سلامت پوست

شیرینی های روغن بادام تلخ برای پوست و موی شما

شیرینی های روغن بادام تلخ برای پوست و موی شما

بادام نوعی میوه است که بومی ایران و آسیای مرکزی است در حالی که در مناطق بسیاری کشت می شود. بزرگترین کشورهای تولید کننده بادام ایالات متحده امریکا و اسپانیا است. نزدیک به نیمی از دانه ی بادام از روغن تشکیل شده است. روغن بادام حاوی 62% اولئیک اسید غیر اشباع، و 6% پالمتیک اسید اشباع است.

تفاوت بادام تلخ و بادام شیرین

بادام شیرین از خوراکی های محبوب و پرطرفدار اکثر خانواده ها است و یکی از آجیل های مغذی به شمار می رود. ظاهر بادام تلخ و شیرین شبیه هم است و به سختی از روی ظاهر می توان آن را تشخیص داد اما گونه ی بادام تلخ پهن تر و کوتاه تر از بادام شیرین است. بادام تلخ و بادام شیرین هردو حاوی اسیدهای چرب اشباع و غیر اشباع هستند و تفاوت این دو در میزان مواد سمی موجود در آن است. در حقیقت به دلیل مواد موثره ی موجود در این دو نوع بادام خواص روغن های استخراج شده از آنها باهم متفاوت است. به طوری که روغن بادام شیرین خوراکی بوده، اما روغن بادام تلخ به دلیل اینکه روغن استخراج شده ی آن حاوی ماده ای سمی به نام اسید سیانیدریک می باشد، غیر خوراکی است. البته اسید سیانیدریک در بادام شیرین نیز وجود دارد اما مقدار آن بسیار کم است. مقدار این ماده ی موثره ی سمی در بادام تلخ 40 برابر بادام شیرین است. عمر روغن بادام تلخ کوتاه تر از بادام شیرین است و به همین دلیل باید در شیشه های در بسته و به دور از نور و گرما و رطوبت نگهداری شود.

 لازم به ذکر است روغن بادام تلخ اثرات درمانی بیشتری نسبت به روغن بادام شیرین دارد. به طور کلی ۵۰ درصد روغن بادام تلخ از سه ماده اساسی به نام بنزآلدهید، گلیکوسید آمیگدالین و هیدروژن سیانید یا همان اسید هیدروسانیک تشکیل شده است. ۵۰ درصد باقی‌مانده این روغن هم حاوی چربی تک غیر اشباع و ترکیبات مشابه با روغن بادام شیرین است.

خواص روغن بادام تلخ

خواص روغن بادام تلخ برای بدن

بادام تلخ با وجود داشتن مواد سمی و خطرناک در علم پزشکی و داروسازی جایگاه ویژه ای دارد. تقریبا تمام مواد تلخ حاوی مواد آلکالینی می باشند که بر اساس میزان آلکالین درجه ی سمیت آن مشخص می شود. این سمی و تلخ بودن مانع از رشد باکتری، میکروب و ویروس در بدن می‌شود. به همین دلیل از روغن بادام تلخ که حاوی آلکالینی به نام کینین می باشد برای درمان تب استفاده می کنند. این روغن می تواند برای بهبود بیماری هایی که منشا میکروبی و یا ویروسی دارند نیز استفاده شود. روغن بادام تلخ برای درمان انگل روده نیز کاربرد دارد ولی به دلیل وجود مواد سمی حتما باید با تجویز پزشک استفاده شود. روغن بادام تلخ خواص آرامبخشی فوق العاده ای دارد و به دلیل وجود ماده سمی گلیکوسید آمیگدالین اعصاب را بی حس نموده و موجب تسکین درد می شود. از خاصیت آرام‌بخشی و تسکین درد بادام تلخ برای درمان درد عضلات و اسپاسم زانو هم استفاده می‌شود. ماده هیدروژن سیانید یا اسید هیدروسیانیک موجود در روغن بادام تلخ رشد سلول های سرطانی را متوقف نموده و از این رو می تواند در درمان سرطان مفید باشد.

روغن بادام تلخ برای درمان عفونت گوش نیز موثر است. به طوری که مواد سمی موجود در آن باعث تجزیه و نرم شدن عفونت های گوش شده و گرفتگی گوش را از بین می برد. روغن بادام تلخ باعث افزایش و تکرر ادرار نیز می شود. زیرا با ورود یک ماده که حاوی ترکیبات سمی است بدن سعی می کند برای حفظ سیستم ایمنی آن را از طریق عرق یا ادرار دفع کند و به این ترتیب باعث افزایش ادرار می شود. روغن بادام تلخ به دلیل داشتن مواد ضد باکتری و ضد قارچ، در درمان زخم های قارچی یا باکتریایی نیز کاربرد دارد.  با توجه به مطالب گفته شده در ارتباط با مواد سمی موجود بادام تلخ بهتر است برای کسب اطلاعات در مورد میزان مصرف این روغن با پزشک و یا متخصص مشورت کنید.

خواص روغن بادام تلخ برای سلامت پوست

پوست یکی از اندام های حفاظتی بدن و مهمترین عضو در زیبایی هر فرد محسوب می شود. بنابراین حفظ سلامت پوست جایگاه ویژه ای دارد. برای بهبود سلامت پوست راه های زیادی وجود دارد. یکی از این روش ها استفاده از محصولات مراقبتی پوست مانند کرم، لوسیون و روغن های گیاهی است. در بین روغن های گیاهی روغن بادام تلخ اهمیت فوق العاده ای دارد. روغن بادام حاوی ویتامین های گروه A , E , B بوده و به راحتی جذب پوست می شود. اسیدهای چرب موجود در روغن بادام و ویتامین E که در بادام تلخ وجود دارد، مانع از پیری پوست شده و به ترمیم و بازسازی سلول های پوستی کمک می کند. بازسازی سلول های پوستی باعث شفاف شدن پوست شده و با حذف سلول های مرده ی پوست حذف تیرگی را به همراه دارد. این امر تاثیر بسزایی در رفع تیرگی ها و سیاهی های دور چشم داشته و از این رو روغن بادام تلخ راه حل مناسبی برای بهبود دور چشم است.

خواص روغن بادام برای پوست

استفاده منظم از این روغن باعث روشن شدن پوست صورت و کاهش چین و چروک و باز سازی دور چشم می شود. روغن بادام تلخ با حذف سلول های مرده ی پوست و پاکسازی آن، پوست را مرطوب نموده و به آن طراوت و شادابی می بخشد. از آنجایی که روغن بادام تلخ بافت سبکی دارد و چربی کمتری بجا می گذارد و به سرعت جذب پوست می شود، می تواند جایگزین مناسبی برای کرم ها و لوسیون های گران قیمت باشد. همانگونه که قبلا گفته شد روغن بادام تلخ به دلیل داشتن مواد موثره ی قوی خاصیت ضد میکروبی ویژه ای داشته و در درمان مشکلات پوستی از قبیل اگزما و پسوریازیس کاربرد زیادی دارد.

خواص روغن بادام تلخ برای مو

در بین روغن های گیاهی روغن بادام یکی از مؤثرترین و کارآمدترین روغن‌ها برای سلامت مو است. روغن بادام تلخ مو را تغذیه و سلامت آن را بیشتر می‌کند. این روغن، شکنندگی و آسیب مو را درمان نموده و باعث درخشندگی موها می شود. استفاده ی منظم از روغن بادام تلخ باعث حفاظت از پوست سر در برابر اشعه های آفتاب مانند اشعه های UV شده و از از موها در برابر آلودگی های محیطی که موجب مسدود شدن فولیکول های مو شده و نقش مهمی در ایجاد ریزش مو دارند، حفاظت میکند. از آنجایی که این روغن سرشار از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهابی پوست است، فولیکول مو را تقویت نموده و مانع از ریزش و شکنندگی مو می شود.

روغن بادام تلخ با داشتن خواص ضد باکتری و ضد قارچی که دارد، درمان موثری برای مشکل شوره ی سر است. زیرا شوره ی سر بر اثر تجمع باکتری ها و قارچ ها و ترشح بیش از حد چربی بر روی پوست سر ایجاد می شود. روغن بادام تلخ منبع بسیار خوبی از اسیدهای چرب مفید از جمله امگا 9 است. این مواد مغذی مانند یک قشر نازک از تار موها حفاظت نموده و باعث درخشش و زیبایی موها می شوند. روغن بادام تلخ یکی از درمان های موثر برای موخوره و شکنندگی تارهای مو است. موخوره به علت خشکی و کم آبی موها ایجاد میشود. روغن بادام تلخ سبب حفظ رطوبت مو شده و با رساندن مواد مغذی به فولیکول مو از شکنندگی مو و ایجاد موخوره جلوگیری می کند.

کرم ضد لک عروس محصولی از شرکت سلامت اندیشان زربین توس است. این کرم با فرمولاسیون گیاهی و با استفاده از تکنولوژی، محصولی را با خاصیت کاهش لک، کک و مک و تیرگی‌های پوست صورت و بقیه نقاط بدن تولید کرده است. این کرم حاوی روغن بادام تلخ، گشنیز، شیرین‌بیان و سرشار از ویتامین Aو E می باشد. ویتامین A در این محصول باعث نوسازی بافت پوست شده است، همچنین ترکیبات این کرم با تقویت لایه‌های پوست و کاهش پروسه ملانین سازی، رنگ سطح پوست را به تدریج روشن و یکنواخت می‌کند. این کرم در کاهش لک‌های ارثی موثر بوده و آنها را تا حد زیادی از بین می‌برد. کرم ضد لک عروس برای انواع پوست و افراد بالای 12 سال مناسب می‌باشد. این کرم فاقد مواد شیمیایی و پارابن و هرگونه مواد حساسیت زا می‌باشد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *