، گشنیز، شیرین‌بیان و سرشار از ویتامین A و E می‌باشد. ویتامین E به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کرده و ویتامین A در این محصول منجر به نوسازی بافت پوست می‌‌گردد. همچنین ترکیبات این کرم با تقویت لایه‌های پوست و کاهش پروسه ملانین سازی، رنگ سطح پوست را به تدریج روشن و یکنواخت می‌کند.

درمان‌های طبیعی برای لکه‌های کبدی

درمان‌های طبیعی نیز می‌توانند به روشن شدن لکه‌های کبدی کمک کنند. این درمان‌ها عبارتند از:

1. آلوئه‌ورا: فقط کافی است کمی از ژل را بر روی محل لکه‌ها بمالید، سپس اجازه دهید تا خشک شود و نیازی به آبکشی وجود ندارد. در صورت تمایل جهت شست و شو، حتما 30 دقیقه از استفاده آن گذشته باشد. دو بار در روز تکرار کنید تا نتایج مورد نظرتان حاصل شود.

2. روغن کرچک: کمی روغن کرچک را بر روی مناطق آسیب دیده زده و سپس آن را برای 1 الی 2 دقیقه ماساژ دهید تا زمانی که کاملاً جذب شود. روزی 2 بار، در صبح و شب تکرار کنید. بهبودی معمولاً در حدود 4 هفته قابل توجه است. پیشنهاد می‌‌شود افرادی که پوست خشک دارند، مقدار کمی روغن زیتون یا نارگیل را برای رطوبت اضافه کنند.

کرم سیب زمینی پابدانا

کرم سیب زمینی پابدانا و شرکت سلامت اندیشان زربین توس

3. سیب زمینی: یک عدد سیب زمینی را به طور کامل بشویید و خردش کنید و آب آن را بگیرید. سه قطره آب لیمو و چند قطره عسل را به آب سیب زمینی اضافه کنید و خوب مخلوط کنید، سپس مخلوط را بر روی لکه‌های خود بمالید و بعد از 20 دقیقه بشویید (کرم سیب‌زمینی محصولی از شرکت سلامت اندیشان زربین توس با استفاده از مواد مغذی و کاملا گیاهی، با روش کاملا علمی و تخصصی تهیه و استفاده از آن به شفافیت و لطافت پوست و از بین بردن لک و کک و مک‌های پوستی کمک بسیار زیادی می‌کند).

پیشگیری از لکه‌های کبدی

به منظور پیشگیری از ابتلا به لکه‌های کبدی، باید از کرم‌‌های ضد آفتاب با قابلیت محافظت در برابر اشعه‌های فرابنفش (UVA و UVB) استفاده کنید. حدود 15 دقیقه قبل از بیرون رفتن از منزل، پوست هر قسمتی از بدن که توسط لباس حفاظت نمی‌شود را با ضد آفتاب بپوشانید. نتایج یک مطالعه در سال 2018 نشان می‌دهد که استفاده از کرم ضدآفتاب با حداقل SPF 30 به صورت روزانه، می‌تواند از تیره‌تر شدن لکه‌های پیری در بهار و تابستان جلوگیری کند (کرم ضد آفتاب تولید شده توسط شرکت سلامت اندشان زربین توس با حفاظت از پوست در برابر پرتوهای  UAV و UVB از اثرات مخرب و مضر نور آفتاب بر سطح پوست جلوگیری می­‌کند و قادر است در تمام فصول سال از پوست شما در برابر اشعه‌های مضر آفتاب مراقبت کرده و حافظ سلامت و زیبایی شما باشد).

سایر روش‌ها برای محافظت از پوست و جلوگیری از ایجاد لکه‌های کبدی عبارتند از:

  • هر 2 ساعت یک بار یا پس از تعریق و شنا، ضد آفتاب را تجدید کنید.
  • پوست خود را با استفاده از کلاه پهن، آستین بلند، شلوار بلند و عینک آفتابی بپوشانید.
  • در گرم‌‌ترین ساعات روز (معمولاً بین 10 صبح الی 2 بعد از ظهر) از آفتاب دور بمانید.
  • از تخت‌های برنزه استفاده نکنید.
  • از بالم لب‌هایی با 30 SPF و بالاتر استفاده کنید.
  • هنگام دوچرخه سواری یا باغبانی (که برای مدت طولانی در آفتاب هستید) دستکش بپوشید.
  • در اطراف آب، برف و یا شن اقدامات احتیاطی بیشتری را رعایت کنید؛ چرا که این سطوح منعکس کننده‌ی اشعه‌ی خورشید هستند.
  • لباس‌هایی با قابلیت محافظت در برابر اشعه فرابنفش (UPF) با حداقل فاکتور محافظت 40 تا 50 بپوشید. این لباس‌ها از الیاف خاصی تهیه می‌شوند که باعث می‌شود میزان عبور اشعه فرابنفش از آن‌ها کاهش یابد.

لکه کبدی معمولاً یک عارضه شایع بین افراد بالای 50 سال است که خطری به دنبال ندارد. برای درمان این عارضه نیازی به روش‌های پیچیده پزشکی نیست و تنها با استفاده از لوسیون یا کرم‌ها می‌توانید آن را برطرف کنید. شما با محافظت از پوست در برابر نور مستقیم آفتاب و همچنین پرهیز از سیگار کشیدن می‌توانید از بروز لکه‌های سنی جلوگیری نمایید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *