سلامت پوست

معجزه ی ویتامین C برای پوست

معجزه ی ویتامین C برای پوست

ویتامین C چیست؟

ویتامین C یکی از ویتامین های محلول در آب است که در بسیاری از سبزیجات و میوه ها نظیر مرکبات وجود دارد. انسان و بعضی حیوانات فاقد آنزیم لازم برای تولید ویتامین C در بدن هستند از این رو نیازمند دریافت آن از طریق غذا می باشند. ویتامینC از نظر غذایی بسیار حساس است و به راحتی در اثر حرارت و تاثیر مواد قلیایی از دست می رود. فرم فعال ویتامین C ال-اسکوربیک اسید است که به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل نموده و با خنثی کردن رادیکال های آزاد نقش موثری ایفا می کند. ویتامین C می تواند در حضور یون های فلزی مانند آهن به عنوان اکسیدان عمل کند. این ویتامین کوفاکتور آنزیم های لیزیل و پرولیل هیدروکسیلاز می باشد که پایدار کننده ی ساختمان مارپیچی کلاژن هستند. با توجه به نقش کوفاکتوری که ویتامین C در بدن دارد، این ویتامین نقش مهمی در ترمیم زخم ها دارد. ویتامین C علاوه بر مصرف خوراکی به صورت موضعی نیز استفاده می شود.

بر اساس تحقیقات انجام شده مشخص شده است که با جذب پوستی ال-اسکوربیک اسید، آسیب پوستی کمتری در اثر تابش اشعه ی خورشید ایجاد می شود. همچنین مشاهده شده است که در موارد اختلالات رنگدانه ای پوست، فرم منیزیم ال – اسکوربیل-2- فسفات ویتامین C اثر روشن کنندگی دارد. یکی از مشکلاتی که در تولید فراورده های ویتامین C وجود دارد این است که این ویتامین در حضور نور، رطوبت و اکسیژن غیر فعال می شود. بنابراین باید تدابیری را به کار ببریم که از ایجاد فرم غیر فعال آن جلوگیری شود. به عنوان مثال ویتامین C باید به راحتی از حامل به پوست برسد و در پوست فراهمی زیستی مناسبی داشته باشد  تا زمانیکه به بافت هدف برسد و اثرات خود را نشان دهد.

ویتامین سی موجود در میوه

نقش ویتامین C در بدن

ویتامین C نقش زیادی در بدن دارد و از آنجاییکه محلول در آب است و باقیمانده ی آن از طریق ادرار دفع می شود، باید به صورت مداوم استفاده شود. ویتامین C برای رشد و ترمیم بافت ها، غضروف های استخوانی و سلامت استخوان ها، درمان و ترمیم زخم ها و سلامت دندان ها بسیار مفید و موثر است. این ویتامین محلول در آب نقش مهمی در حمایت از سیستم ایمنی بدن دارد و باعث افزایش میزان تولید گلبول های سفید و پادتن در بدن شده و از این رو در پیشگیری و درمان سرماخوردگی استفاده می شود. ویتامین C نقش آنتی اکسیدانی در بدن داشته و باعث جذب بهتر آهن در بدن می شود. ویتامین C نقش مهمی در تقویت قدرت باروری مردان دارد. بدین ترتیب که با محافظت در برابر آلاینده های شیمیایی که باعث کاهش تولید اسپرم و چسبندگی اسپرم می شوند ، می تواند به بهبود و تقویت قدرت باروری کمک نموده و آسیب های وارد شده به DNA اسپرم را ترمیم نماید.

مصرف زیاد ویتامین C می‌تواند اثر داروهای ضدسرطانی را که در شیمی‌ درمانی استفاده می‌شوند، چندین برابر کند. بر اساس تحقیقات انجام شده مشخص شده است که ویتامین C می‌تواند تنها سلول‌هایی را هدف بگیرد که به این دارو‌‌ها احتیاج دارند؛ بنابراین باعث کاهش عوارض جانبی داروهای ضد سرطانی شده و سلول های عادی در معرض خطر این داروها قرار نمی گیرند. از آنجایی که افراد مبتلا به بیماری دیابت بسیار بیشتر از افراد عادی درمعرض خطر ابتلا به عوارض مختلف قلبی و عروقی، چشمی و کلیوی هستند،  ویتامینC، بر اثر ایجاد فعل و انفعالات شیمیایی، جایگزینی برای گلوکز بوده و در پیش گیری از عوارض دیابت بسیار موثر است و از این رو می تواند بر روی میزان قند و چربی موثر واقع شود. این ویتامین، میزان قند و چربی خون را به میزان بسیار زیادی کاهش می دهد.

بدن ما به چه میزان ویتامین C نیاز دارد؟

مصرف 4 ـ 2 واحد میوه بخصوص مرکبات و 5 ـ 3 واحد سبزی برای دریافت کافی ویتامین C به طور روزانه توصیه می شود. از میان سبزیجات، آنهایی که دارای برگ های سبز هستند منابع غنی از ویتامین C به شمار می روند. به طور کلی مصرف فلفل دلمه ای، گوجه فرنگی، کلم، گوجه سبز به عنوان منابع بسیار خوب تأمین کننده ویتامین C توصیه می شود. از بین میوه ها پس از مرکبات، توت فرنگی و سایر توتها منابع خوبی از ویتامین C هستند. به طور کلی مقدار توصیه شده ویتامین C دریافتی در روز برای بانوان 75 میلی گرم و برای آقایان 90 میلی گرم است. این میزان می تواند از طریق رژیم غذایی تامین شود. با این وجود، افرادی که سیگار می کشند نیازمند مصرف ویتامین C بیشتر هستند که می تواند تا 35 میلی گرم بیشتر نسبت به افراد غیر سیگاری باشد، زیرا مصرف دخانیات و سیگار کشیدن موجب تخلیه این ویتامین از بدن می شود.

فواید ویتامین C برای پوست

با توجه به خواصی که ویتامین C برای پوست دارد این ویتامین به عنوان ویتامین زیبایی شناخته شده است. بدن انسان برای بازسازی و ترمیم و تولید سلول های جدید به شدت نیازمند این ویتامین است. بطوری که ویتامین C به تولید پروتئین های ساختاری پوست از قبیل کلاژن و الاستین که در تاندون ها، رباط ها، رگ ها نقش بسزایی دارد.
یکی دیگر از فواید ویتامین C برای پوست مربوط به نقش آنتی اکسیدانی است که این ویتامین دارد. ویتامین C با جذب و مقابله با رادیکال های آزاد از تخریب پوست و ایجاد چین و چروک زودرس جلوگیری می کند. این ویتامین نقش موثری در مراقبت از پوست در مقابل اشعه ی UV خورشید دارد. بر اساس تحقیقات انجام شده افرادی که ویتامین C بیشتری استفاده می کنند احتمال بروز چین و چروک و خشکی پوست در آنها کمتر است. ویتامین c خطر ابتلا به خشکی پوست و تورم را کاهش می دهد و از این نظر می تواند در فرومولاسیون کرم های آبرسان استفاده شود. این ویتامین همچنین ساخته لیپید را در پوست افزایش داده  که در حفظ آب پوست و سفتی آن بسیارموثر است. ویتامین C نقش مهمی در تولید پروتئین کراتین دارد. این پروتئین به حذف سلول های مرده ی پوست و جایگزین کردن آن با سلول های جوان کمک زیادی می کند. بدین ترتیب با بازسازی سریع سلول های پوستی در رفع لک های پوستی نقش زیادی دارد.

شرکت سلامت اندیشان زربین توس با بهره­‌گیری از تخصص و توان علمی با تلفیق علم بیوتکنولوژی و فیتوشیمی محصولی را با نام سرم ویتامین C تولید کرده  است که با داشتن عصاره های گیاهی نظیر چای ترش و پودر ویتامین C با پایه ی ارگانیک برای جوانسازی و درخشندگی پوست طراحی شده است. این محصول با استفاده از ویژگی­های آنتی اکسیدانی ویتامین C با علائم پیرشدگی زودرس مقابله می‌­کند و حتی برای بهبود آسیب­‌های پوست به کار می­رود. این سرم یک مرطوب کننده سبک است که با داشتن ویتامین C تولید کلاژن و الاستین پوست را افزایش می­‌دهد و استحکام و نرمی را به پوست باز می­‌گرداند. همچنین به علت آبرسانی، پوست را شاداب می­‌کند. یکی از فراورده های مراقبتی پوست که حاوی ویتامین C می باشد سرم ویتامین C است. این سرم باعث کاهش چین و چروک پوست شده و با افزایش تولید کلاژن موجب استحکام پوست می شود. سرم ویتامین C علاوه بر خاصیت روشن کنندگی پوست اثرات محافظتی در مقابل اشعه های مضر خورشید داشته و از تولید رادیکال های آزاد که منجر به پیری پوست می شوند جلوگیری می کند.

این شرکت همچنین با همکاری شرکت آرینا تیوا آذین با تلفیق علم بیوتکنولوژی و نانو تکنولوژی محصولی را با نام سرم طلا تولید کرده­‌اند که با دارا بودن ذرات کلوئیدی طلای 24 عیار و فرمولی خاص، برای جوانسازی پوست طراحی شده است.  این محصول با استفاده از ویژگی­های سوپانسیون‌­های فوق ریز طلا با علائم پیرشدگی زودرس مقابله می‌­کند و حتی برای بهبود آسیب­‌های پوست به کار می‌­رود. این سرم با داشتن ویتامینC و ذرات طلا به لایه‌­های عمیق پوست نفوذ و مواد مغذی لازم برای پوست را به بافت زیرین جهت ترمیم و جوانسازی می‌رساند. ذرات ریز طلا در سرم، تولید کلاژن و الاستین پوست را افزایش می­‌دهد و استحکام و نرمی را به پوست باز می­‌گرداند. همچنین به علت آبرسانی، پوست را شاداب می­‌کند. یکی از ویژگی­ های شاخص ذرات طلا خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد تورمی و التهاب آن است که به تنهایی موجب تقویت لایه­‌های پوست و مقابله با رادیکال های آزاد و جلوگیری از تخریب پوست صورت می­‌شود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *