زیبایی عمومی

لوازم آرایشی در دوران بارداری

لوازم آرایشی در دوران بارداری

تغییر چهره در دوران بارداری

یکی از مسائل ناخوشایند برای خانم های باردار در دوران بارداری تغییر چهره در این دوران است. این تغییر چهره می تواند شامل ایجاد لک و جوش روی صورت، تورم بینی، صورت، پاها باشد. با شروع این علائم خانم هایی که نگران زیبایی شان هستند اعتماد به نفسشان را از دست می دهند و ممکن است به لوازم آرایشی روی بیاورند. با توجه به اینکه در دوران بارداری حجم خون افزایش پیدا می کند، عروق و به خصوص سیاهرگ ها گشاد می شوند و همین امر باعث تورم در اندام ها و به خصوص اعضای مختلف صورت می شود. همچنین در دوران بارداری، به دلیل ترشح هورمون های مردانه یا آندروژنیک که از جفت ترشح می شوند جوش های پوستی و زیر پوستی بیشتر شده و با برهم خوردن تعادل هورمونی تغییر چهره اتفاق می افتد. به گفته ی محققین،  90 درصد زنان باردار در هفته های اول تا چهاردهم بارداری به دلیل افزایش تولید

ملانین از سلول های ملانین ساز، دچار درجاتی از افزایش تیرگی پوست می شوند. این مشکل ممکن است در نقاط مختلفی مانند صورت، زیر بغل، و یا کشاله ی ران اتفاق بیفتد. در این شرایط بهتر است صبور باشید و سراغ لوازم آرایشی نروید. این تغییر رنگ ها معمولا بعد از بارداری از بین می رود اما ممکن است درجاتی از آن باقی بماند. در حقیقت بارداری دوره ای از تغییرات هورمونی بسیار شدید است که این تغییرات ممکن است سبب بروز نگرانی هایی شوند که فرد را مجبور به استفاده از لوازم آرایشی کند.

استفاده از کدام ماده ی آرایشی در دوران بارداری ضرر دارد؟

در کل دوران زندگی، دوران بارداری برای هر خانمی جزء حساس ترین دوران هاست. در این دوره مادر باید برای حفظ سلامت خود و جنینش تا حد ممکن احتیاط های لازم را انجام دهد و از هر چیز مضر و خطرناکی دوری کند. همانگونه که ذکر شد، تغییر چهره در دوران بارداری یکی از دغدغه های مهم می باشد. اینکه یک خانم باردار مجاز به استفاده از کدام ماده ی آرایشی می باشد و یا اینکه کدامیک از لوازم آرایشی برای او ممنوع است. لازم به ذکر است برخی مواد شیمیایی موجود در محصولات آرایشی بسیار خطرناک هستند و می‌توانند به ‌راحتی از طریق پوست جذب بدن شوند و به جنین آسیب برسانند. در این مقاله سعی بر آن داریم به این چالش درزنان باردار پرداخته و راهکارهای مناسب را برای سلامت و زیبایی پوست و مو ارائه دهیم.

رنگ موی مناسب زنان باردار

سلامتی جنین برای هر مادری اهمیت زیادی دارد و مسلما رنگ کردن موها به ویژه در سه ماهه ی اول بارداری خطرات زیادی را به همراه دارد. با این حال اگر در رنگ کردن موهایتان در دوران بارداری اصرار دارید، زمان ایده آل برای این کار سه ماهه ی دوم بارداری است. زیرا در سه ماهه ی اول بارداری رشد جنین بسیار سریع است و اعضای مهم بدن در حال شکل گیری می باشد. با اینکه جذب رنگ از طریق منافذ پوستی بسیار کم می باشد، با این حال جذب مواد سمی نظیر آمونیاک که در بسیاری از رنگ های شیمیایی وجود دارد می تواند برای سلامت جنین خطر آفرین باشد. یکی از مواد دیگری که در اکثر رنگ موهای شیمیایی وجود دارد، قطران زغال سنگ است که سرطان زا بوده و رشد سالم جنین را تحت تاثیر قرار می دهد. با توجه به مطالب ذکر شده، اگر هنوز علاقمند به رنگ کردن موهایتان هستید می توانید از رنگ های طبیعی برای این منظور استفاده کنید. رنگ موهای گیاهی بی خطرترین راه برای رنگ کردن و درخشان تر کردن موهایتان است.

ضد آفتاب مناسب دوران بارداری

مواد شیمیایی موجود در کرم های ضد آفتاب می توانند از طریق پوست جذب بدن شوند و با جریان خون وارد بند ناف شده و سلامت جنین را مورد خطر قرار دهند. اکثر فیلترهایی که در ضد آفتاب ها برای جذب اشعه ی UV بکار می روند ممکن است برای جنین مضر باشند، از این رو مادران باردار باید حساسیت ویژه ای نسبت به تهیه ی ضد آفتاب مناسب داشته باشند. میزان SPF کرم ضد آفتاب باید بین ۳۰ تا ۵۰ باشد تا بتواند از جذب اشعه های UVA و UVB جلوگیری کند. کرم های ضد آفتاب گیاهی که پایه ی روغنی آن ها روغن های خالص گیاهی بوده و برای خاصیت ضد آفتابی از مواد معدنی مانند دی اکسید تیتانیوم و اکسید روی در آن استفاده شده است، بهترین گزینه برای دوران بارداری می باشد. زیرا این کرم ها جذب پوست نشده و به عنوان عایق حفاظتی سطح پوست را پوشانده و از جذب اشعه های مضر جلوگیری می کند. ضد آفتاب های شیمیایی که در آن اشکال مختلفی از ویتامین A به کار رفته است، بسیار خطرناک بوده و باعث ایجاد نقص های مادرزادی نخاعی جدی می شود. همچنین لازم به ذکر است که ضد آفتاب هایی با SPF بالای 50 به هیچ عنوان مناسب زنان باردار نیست.

شرکت سلامت اندیشان زربین توس به منظور سلامت و زیبایی پوست بانوان و آقایان کرم ضد آفتاب با دو رنگ سفید و بژ را با فرمولاسیون کاملا گیاهی و بدون مواد شیمیایی و حساسیت زا تولید کرده است. این محصول با حفاظت از پوست در برابر پرتوهای  UAV و UVB  از اثرات مخرب و مضر نور آفتاب بر سطح پوست جلوگیری می­‌کند. کرم ضد آفتاب گیاهی با خاصیت ضد التهابی خود برای انواع پوست‌ها مناسب و مفید می‌باشد. این محصول با پوششی ملایم و سبک از بسته شدن منافذ پوست جلوگیری کرده و مناسب برای انواع سنین و انواع پوست‌ها می‌باشد. این کرم برای شرایط آب و هوایی ایران مناسب بوده و SPF آن 45 است و قادر است در تمام فصول سال از پوست شما در برابر اشعه‌های مضر آفتاب مراقبت کرده و حافظ سلامت و زیبایی شما باشد.

در دوران بارداری از چه رژ لبی می توان استفاده کرد؟

رژ لب یکی از محصولات آرایشی پرطرفدار در بین تمام خانم ها است و در این میان نمی توان خانم های باردار را نادیده گرفت. یکی از ترکیباتی که در فرمولاسیون رژ لب برای ماندگاری رنگ آن استفاده می شود، سرب است. متاسفانه این ترکیب سمی می تواند باعث افزایش فشار خون در زنان باردار و آسیب های مغزی و کلیوی به جنین شود. وجود مواد نگهدارنده ی خطرناک مانند پارابن ها نیز می تواند یکی از دلایل اصلی منع مصرف رژ لب در دوران بارداری باشد. زیرا این ماده از طریق مایع مخاطی پوست کاملا جذب بدن شده و خطرات زیادی را برای سلامت جنین به همراه دارد.

برای استفاده از کرم های ضد جوش در دوران بارداری چه مواردی را باید در نظر گرفت؟

همانگونه که ذکر شد، تغییرات هورمونی در دوران بارداری و برهم خوردن تعادل میان هورمون های زنانه و مردانه در این دوران می تواند یکی از دلایل ایجاد جوش باشد. متاسفانه اکثر کرم های ضد جوش شیمیایی که در حال حاضر در بازار موجود هستند، حاوی موادی از قبیل تتراسایکلین و ترتینوئین هستند که برای جنین بسیار خطرناک بوده و منجر به نقص های هنگام تولد در جنین می شوند، به ویژه اگر در سه ماهه ی اول دوران بارداری مورد استفاده قرار گیرند. برای حل این مشکل بهتر است با رعایت نکاتی در ایجاد یک رژیم غذایی سالم و نوشیدن آب کافی در طول روز از تشدید جوش و آکنه بر روی پوست جلوگیر ی نموده و برای درمان جوش های دوران باردای حتی الامکان از کرم های گیاهی مورد اطمینان در این زمینه استفاده کرد.

استفاده از عطر و اسپری و لاک ناخن در دوران بارداری

عطر و اسپری جزو آن دسته از لوازم بهداشتی و آرایشی هستند که روزانه حتی در منزل برای خوشبو کردن بدن از آن استفاده می شود. اگرچه استفاده از عطر و اسپری خطر چندانی برای زنان باردار ایجاد نمی کند، اما ممکن است ترکیبات به کار رفته در آن به گونه ای باشد که فرد را دچار حساسیت نموده و با ایجاد حالت تهوع و سرگیجه، درد سرهایی را برای مادر و جنین به وجود آورد. بنابراین توصیه می شود زنان باردار به خصوص در سه ماهه ی اول بارداری از استحمام روزانه برای جلوگیری از بوی بدن خود بهره بگیرند و سراغ عطرها و اسپری های شیمیایی نروند. اگرچه استفاده از لاک ناخن به دلیل عدم جذب پوستی ممانعتی ندارد، اما بلعیدن ذرات لاک ناخن بصورت ناخواسته می تواند مشکلاتی را برای جنین به وجود بیاورد. مواد خطرناکی مانند تولوئن، فرمالدئید، کافور که در فرمولاسیون لاک ناخن به کار رفته اند می تواند خطراتی مانند آسم، آلرژی، اختلالات تنفسی را برای مادر و جنین به همراه داشته باشد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *