زیبایی عمومی

روغن آرگان چیست؟

روغن آرگان پابدانا

یافتن محلولی که سلامت پوست، مو و ناخن شما را تأمین کند و با مصرف آن از سرطان‌ها، مشکلات قلبی، چربی خون، دیابت و دیگر بیماری‌ها در امان باشید همانند معجزه است! روغن آرگان محصولی است که این موضوع را واقعیت بخشیده است. شاید بپرسید که روغن آرگان چیست؟

روغن ارگان محلولی است که به «طلای مایع» معروف است. این روغن از مغز میوه‌ی درختی به نام آرگانیا اسپینوسا (Argania spinosa) استخراج می‌شود. جالب است بدانید این درخت همان درخت سحرآمیزی است که در فیلم‌ها و داستان‌ها اسمش زیاد به گوش می‌خورد و آن را «درخت زندگی»  می‌نامند. درخت زندگی که بومی کشور مراکش است عمر طولانی دارد و حدود 200 سال عمر می‌کند اما در 30 سالگی میوه می‌دهد. درخت اسپینوسا ریشه‌های قوی و عمیقی دارد که باعث می‌شود این گیاه در برابر شرایط نامساعد محیطی مانند خاک نامساعد، خشکی، گرما بسیار از خود مقاومت نشان می‌دهد. شاید این موضوع باعث شده که این درخت منقرض نشود و قرن‌های زیادی درخت‌های آرگان پا برجا بمانند چون قدمت این درخت پرثمر به 600 سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. آرگان که در فارسی به ارقان معروف است در زبان‌های دیگر نیز به‌کاربرده می‌شود و تمام کشورها از خواص بی‌نظیر آن استفاده می‌کنند. روغن آرگان به انگلیسی Argan oil و در زبان عربی به آن زیت الارکان گفته می‌شود.

خواص روغن آرگان

هسته میوه درخت آرگان سرشار از آنتی‌اکسیدان، ویتامین‌های مفید مانند A,C و E و اسید چرب، امگا 6 و امگا 9 و لینولئیک اسید است؛ که هر کدام از این عناصر خواص درمانی و زیبایی فوق‌العاده‌ای دارند. روغن آرگان را به دو صورت خوراکی و موضعی استفاده می‌کنند که از نظر کیفیت و ظاهر این دو نوع با یکدیگر تفاوت ندارد فقط دانه‌های آرگان، در نوع خوراکی تفت داده می‌شوند تا تلخی آن کم شود و عطر و طعم فندق ‌‌‏مانند بگیرند و نوع تفت داده نشده که برای موارد آرایشی و درمانی استفاده می‌شود کمی تلخ هستند. خواص روغن آرگان به صورت زیر است:

1. خواص روغن آرگان برای مو:

 روغن آرگان برای مو خواص بسیاری دارد. خاصیت مرطوب‌کنندگی و نرم‌کنندگی آن به علت وجود ویتامین E است. این ویتامین با آنتی‌اکسیدان دست‌به‌دست هم داده و با پوسته‌های خشک سر مبارزه می‌کنند تا شوره سر را از بین ببرند. همچنین وزی مو را می‌گیرند و موخوره را درمان می‌کنند. به‌اندازه‌ای این روغن نرم‌کننده است که می‌توان از آن به‌عنوان نرم‌کننده پس از استحمام استفاده کرد علاوه بر ویژگی نرم‌کنندگی با خاصیت محافظتی خود از موها در برابر مواد موجود در کلر استخر و نمک دریا محافظت می‌کند به همین دلیل از آن برای محافظت موها هنگام شنا در استخر و دریا استفاده می‌شود.

2. محافظت در برابر نور خورشید:

نور خورشید و اشعه ماورای بنفش آن بسیار برای پوست و مو مضر و آسیب‌رسان است. روغن ارگان می‌تواند برای پوست شما، نقش یک ضد آفتاب طبیعی را ایفا کند و از آسیب نور خورشید به پوست جلوگیری کند. حتی اگر پوست شما بر اثر آفتاب، دچار سوختگی شده باشد آن را ترمیم می­کند و لک‌های ناشی از آن را از بین می‌برد. روغن آرگان علاوه بر پوست از مو نیز در برابر نور خورشید محافظت کند و اجازه نمی‌دهد اشعه‌ی مضر خورشیدی به شما آسیب برسانند.

3. خواص روغن آرگان برای پوست:

روغن آرگان تأثیر شگفت‌انگیزی برای پوست دارد. این روغن با دارا بودن اسیدهای چرب مفید موجب تعدیل چربی پوست می­شود و PH طبیعی پوست را حفظ می­کند. ویتامین A موجود در روغن آرگان باعث تغذیه، جوان‌سازی و رفع چین‌وچروک پوست می­شود. لینولئیک اسید موجود در این روغن به درمان آکنه و ویتامین E آن به درمان اگزما کمک می‌کند و اثرات اگزما، جوش و جای زخم را ترمیم می‌کند. این روغن با خاصیت مرطوب‌کنندگی خود پوست را مرطوب می‌کند و کلاژن سازی و کشسانی پوست را انجام می­دهد. البته به‌ اشتباه تصور نکنید که این محصول پوست را چرب می­کند چون هیچ‌گونه کلسترولی در آن وجود ندارد که ترس از چرب شدن پوست خود داشته باشید. می‌توانید قبل از آرایش کردن ۱ یا ۲ قطره از این روغن را به مدت ۵ دقیقه روی پوست بمالید تا موجب جذب عالی محصولات آرایشی شود و به‌عنوان زیرساز برای صورت هم استفاده شود.

4. نرم کردن لب:

 لب‌های ترک‌خورده و پوسته‌پوسته‌شده باعث سوزش لب می‌شود. روغن آرگان با نرم کردن و رطوبت رسانی به لب همانند یک نرم‌کننده عمل می‌کند فقط کافیست آن را با کمی شکر مخلوط کنید تا خمیری به دست آید که با قرار دادن آن پوست خشک و مرده‌ی لب از بین رود. می‌توانید بعد از چندین دقیقه لب‌های خود را با آب شست‌وشو دهید.

5. تقویت ناخن:

با توجه به سطح بالای ویتامین E موجود در روغن آرگان، می‌توانید با مالش آن به ناخن‌های دست ‌و پا از آن به‌عنوان تقویت‌کننده ناخن استفاده کنید. روغن آرگان با دارا بودن خواص ضد باکتری و ضدالتهابی با عفونت ناخن و پوست اطراف آن مبارزه می­کند و یک مرطوب‌کننده عالی غیر چرب برای ناخن‌ها و پوست اطراف آن است. روش استفاده از روغن آرگان برای ناخن به این صورت است که اگر ناخن شما لاک دارد آن‌ها را پاک کنید و ناخن‌ها را بشویید. یک قطره کوچک از روغن را روی هر ناخن قرار دهید و آن را به‌ کل ناخن مالش دهید. این کار را برای تمام ناخن‌ها انجام دهید سپس کل ناخن‌ها را شست‌وشو دهید. روغن ارگان سلامت ناخن‌ها را تضمین می‌کند و باعث تقویت آن‌ها می‌شود.

6. درمان ترک و خشکی کف پا:

گاهی کف پاهای شما خشک می‌شود و پاشنه‌ی آن‌ها ترک می‌خورد که بسیار دردناک و عذاب‌آور است در این مرحله روغن آرگان می­تواند مؤثرترین روش برای رفع آن باشد. به این صورت که چند قطره از روغن را بر کف پای خود بمالید هرچه پوست شما خشک‌تر است تعداد قطره‌های روغن را بیشتر کنید تا کاملاً مرطوب شوند پس از مالیدن روغن یک جفت جوراب بپوشید و به مدت 30 الی 40 دقیقه به آن‌ها فرصت دهید تا جذب شود. بهتر است شب قبل خواب این کار را انجام دهید و تا صبح پای روغن‌زده‌ی خود را با جوراب بپوشانید تا روغن به بافت خشک پا نفوذ کند و آن را نرم کند.

7. پیشگیری از سرطان:

روغن ارگان به علت داشتن مقدار بسیار زیادی آنتی‌اکسیدان، خاصیت ضد سرطانی دارد که می‌تواند از بروز سرطان جلوگیری کند و برای افراد مبتلا به این بیماری شفابخش است چون با کاهش رشد و تکثیر سلول‌های سرطانی می‌تواند جلوی پیشرفت آن را بگیرد. یک ترکیب ضد سرطان که به وفور در این روغن دیده می‌شود، آسکولین است. در یک بررسی صورت گرفته در مورد تأثیر روغن آرگان بر سلول‌های سرطانی مشاهده شد که ترکیبات ضد سرطانی روغن آرگان مانند پلی‌فنل بر روی سلول‌های سرطانی پروستات تأثیر می­گذارد و رشد آن‌ها را تا ۵۰٪ کاهش می‌دهد. این موضوع به‌اندازه‌ای برای دانشمندان خوشایند بود که مطالعات دیگری نیز در این زمینه انجام دادند و نتایج این تحقیقات نشان داد روغن آرگان باعث مرگ سلول‌های سرطانی روده بزرگ می‌شود. البته بررسی تأثیر دانه‌های سحرآمیز آرگان بر روی دیگر سرطان‌ها ادامه دارد…

8. کاهش کلسترول:

 بیشتر روغن‌هایی که در آشپزخانه برای طبخ غذا مورداستفاده قرار می‌گیرند مضر هستند و کلسترول بالایی دارند. استفاده از روغن آرگان در آشپزی به‌عنوان جایگزینی برای سایر روغن‌ها، می‌تواند به کاهش سطح کلسترول کمک کند. روغن آرگان سرشار از منابع اسیدهای چرب امگا و استرول‌های گیاهی است که کلسترول را تنظیم می‌کنند. کاهش کلسترول توسط روغن آرگان به این صورت است که استرول‌های گیاهی موجود در این روغن مانع جذب کلسترول‌های مضر مانند شوتنول و اسپینسترول در داخل روده می­شوند.

9. کمک به هضم غذا:

 استفاده از روغن ارگان در غذا، باعث بالا رفتن میزان پپسین معده می‌شود. پسین یک آنزیم گوارشی است که غذای واردشده به معده را هضم می‌کند. درنتیجه با بالا رفتن پپسین غذا به راحتی هضم می‌شود.

10. تسکین‌دهنده مفصل و روماتیسم:

روغن ارگان به میزان زیادی فلاونوئید، تری ترپنوئید و لینولئیک اسید در خود دارد که خاصیت ضدالتهابی دارند و مشکلات مفصل، روماتیسم و آرتروز را درمان می­کنند. برای از بین بردن درد عضلات و مفاصل، چند قطره روغن آرگان خالص را بر روی پوست خود در ناحیه‌ای که درد دارد بچکانید و ماساژ دهید تا درد آن آرام شود.

تشخیص روغن آرگان اصل

برای تشخیص روغن آرگان اصل توجه به نکاتی مانند نفوذ و جذب روغن، عطر، بو، غلظت، رنگ آن روغن، کشور تولیدکننده اهمیت دارید. این فاکتورها در روغن ارگان اصل به‌صورت زیر است:

  • رنگ روغن آرگان اصل زرد مایل به طلایی است.
  • بوی روغن آرگان اصل شبیه بوی مغزهای گیاهی و بسیار شبیه به بوی ذرت بو داده است.
  • بافت روغن آرگان اصل نرم و غلیظ است و شل و آبکی نیست.
  • قیمت روغن ارگان اصل بالاست اما خاصیت آن تا مدت‌ها حفظ می‌شود.
  • خلوص روغن ارگان اصل بالاست و هیچ ماده‌ی افزودنی مانند آب، ماده معطر و مواد نگهدارنده در خود ندارد. ذرات معلق، رسوب یا ذرات ابرآلود در آن به چشم نمی‌خورد.
  • محل تولید روغن ارگان اصل کشور مراکش (Morocco) است که باید بر روی شیشه درج شده باشد و گواهی سازمان و دارو و مجوز بهداشت را داشته باشد.

روغن آرگان چگونه به دست می­آید؟

درخت ارگان که بومی مراکش است دارای میوه‌های هسته‌داری است که روغن ارگان از هسته‌ی این میوه‌ها به دست می‌آید. به علت ارتفاع زیاد این درخت حدود 8 الی 10 متر بالا رفتن از آن برای افراد عادی دشوار است. بزهای درخت نورد این منطقه علاقه زیادی به میوه درخت آرگان دارند به همین علت از آن بالا رفته و میوه‌های آن را به همراه هسته می‌خورند ولی نمی‌توانند هسته‌ی آن‌ها هضم کنند. با خروج هسته‌ی هضم نشده و روغن‌گیری از مغز این هسته روغن آرگان اصل به دست می­آید. صحنه بالا رفتن تعداد زیادی بز از یک درخت برای خوردن روغن ارگان کمک زیادی به صنعت گردشگری کرده‌اند و کمک زیادی به بازار کشور مراکش و کسب‌وکار مردمان مراکشی کرده است.

روغن آرگان را از کجا تهیه کنیم؟

اگر مشتاق شدید که برای خرید روغن آرگان اقدام کنید از خود می‌پرسید که روغن آرگان را از کجا بخریم». ارگان به علت دارا بودن خواص متعدد بین مصرف‌کنندگان خود بسیار محبوبیت دارد. برخی تولیدکنندگان نیز از این موضوع سوءاستفاده کرده و محصولات بی‌کیفیت خود را در اینترنت و فروشگاه‌ها با نام «روغن ارگان اصل» به فروش می‌رسانند. روغن آرگان از هسته درخت اسپینوسا به دست می­آید و در یک فرآیند دشوار و طولانی تبدیل به روغن می‌شود به خاطر همین کمیابی و تقاضای بالای که برای آن وجود دارد افراد سودجو با رقیق‌سازی روغن آرگان خالص با روغن‌های دیگر محصول تقلبی را به‌عنوان روغن آرگان خالص در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهند. پس روغن آرگان اصل را از مراکز معتبر خریداری کنید که تحت نظارت ارگان خاصی باشد.

قیمت روغن آرگان اصل

روغن آرگان با مارک و برندهای مختلف در بازار یافت می‌شود که هر یک قیمت متفاوتی دارد؛ اما نکته مهم این است که خیلی از این برندها، روغن آرگان را با قیمت گزاف به فروش می‌رسانند و به علت برند خود قیمت بالایی به مشتری می‌دهند. خرید روغن آرگان از این برندهای معروف توجیه اقتصادی ندارد. از طرفی دیگر روغن آرگان روغنی کمیاب است و قیمت پایین آن عاقلانه نیست چون روغن ارگان ارزان‌قیمت مشخص است که روغن آرگان خالص نیست! پس برای خرید روغن آرگان اصل با قیمت مناسب و اطمینان از کیفیت آن بهتر است به سایت شرکت سلامت اندیشان زربین توس مراجعه کنید.

حرف آخر

روغن آرگان یکی از عجیب‌ترین روغن‌های موجود در جهان است و از ویتامین‌هایی همچون A ,E و C و مواد معدنی تشکیل‌ شده است. این روغن حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی و کلاژن است که برای پوست و مو حیاتی هستند به همین علت از روغن آرگان در تولید محصولات آرایشی و بهداشتی مانند لوسیون، نرم‌کننده، ماسک و شامپوهای مختلف استفاده می‌شود. بهترین مارک روغن ارگان را باید از مراکز معتبر خریداری کنید و هنگام خرید روغن آرگان به بو، رنگ، غلظت و چسبندگی و همچنین قیمت آن توجه کنید چون این موارد راه‌های تشخیص روغن آرگان اصل هستند. اگر به دنبال خرید روغن ارگان اصل هستید، شرکت سلامت اندیشان زربین توس بهترین مکان برای خرید روغن آرگان اصل است.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *