سلامت پوست

روغن های گیاهی ضد پیری پوست را بشناسید

روغن های گیاهی ضد پیری پوست را بشناسید

پیری پوست

پیری پوست معضلی است که راه های زیادی برای مقابله با آن معرفی شده است. پیری پوست به خصوص برای خانم ها یک موضوع مهم و آزار دهنده است. به هر حال اجتناب از پیری پوست دشوار است و راهکارهای متنوع و متفاوتی برای آن وجود دارد. پیری پوست با کاهش چربی های طبیعی پوست و با پیدایش خطوط ریز، چین و چروک ها و غالبا خشکی پوست آغاز می شود. در حقیقت با شروع پیری پوست و کاهش انعطاف پذیری آن،  پوست شل و افتاده شده و استحکام خود را از دست می دهد. پیری پوست در اثر عوامل مختلفی ایجاد می شود که در بین آنها عوامل محیطی و ژنتیک از همه مهم تر است. با افزایش سن سلول های پوستی با سرعت کمتری تولید شده و تولید پروتئین ها و چربی های مفید پوست بطور قابل ملاحظه ای کاهش می یابد.

یکی از عواملی که باعث پیری پوست می شود، اشعه های مضر خورشید است. اشعه ی ماورای بنفش بیشترین تاثیر را بر روی لایه های عمیق پوست می گذارد و با تخریب پروتئین های کلاژن باعث چروک و تضعیف سلول های پوستی می شود. اشعه های مضر خورشید باعث التهابات پوستی شده و با تولید رادیکال های آزاد در لایه های زیرین پوست بافت همبند را تضعیف و تخریب می کند. تنها راه مقابله با این مشکل اجتناب از قرارگرفتن مستقیم در معرض نور خورشید و استفاده از کرم های ضد آفتاب است. یکی دیگر از عوامل پیری پوست آلودگی های موجود در محیط اطراف است. در حقیقت آلاینده های محیطی میزان آنتی اکسیدان های طبیعی پوست را کاهش داده و به مرور زمان لایه ی طبیعی محافظتی پوست را از بین می برد. آلودگی هوا همچنین ترشح سبوم (چربی طبیعی پوست) را افزایش داده و باعث بروز جوش و آکنه بر روی پوست می شود.

در هوای آلوده پوست های خشک، خشک تر و پوست های چرب، چرب تر می شوند. زیرا آب پوست کم شده و پوست دهیدراته می شود. استعمال دخانیات نیز یکی دیگر از عوامل پیری پوست است. نیکوتین موجود در سیگار و قلیان باعث کاهش اکسیژن رسانی به پوست شده و رادیکال های آزاد را در پوست افزایش می دهد و بدین ترتیب با کاهش آنتی اکسیدان های موجود در پوست، خطوط ریز و چین و چروک ها در پوست بیشتر می شود.

راه‌های پیشگیری از پیری پوست

پوست ما انعکاسی از سلامتی بدنمان است و تغذیه ی سالم و یک رژیم غذایی مطلوب سرشار از میوه ها، سبزیجات، پروتئین ها و چربی های ضروری بدن می تواند روند پیری را به میزان قابل ملاحظه ای به تعویق بیندازد. یکی دیگر از روش هایی که جلوی تخریب کلاژن و افتادگی پوست را می گیرد، استفاده از آنتی اکسیدان ها است. از این گروه می توان به انواع ویتامین ها مثل B , C , E و فلانوئیدها اشاره کرد. استفاده از ضد آفتاب یکی از مهم ترین و موثرترین راههای پیشگیری از پیری پوست است. حتی در روزهای ابری و برفی نیز باید از ضد آفتاب استفاده شود. بهتر است برای تاثیرگذاری بیشتر، هر 2-3 ساعت یکبار ضد آفتاب تمدید شود. استفاده از کرم های مرطوب کننده نیزدر کنار مصرف ضد آفتاب توصیه می شود. هیدراته نگه داشتن پوست نه تنها با کرم های مرطوب کننده، بلکه با مصرف آب کافی و رژیم غذایی غنی از میوه ها و سبزیجات میسر است. یکی دیگر از راه های جلوگیری از پیری پوست، پرهیز از مصرف قند و مواد قندی است. مصرف قند باعث فرایند گلیکاسیون شده و پوست را پیر می کند. در این فرایند قند به پروتئین های استحکامی پوست مانند کلاژن و الاستین چسبیده و آنها را تخریب می کند. مصرف نمک زیاد نیز باعث از دست رفتن آب بدن می شود. بدین ترتیب سلول های پوستی چروکیده و بی آب شده و باعث پیری پوست می شود. نیروی جاذبه ی زمین نیز به مرور زمان باعث افتادگی پوست از قبیل افتادگی پلک ها و ابروها و همچنین غبغب می شود. برای پیشگیری از این امر اجتناب ناپذیر، بهترین راه ماساژ عضلات صورت است. ماساژ صورت باعث افزایش گردش خون شده و عضلات را محکم و قوی می کند. استرس و فشارهای روحی نیز یکی دیگر از عوامل پیری پوست است. استرس باعث چروک شدن و پیری پوست می شود. استرس با تغییرات هورمونی نظیر افزایش ترشح هورمون آدرنالین و کورتیزول همراه است. این هورمون ها به مرور زمان تغییرات داخلی و مواد شیمیایی تشکیل شده در بدن را تحت تاثیر قرار داده و پیری پوست را تشدید می کند. یکی از راه های مقابله با استرس و جلوگیری از پیری پیاده روی و ورزش است. ورزش باعث کاهش تنش های روحی شده و از اثرات تغییرات هورمونی ناشی از استرس می کاهد. یکی دیگر از درمان های پیری پوست استفاده از روغن های گیاهی است.

روغن های گیاهی ضد پیری

همانگونه که توضیح داده شد اجتناب از پیری پوست کاری دشوار است اما با توجه به برخی از مراقبت های پوست، می توان پیری پوست را به تعویق انداخت. در این میان نقش روغن های گیاهی ضد پیری بسیار پررنگ است. برای جلوگیری از پیری پوست و افزایش انعطاف پذیری آن، می توان چربی از دست رفته پوست را با روغن های گیاهی ضد پیری جایگزین کرد. روغن های ضد پیری حاوی ترکیباتی هستند که نیازهای انواع مختلف پوست را تامین نموده و نشانه های پیری را کاهش می دهند.

روغن جوجوبا

روغن جوجوبا یکی از روغن های ضد پیری معروف در جهان است. روغن جوجوبا حاوی ویتامین هایی مانند E و C است که باعث بازسازی سلول های پوست می شود. این روغن کمک می کند خطوط ریز، چین و چروک های اولیه و لکه های ناشی از پیری محو و کمرنگ شود. بافت روغن جوجوبا غیر چرب بوده و با خاصیت مرطوب کنندگی که دارد مانع از تحریک پوست شده و حتی برای پوست های چرب و آکنه دار نیز مفید است.

روغن آووکادو

روغن آووکادو یک روغن ضد پیری غنی از ویتامین A و E است که آسیب های پوستی را بطور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد. این روغن نه تنها بازسازی سلول های سالم را افزایش می دهد، بلکه سلول ها و بافت های موجود را سالم نگه می دارد. روغن آووکادو مقدار زیادی پروتئین و چربی های اشباع نشده دارد که سلامت پوست را افزایش می دهد و میزان لکه های ناشی از پیری، لکه های تیره ی آفتاب سوختگی و چین و چروک پوست را کاهش می دهد.

روغن هسته انار

روغن هسته انار به خاطر آنتی اکسیدان زیادی که دارد یکی از روغن های ضد پیری فوق العاده است. این روغن لایه های بیرونی (اپیدرم) پوست را تقویت نموده و لایه های عمیق تر پوست (درم) را ترمیم می کند. روغن هسته انار همچنین باعث تحریک تولید کلاژن شده و بدین ترتیب خاصیت کشسانی پوست افزایش می دهد. روغن دانه انار دارای خواص ضد میکروبی، ضد التهابی و بهبود دهنده است که سلامت پوست را تضمین می کند. این روغن به سرعت جذب شده و برای همه انواع پوست کاربرد دارد.

روغن بنفشه

روغن بنفشه یکی از بهترین و پرکابردترین روغن های گیاهی ضد پیری است. روغن بنفشه حاوی میزان زیادی آنتی اکسیدان و رتنوئیک اسید بوده و باعث افزایش خاصیت ارتجاعی پوست و کاهش چین و چروک های پوستی می شود. این روغن سرشار از ویتامین های A و E بوده و یک آبرسان فوق العاده برای پوست محسوب می شود. روغن بنفشه همچنین خاصیت ضد التهابی داشته و علاوه بر کرم های زیبایی در فرمولاسیون پمادهای درمانی نیز کاربرد دارد.

روغن گل مغربی

گل مغربی یک گیاه کوچک است که در فصل بهار و تابستان، گل های زرد دلپذیر و جذابی را تولید می کند. روغن گل مغربی با فشردن دانه های این گیاه استخراج می شود. روغن گل مغربی سرشار از اسید چرب امگا 6 است. این روغن حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان بوده که می تواند آسیب های ناشی از رادیکال های آزادی که در اثر اشعه ماوراء بنفش (UV) و آلودگی های محیطی ایجاد می شوند را از بین ببرد.

بسیاری از افراد برای رفع چین و چروک های صورت خود و جوانی بیشتر از بوتاکس و تزریق ژل استفاده می‌­کنند که این راه ها دارای خطرات و مضراتی می‌باشد، شرکت سلامت اندیشان زربین توس با فرمولاسیون طبیعی و ارگانیک نظیر گیاه گل مغربی، بنفشه و با استفاده از روغن جوجوبا راهی طبیعی و سازگار با اپیدرم پوست در جهت جوان تر به نظر رسیدن پوست است. این روغن حاوی ترکیبات مفید از جمله ویتامینE و A، کلاژن و پروتئین ضروری برای پوست است. این روغن با تامین چربی های مفید پوست از ایجاد چین و چروک جلوگیری کرده و با وجود خاصیت ترمیم کنندگی و تغذیه پوست بسیاری از چروک­‌های ریز را از بین می‌­برد. این روغن برای پوست‌های دارای چین و چروک، خشک و آسیب دیده موثر است.

روغن آرگان اکسیری مفید و موثراست که از آن به نام طلای مایع نام برده می‌شود. این روغن از میوه درختی به نام آرگان با نام علمی Argania spinosa به دست می­آید و  بومی کشور مراکش می‌­باشد که در سن 30 سالگی میوه می­‌دهد. روغن آرگان دارای خواص دارویی بسیاری زیادی برای پوست و مو است و دارای مقادیر فراوان اسید چرب، ویتامین A ،C ،E، امگا 6 و 9، آنتی اکسیدان و لینولئیک اسید می‌­باشد که در رفع شوره سر، درمان ریزش مو، تقویت و ترمیم پوست صورت مفید و موثر است. وجود ویتامین A در این روغن موجب تغذیه پوست و مو و رفع آسیب دیدگی‌ها می‌گردد، به همین دلیل است که در محصولات آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می­‌گیرد. روغن آرگان شرکت سلامت اندیشان زربین توس خالص می­‌باشد و برای تمامی کسانی که می خواهند پوست و موی شادابی داشته باشند موثر است.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *