سلامت پوست

از لایه برداری پوست چه می دانید؟

از لایه برداری پوست چه می دانید؟

لایه برداری (پیلینگ) چیست؟

در جامعه ی کنونی با پیشرفت صنعت و زندگی ماشینی، آلودگی های محیطی افزایش یافته و پوست انسان به عنوان خارجی ترین لایه ی دفاعی در معرض خطر است. همچنین تابش اشعه های مضر آفتاب به مرور زمان مشکلاتی مانند لکه های پوستی را بوجود آورده و تمامی این موارد باعث پیری و ایجاد چین و چروک در صورت می شود. لایه برداری پوست روشی برای از بین بردن لایه های آسیب دیده و مرده ی پوست و طبقه ی شاخی آن است. زیرا با گذشت زمان و افزایش سن لایه ی خارجی و دفاعی پوست ما پیر شده و تیره و کدر می شود. لایه برداری پوست به منظورهای مختلف از قبیل از بین بردن جای جوش ، لک، کک و مک، لکه های ناشی از آفتاب سوختگی انجام می شود. همچنین لایه برداری موجب تحریک کلاژن سازی شده و خاصیت الاستیسیته و کشسانی پوست را افزایش می دهد. با لایه برداری پوست و از بین رفتن بخش خارجی آن ، پوست روشن شده و شادابی پوست مشهود می شود. لایه برداری پوست باعث تخلیه ی منافذ باز پوست شده و با افزایش اکسیژن رسانی به لایه های زیرین پوست، جوانسازی پوست را به دنبال دارد.

لایه بردارهای طبیعی پوست را بشناسید

همانگونه که گفته شد لایه برداری پوست با از بین بردن سلول های مرده، باعث شفافیت و درخشش پوست می شود. روش های مختلفی برای لایه برداری پوست و جوانسازی وجود دارد. در این بخش پیش از معرفی روش های دیگر در نظر داریم روش های طبیعی لایه برداری را به شما معرفی کنیم. لایه برداری پوست از زمان های بسیار دور در بین خانم ها محبوبیت داشته و انجام می شده است. سفیداب که در اصطلاح روشور هم به آن گفته می شود  از چربی طبیعی حیوانی ساخته شده است یکی از قدیمی ترین لایه بردارهای طبیعی است که به عنوان ماسک لایه بردار در حمام استفاده می شده است. لایه برداری با مواد طبیعی، روشی کم خطر برای ازبین بردن سلول های مرده و باز شدن منافذ پوستی شده و جریان خون را بهبود می بخشد. میوه هایی مانند گوجه فرنگی، خیار، هلو، زردآلو و توت فرنگی حاوی اسیدهای طبیعی ضعیفی هستند که مانند لایه بردار عمل می کنند. تهیه ی ماسک های خانگی و طبیعی از این میوه ها موجب خورندگی سلوهای کراتینه ی لایه اپیدرم پوست شده و به تدریج سلول های مرده را حل می کنند تا لایه ی جوان پوست که درخشان تر و شفاف تر است نمایان شود.

لایه برداری پوست با مخلوط شکر، عسل و روغن زیتون یکی از بهترین روش های لایه برداری پوست به روش خانگی است. این اسکراب خانگی بدون ایجاد چربی بیش از اندازه، پوست را تغذیه نموده و با داشتن ذرات شکر سلول های مرده را از روی پوست جدا می کند. عسل نیز خواص آنتی باکتریال قوی داشته و با هیدراته کردن پوست و ایجاد رطوبت در آن پوست را نرم و لطیف می کند. یکی دیگر از ماسک های لایه بردار طبیعی که بسیار معروف بوده و کاربرد زیادی دارد ماسک لیمو و ماست است. این ترکیب لایه بردار مخصوص پوست های چرب بوده و اسید سیتریک موجود در لیمو به همراه ویتامین C می تواند به خنثی کردن چربی های اضافی پوست و کنترل ترشحات طبیعی کمک کند.

بلک ماسک محصولی از شرکت سلامت اندیشان زربین توس می­‌باشد که با داشتن زغال چوب حاوی کربن فعال و با پایه ی گیاهی به صورت یک لایه بردار مفید و خفیف عمل نموده و با از بین بردن جوش های سر سیاه، حذف چربی های اضافی از سطح پوست و پاکسازی پوست های مرده باعث روشن شدن و افزایش شفافیت پوست و کاهش لکه های پوستی و کم کردن چین و چرو ک‌ها می­‌شود. برخلاف ماسک‌های موجود در بازار که در فرمولاسیون آن چسب های مصنوعی بکار رفته است، این ماسک با پایه ی گیاهی کاملا ارگانیک بوده و از این نظر متفاوت است.

بلک ماسک شرکت سلامت اندیشان زربین توس

روش های لایه برداری

امروزه روش های مختلفی برای لایه برداری پوست وجود دارد. لایه برداری مکانیکی، شیمیایی و لیزری بر اساس نوع عامل لایه برداری در این تقسیم بندی قرار می گیرند.

در لایه برداری مکانیکی از مواد ساینده برای حذف سلول های مرده بوسیله دستگاه و یا بدون دستگاه استفاده می شود. در این روش مواد مانند سنباده بر روی پوست کشیده شده و با افزایش نفوذپذیری پوست در درمان لکه های صورت بوسیله ی کرم های مخصوص بسیار موثر است. در این روش از از فیبرها و پارچه های ضخیم، اسفنج و یا برس های مخصوص استفاده می شود.

در لایه برداری شیمیایی با استفاده از مواد شیمیایی سلول های پوستی قدیمی از سطح پوست جدا می شوند. لایه برداری سطحی یکی از انواع لایه برداری شیمیایی بوده که در آن ازموادی مانند هیدروکسی اسیدها با غلظت متفاوت استفاده می شود. این نوع لایه برداری همانطور که از نامش پیداست دردرمان چروک های سطحی و خفیف پوست و همچنین تیرگی های نه چندان قدیمی بسیار موثر است. از نوع متوسط لایه برداری شیمیایی برای درمان ضایعاتی مانند اسکار جوش، خطوط پوستی و تغییرات رنگ پوست استفاده می شود. لایه برداری متوسط با کمک ماده ای به نام تری کلرو استیک اسید انجام می شود. لایه برداری عمیق یکی دیگر از انواع لایه برداری های شیمیایی بوده و در موارد خاص مانند سرطان های پوستی و درمان لک ها و آفتاب سوختگی های قدیمی بکار می رود. این روش بسیار خطرناک بوده و در آن از ترکیبات فنلی استفاده می شود. لایه برداری عمیق حتما باید توسط پزشک انجام شود.

لایه برداری لیزری یکی دیگر از روش های لایه برداری بوده و با کمک اشعه ی لیزر در درمان ضایعات عروقی مانند ماه گرفتگی، لکه های قوی قهوه ای، کک و مک بکار می رود.

چه کسانی نمی توانند لایه برداری پوست را انجام دهند؟

لایه برداری با وجود تمام مزایایی که دارد برای همه ی افراد مناسب نمی باشد. کسانی که پوست نازک و حساسی دارند به ندرت می توانند لایه برداری پوست را انجام دهند. همچنین کسانی که سیستم خودایمنی ضعیفی داشته و دائما دچار تبخال می شوند نمی توانند پوستشان را لایه برداری کنند. زیرا پس از لایه برداری پوست کمی نازک شده و با باز شدن منافذ بسته ی پوست احتمال بروز عفونت در پوست بالا رفته وبروز تبخال مجددا فرد را تهدید می کند. کسانی که داروهای موضعی مانند تتراسایکلین مصرف می کنند نیز نمی توانند لایه برداری پوست را انجام دهند زیرا پوست آنها بیش از حد به نور حساس شده و ممکن است در معرض خطر سرطان پوستی قرار بگیرند. بیماران وسواسی، روانی و کسانی که دچار درماتیت فعال صورت هستند نیز نباید به سراغ لایه برداری پوست بروند. این افراد می توانند از روش های طبیعی که قبلا ذکر شده است برای لایه برداری پوستشان استفاده کنند.

مزایای لایه برداری پوست

با توجه به مواردی که گفته شد بدون شک لایه برداری بخش مهمی از مراقبت پوست است. لایه برداری پوست با حذف سلول های مرده بازسازی سلول ها را سرعت بخشیده و پوست جوانتر و شاداب تری را به شما هدیه می دهد. لایه برداری موجب کمرنگ تر شدن و از بین رفتن لکه های پوستی شده و منافذ بسته ی پوست را از بین می برد. بنابراین با حذف سلول های مرده ی پوست و پاکسازی آلودگی های عمقی از طریق لایه برداری، اکسیژن رسانی به پوست بیشتر شده و پوست بهتر نفس می کشد. با ترمیم سلول های پوستی و ایجاد یک لایه جوان بر روی آن رطوبت رسانی به پوست بیشتر شده و محصولات مراقبتی مانند کرم های مرطوب کننده و آبرسان راحت تر جذب پوست می شوند. یکی دیگر از مزایای لایه برداری پوست، تسریع خون رسانی در سطح پوست است که باعث شفافیت و درخشش پوست می شود. بدین ترتیب توصیه می شود که برای تمیز و صاف نگهداشتن پوستتان باید بطور منظم لایه برداری کنید. البته فواصل بین لایه برداری پوست به نوع و جنس پوست شما بستگی دارد.

خطرات لایه برداری پوست

با وجود تمام مزایایی که برای لایه برداری پوست گفته شد، این روش ممکن است خطراتی را نیز به همراه داشته باشد. یکی از شایع ترین خطرات لایه برداری پوست، تیره شدن پوست پس از انجام آن در اثر برخورد زود هنگام تابش اشعه ی آفتاب است که معمولا این تیرگی ها تا مدت های زیادی بر روی پوست باقی می ماند. مشکل دیگری که ممکن است در اثر لایه برداری به وجود بیاید خطر عفونت به ویروس تبخال است. زیرا پس از لایه برداری پوست بسیار نفوذپذیر و حساس شده و چنانچه از داروهای آنتی ویروس برای مراقبت از پوست استفاده نشود، احتمال بروز عفونت های ویروسی از جمله تبخال بسیار بالا می رود. یکی دیگر از خطراتی که ممکن است در لایه برداری عمیق شیمیایی اتفاق بیفتد بی رنگ شدن پوست است. زیرا در این روش از ترکیبات حاوی فنل استفاده می شود که در بعض از افراد منجر به از بین رفتن ملانوسیت های پوست شده و پوست را کاملا بی رنگ می کند. بنابراین توصیه می شود برای اینکه عوارض لایه برداری پوست در افراد به حداقل برسد بهتر است این کار زیر نظر پزشک متخصص انجام شده و براساس جنس و نوع پوست افراد بکار گرفته شود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *