زیبایی عمومی

علل خشکی و ترک لب و درمان آن

علل خشکی و ترک لب و درمان آن

خشکی لب و پوسته پوسته شدن

ترک یا خشکی لب ها علاوه بر اینکه یک مشکل آزاردهنده و دردناک است، در زیبایی چهره شما نیز تاثیر بدی می گذارد. خشکی لب ها و به دنبال آن ترک خوردن، در فصول سرد مانند پاییز و زمستان بیشتر مشاهده می شود. پوست لب بسیار نازک تر و حساس تر از بقیه نقاط بدن است و بدین ترتیب چه پوست شما چرب باشد و چه خشک، ممکن است در هوای سرد با این مشکل مواجه شوید. از آنجایی که لب ها غدد چربی ندارند، نمی توانند رطوبت را به میزان زیادی در خود ذخیره کنند و به همین دلیل با خشکی هوا و سرد شدن آن، پوسته پوسته شدن لب و خشکی لب ها اتفاق می افتد. خشکی لب ها و پوسته پوسته شدن آن علل متفاوتی دارد که باید به موقع و با راهکار مناسب درمان شود.

دلایل خشکی لب ها و ترک خوردن آن

کمبود رطوبت

کم آبی در بدن باعث اختلال در تعادل املاح و یون های موجود در آب میان بافتی شده و علاوه بر خشکی لب ها و پوسته پوسته شدن آن سایر فعالیت های داخلی و فیزیولوژیکی بدن را با مشکل روبرو می کند. نوشیدن آب کافی در طول روز می تواند رطوبت بدن را تامین نموده و از عوارض کم آبی بدن جلوگیری کند.

کمبود ویتامین ها و املاح ضروری

کمبود بعضی از ویتامین ها مانند A، B و C و همچنین کمبود آهن و روی در بدن می تواند خشکی لب و پوسته پوسته شدن آن را به همراه داشته باشد. ریبوفلاوین یکی از ویتامین های گروه B است و برای برخی ازعملکردهای سلولی و متابولیسم چربی ها مورد نیاز است. کمبود این ویتامین می تواند با کاهش سطح اسید آمینه هموسیستئین در خون که نقش زیادی در تعادل الکترولیت یونی دارد باعث خشکی لب ها و ترک خوردن آن شود.

عفونت های میکروبی

خشکی لب ها بخصوص در گوشه لب می تواند ناشی از یک عفونت قارچی باشد. بزاق دهان حاوی میکروارگانیسم های زیادی برای فرایند هضم غذا است. زمانیکه تعداد این میکروارکانیسم ها به دلایل مختلفی از حد طبیعی بیشتر می شود، همراه با ترشح بزاق در طول شبانه روز، گوشه ی لب ها ترک خورده و زخم می شود. در اینگونه موارد که عفونت های قارچی باعث ترک لب می شود، مراجعه به پزشک و استفاده از آنتی بیوتیک ضروری است.

استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی نامناسب

انتخاب لوازم آرایشی و بهداشتی یک موضوع مهم است. بسیاری از این محصولات حاوی مواد حساسیت زا هستند و ممکن است در بعضی از افراد مشکلاتی مانند خشکی لب و ترک خوردن آن را به دنبال داشته باشند. به عنوان مثال رژ لب هایی که حاوی درصد بالایی از سرب هستند و یا خمیر دندان هایی که منتول دارند می توانند در بعضی از افراد خشکی لب را تشدید کنند. بنابراین باید در انتخاب لوازم بهداشتی و آرایشی دقت زیادی انجام گیرد.

شرایط آب و هوایی نامطلوب

از آنجایی که پوست لب بسیار نازک تر از پوست سایر نقاط بدن است و غده ی چربی در این عضو وجود ندارد، به راحتی در هوای سرد زمستان و حتی در مقابل تابش مستقیم نور خورشید آسیب می بیند. بدین منظور توصیه می شود در شرایط آب و هوایی سرد و خشک و گرم و خشک که رطوبت هوا بسیار کم است، از یک لایه ی محافظ مانند روغن های گیاهی و یا محصولات مخصوص لب استفاده کنید.

تغییرات هورمونی و بیماری ها

برخی از بیماری ها مانند اختلالات تیروئید، عفونت های قارچی، تبخال و … می توانند باعث خشکی لب ها و ترک خوردن آن شوند. علاوه بر این، تغییرات هورمونی در زنان مانند شروع یائسگی، با کاهش سطح هورمون استروژن می تواند باعث کاهش رطوبت و به دنبال آن خشکی لب ها شود. این تغییرات هورمونی علاوه بر خشکی لب ها، چین و چروک صورت را نیز به همراه دارد.

مواد غذایی آلرژی زا

بعضی از مواد غذایی و میوه ها مانند پرتقال و کیوی حاوی مواد اسیدی هستند که باعث تحریک لب و خشکی و ترک آن می شوند. بعضی از افراد به ادویه های موجود در غذاهای مختلف حساسیت داشته و این امر موجب سوزش و تحریک لب شده و لب ها ترک می خورند. حساسیت به آجیل هایی مانند گردو و بادام  نیز در بعضی از افراد باعث خشکی لب ها می شود.

راه های درمان خشکی لب

نوشیدن آب کافی

یکی از علت های اصلی خشکی لب کمبود رطوبت بدن است. نوشیدن آب کافی در طول روز می تواند نیاز آبی بدن را برطرف نموده و از خشکی لب جلوگیری کند. یکی دیگر از راههای مقابله با خشکی استفاده از دستگاههای مرطوب کننده ی هوا مانند بخور در محل سکونت است. بخور سرد علاوه بر تسهیل تنفس از بروز خشکی در پوست جلوگیری می کند.

رژیم غذایی مناسب و سرشار از ویتامین ها و املاح ضروری

برای پیشگیری از خشکی لب ها یک رژیم غذایی سرشار از سبزیجات و میوه ها می تواند ویتامین ها و املاح ضروری مورد نیاز بدن را تامین کند. مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین های گروه B و C می تواند لب ها را هیدراته کرده و از پوسته پوسته شدن آن جلوگیری کند. همچنین استفاده از خوراکیهای حاوی آهن و اسیدهای چرب می تواند مانع خشکی لب و ترک خوردن آن شود.

محافظت از لب ها و استفاده از محصولات مراقبتی

از آنجایی که لب ها فاقد غدد چربی هستند و به راحتی آب خود را از دست می دهند بهتر است با محصولاتی مانند روغن های گیاهی از لب های خود محافظت کنید. به عنوان مثال استفاده از روغن نارگیل می تواند علاوه بر حفاظت لب ها آنها را ترمیم نموده و از پوسته پوسته شدن آن جلوگیری کند. روغن نارگیل یکی از قوی‌ترین و موثرترین نرم‌کننده‌های طبیعی لب بوده و در روزهای سرد و خشک سال می تواند از لبهایتان محافظت کند. بیشتر روغن های گیاهی حاوی ویتامین E بوده و لب های ترک خورده را درمان می کند.

عدم استفاده از لوازم آرایشی غیر استاندارد

درفرمولاسیون رژ لبترکیباتی بکار رفته است که در درازمدت باعث از دست رفتن آب پوست و خشکی لب ها می شود. این مساله در رژ لب های مات بیشتر صدق می کند. زیرا در اینگونه از رژ لب ها از ترکیباتی مانند کاوئولن برای مات شدن رنگ استفاده می شود که این ماده خشکی لب را دوچندان می کند. یکی دیگر از مواردی که باعث بروز خشکی لب از طریق رژ لب می شود، استفاده از رنگ های شیمیایی در فرمولاسیون رژ لب است. اکثر این رنگ ها حاوی عناصر سنگین بوده و باعث ترک خوردن لب ها می شود. بنابراین باید در انتخاب این محصولات دقت کافی را داشته باشید. بهتر است از محصولاتی برای لب استفاده کنید که باعث براق شدن آن می شود. و اگر خشک شدن لب ادامه داشت سعی کنید از مواردی استفاده کنید که حاوی مواد مغذی برای لب ها باشد مانند کره کاکائو که برای از بین بردن خشکی و بازیابی حالت اولیه آن بسیار مفید است.

شرکت سلامت اندیشان زربین توس به منظور بهبود سلامت و زیبایی، محصولی را با نام ویتامینه لب که در زیر گروه لوازم آرایشی این شرکت قرار دارد با فرمولاسیون طبیعی و ارگانیک تهیه و تولید کرده است. این محصول قابل استفاده برای بانوان ، آقایان و کودکان که از خشکی لب رنج می­‌برند می­‌باشد. ویتامینه لب با داشتن موادی مانند موم عسل، کره کاکائو، روغن نارگیل و ویتامینE باعث ایجاد یک لایه حفاظتی بر روی لب شده و رطوبت آن را در مقابل خشکی آب و هوا حفظ می‌­کند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *